راهپیما: پیامبر(ص) بهترین عامل وحدت‌آفرین است
کد خبر: 4007449
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۶
پیامبر مهر و اخلاق در ادب و هنر ایرانی/ 6

راهپیما: پیامبر(ص) بهترین عامل وحدت‌آفرین است

غلامرضا راهپیما گفت:‌ پیامبر عظیم‌الشأن ما می‌تواند به عنوان جلوه‌ نورانی بهترین عامل وحدت‌آفرین باشد و همه مسلمانان این نقطه اتکا را قبول دارند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، به مناسبت تولد پیام‌آور مهربانی و اخلاق، حضرت رسول (ص) و هفته وحدت ایکنا در سلسله گفت‌وگویی با هنرمندان حوزه موسیقی و هنرهای تجسمی به موضوع ظرفیت‌های فرهنگی و هنری موجود در هنرهای ایران برای تقویت اتحاد بین مسلمانان و انسان‌ها پرداخته‌ است.

در این گفت‌وگو به سراغ غلامرضا راهپیما از هنرمندان و خوشنویسان کشور رفتیم. راهپیما دانش آموخته رشته گرافیک و دارای نشان درجه یک هنری است که آثار وی در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و به مناسبت هفته وحدت نیز نمایشگاهی از آثار وی در مجتمع فرهنگی موزه‌ای سردار آسمانی به نمایش درآمده است. به همین مناسبت با وی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

غلامرضا راهپیما گفت: خط نستعلیق را به عنوان عروس خطوط ایران معرفی می‌‌کنیم اما اگر چند کیلومتر از مرزهای جغرافیای ایران بیرون رود کسی نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند مگر اینکه در حوزه زیبایی شناسی بخواهد تصاویر آن را ببیند.

پیامبر می‌تواند به عنوان یک جلوه‌ نورانی بهترین عامل وحدت آفرین باشد

وی ادامه داد:‌ وقتی با خط ثلث، نسخ و محقق کار می‌کنیم ما با یک دنیای وسیع و بزرگی به نام جهان اسلام طرف هستیم که می‌توانیم به راحتی ارتباط کلامی و هنری با این آیات برقرار کنیم. به شخصه وحدت، انسجام و یکپارچگی مسلمانان جهان را در هفته وحدت در قالب نمایشگاه «اسماء‌الحسنی» آغاز کردم.

پیامبر می‌تواند به عنوان یک جلوه‌ نورانی بهترین عامل وحدت آفرین باشد

این هنرمند خوشنویس با اشاره به اشتراکات مسلمانان گفت:‌ به عنوان مسلمان چون قبله، قرآن و پیامبر واحد داریم، می‌توان از عوامل بسیاری در هنر به عنوان ابزار ایجاد وحدت استفاده کرد. پیامبر عظیم‌الشأن ما می‌تواند به عنوان یک جلوه‌ نورانی بهترین عامل وحدت‌آفرین باشد.

وی افزود:‌ از همین رو پلان یک نمایشگاه را به پنج عدد از تابلوها در رابطه با پیامبر (ص) اختصاص دادیم. ضمن اینکه در بقیه نمایشگاه هم نام پیامبر کار شده است. همه مسلمانان این نقطه اتکا را خیلی قبول دارند و می‌تواند برای ما بسیار وحدت‌آفرین باشد.

پیامبر می‌تواند به عنوان یک جلوه‌ نورانی بهترین عامل وحدت آفرین باشد

وی در رابطه با نمایشگاه «اسماء‌الحسنی» بیان کرد:‌ این نمایشگاه قرار بود برای روز عید غدیر به نمایش در بیاید اما با توجه به شرایط بیماری کرونا این اتفاق رخ نداد و به هفته وحدت و ایام تولد پیامبر اکرم (ص) موکول شد. در حقیقت این اولین نمایشگاه نقاشیخط کلاسیک از خطوط ثلث و محقق در ایران محسوب می‌شود.

این هنرمند با بیان اینکه ما در حوزه نسخ، ثلث و محقق نقاشی نداشتیم ادامه داد: در این نمایشگاه 50 اثر نقاشیخط ارائه شده که در ابعاد بزرگ است و به منزله کتیبه‌های معاصر ایرانی در حوزه معماری معرفی می‌شود.

پیامبر می‌تواند به عنوان یک جلوه‌ نورانی بهترین عامل وحدت آفرین باشد

من با تجربه 40 ساله‌ای که در حوزه هنرداشتم تلاش کردم در به این نتیجه برسم که در طول دوران انقلاب همه کتیبه‌هایی که داریم پیروی از حوزه معماری تیموری، صفوی و قاجاری است. تلاش کردم که کتیبه‌های نو را در دوران معاصر معرفی کنم که با «اسماء‌الحسنی» و بعضی آیات شروع شده و امیدوارم که در پیشانی معماری ایران در دوره معاصر قرار بگیرد.

پیامبر می‌تواند به عنوان یک جلوه‌ نورانی بهترین عامل وحدت آفرین باشد

 وی در پایان در رابطه با به‌روز بود زبان آثار هنری بیان کرد:‌ معتقدم که هر اثر هنر فرزند زمانه خودش است و هر دوره تاریخی و فرهنگی آثار ویژه خودش را دارد که آفریده می‌شود و آنها غیر قابل تکرار است. غیرممکن است که شخصیت‌هایی مانند میرعماد یا میرزاغلامرضا یا کلهر را بازآفرینی کنیم. ما فقط آنها را احساس می‌کنیم و با آنها زندگی می‌کنیم از همین رو ما از تقلید پرهیز کردیم. سعی شده تا هنر تازه‌ای را معرفی کنیم.

انتهای پیام
captcha