اختتامیه مسابقات خانواده‌ها و بانوان شاغل آجا برگزار شد / رتبه برتر نزاجا و دریافت درفش قرآنی
کد خبر: 4007443
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
با حضور امیرسرتیپ حیدری؛

اختتامیه مسابقات خانواده‌ها و بانوان شاغل آجا برگزار شد / رتبه برتر نزاجا و دریافت درفش قرآنی

آیین اختتامیه بیست و یکمین دوره مسابقات خانواده‌ها و بانوان شاغل ارتش جمهوری اسلامی ایران، امروز اول آبان‌ماه به میزبانی نزاجا برگزار شد.

فوری/// اختتامیه مسابقات خانواده‌ها و بانوان شاغل آجا برگزار شد/ رتبه برتر نزاجا و دریافت درفش قرآنیبه گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه بیست و یکمین دوره مسابقات خانواده‌ها و بانوان شاغل آجا با حضور امیرسرتیپ کیومرث حیدری، فرماندار نزاجا، حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، رییس سازمان عقیدتی _ سیاسی ارتش و حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی، پژوهشگر و محقق و سایر مسئولان و فرماندهان، امروز اول آبان ماه در ستاد نزاجا به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و همزمان به صورت وبیناری ویژه رؤسای عقیدتی ـ سیاسی و مسئولان ادارات قرآن، عترت و نماز ادارات و یگان‌های سراسر کشور برگزار شد.

این برنامه که با اجرای محمدهادی صلح‌جو، قاری و مجری معارفی صدا و سیما همراه بود، با تلاوت آیاتی از سوره مبارکه فتح از سوی نایبعلی عبدالهی، قاری نیروی زمینی آغاز شد، سپس سرود جمهوری اسلامی ایران و صلوات خاصه امام رضا(ع) پخش شد.

در ادامه امیرسرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نزاجا با اشاره به آیه ابتدایی سوره مبارکه حمد، اضافه کرد: به برکت آیه اهدنا الصراط المستقیم، خدا را شاکریم که صراط مستقیم در بین ما مفقود نیست و به تعبیر قرآن کریم، صراط مسقیم در زمان خود، پیامبر اکرم(ص) است و در زمان ائمه اطهار(ع)، این امامان همام، نماد مجسم صراط مستقیم بودند و امروز ولایت فقیه، نماد مجسم صراط مستقیم است.

فوری/// اختتامیه مسابقات خانواده‌ها و بانوان شاغل آجا برگزار شد/ رتبه برتر نزاجا و دریافت درفش قرآنی

وی ادامه داد: در نیروی زمینی، اصول فرماندهی را بر سه اصل ولایت‌مداری، عدالت‌محوری و شایسته‌سالاری قرار دادیم.


بیشتر ببینید و بخوانید:


سپس کلیپی از فرایند برگزاری این دوره از مسابقات پخش شد. در ادامه حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش با اشاره به برخی از سوابق فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی اشاره کرد و گفت: عضویت در هیئت علمی جامعةالمصطفی‌العالمیة و تدریس تفسیر و علوم قرآنی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و احراز رتبه استاد تمام و استاد نمونه کشور ایران 1390، گارش 70 كتاب و 130 مقاله و نگارش و انتشار نخستین ترجمه جمعی قرآن با همكاری گروهی از اساتید حوزه و دانشگاه و ... از جمله فعالیت‌های این عالم و پژوهشگر است.

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های علمی ایشان می‌توان به راه‌اندازی مجله تخصصی «قرآن پژوهی خاورشناسان»، راه‌اندازی مجله «قرآن و علم»، تأسیس مرکز پژوهشی قرآن کریم المهدی(عج) قم، مؤسس نخستین انجمن علمی قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم، مؤسس نخستین مركز پژوهشی قرآنی كشور، برنامه‌ریزی و پایه‌گذاری رشته‌های جدید دكتری از جمله «تفسیر تطبیقی»، «علوم حدیث تطبیقی»، «قرآن و مستشرقان با سه گرایش» و «قرآن و علوم» با 10 گرایش و سه دهه تلاش علمی خستگی‌ناپذیر و دریافت نشان خادم‌القرآن در بیست و ششمین مراسم تکریم از خادمان قرآن ... اشاره کرد.

محمدحسنی با تبریک به افرادی که در این دوره از همایش حائز رتبه‌های برتر شدند، گفت: امیدواریم خداوند لحظه به لحظه بر این نورانیت بیفزاید و به امید روزی که در ارتش خانواده‌ای نباشد مگر اینکه تحت پوشش برنامه‌های قرآنی قرار گرفته باشد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته، اداره قرآن، عترت و نماز ارتش را از معاونت فرهنگی جدا کردیم تا شاهد نهضت قرآنی در ارتش باشیم، گفت: در عرصه حفظ و قرائت گام‌های خوبی در ارتش برداشته شده است و در حال حاضر حدود 20 هزار حافظ کل در ارتش داریم که البته برابر سهمیه ارتش از منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، شاهد تربیت 63 حافظ کل قرآن در ارتش جمهوری اسلامی ایران باشیم.

فوری/// اختتامیه مسابقات خانواده‌ها و بانوان شاغل آجا برگزار شد/ رتبه برتر نزاجا و دریافت درفش قرآنی

رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش با تأکید براینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران جزء پیشتازترین سازمان‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه قرآن بوده است، گفت: مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه ارتش دارای سابقه 41 ساله است که امسال شاهد برگزاری چهل‌ و یکمین دوره آن هستیم؛ یعنی همزاد با انقلاب اسلامی، ارتش نیز قرآنی شدن خود را آغاز کرده است.

وی در پایان بر فعالیت ارتش در سایر حوزه‌ها چون مفاهیم و تفسیر، نهج‌البلاغه و حوزه حدیث با برگزاری جشنواره‌ها اشاره کرد و گفت: بیش از 60 درصد ارتش متشکل از یگان‌های نیروی زمینی ارتش است و این نشان‌دهنده گستردگی این نیرو است که دارای قاریان و حافظان متعدد است که در این دوره نیز توانست رتبه نخست را در رقابت‌های تیمی دریافت کند.

فوری/// اختتامیه مسابقات خانواده‌ها و بانوان شاغل آجا برگزار شد/ رتبه برتر نزاجا و دریافت درفش قرآنی

سپس به مناسبت ولادت حضرت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) مولودی‌خوانی انجام شد و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلین محمد‌علی رضایی اصفهانی، محقق و نویسنده به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به آیه چهارم سوره قلم «وَ اِنَّکَ لَعَلَی‌ٰ خُلُقٍ عَظیم»، گفت: فردی به پیامبر(ص) می‌گوید عظیم که خودش اعظم و اکبر کل شی است. خدایی که کهکشان و آسمان‌ها و زمین را آفریده است و درباره پیامبر(ص) می‌گوید خلقش عظیم است. بنابراین خلقش عظیم است که درباره ایشان این را می‌گویند.

این پژوهشگر قرآن اظهار کرد: اخلاق پیامبر(ص) قرآنی بود و اگر می‌خواهید اخلاقتان نبوی شود و به مانند پیامبر(ص) شود، قرآن بخوانید و آنجا که فرموده‌ است انجام دهید و ارزش‌های قرآن چون ایمان، جهاد، بصیرت را در خود پیاده کنید تا خلقتان نبوی شود.

وی افزود: پیامبر(ص) الگوی کامل بود چون با قرآن بود، فلذا بزرگان چون فیض کاشانی این مطلب را گفته‌اند که «خداوند پیامبر را با قران آداب آموخت و سپس فرمود «‌اِنَّکَ لَعَلَی‌ٰ خُلُقٍ عَظیم» و در احادیث پیامبر(ص) نیز مشابه این موضوع نیز هست، اما اخلاق پیامبر(ص) گاهی شامل بخش فردی چون صورت ظاهری، خندیدن و غذا خوردن و سکوتشان و کلامشان و ... است که علامه طباطبایی(ره) در کتاب سنن النبی(ص) تمام اخلاق و رفتار شخصی پیامبر(ص) را جمع کرده است و گاهی نیز اخلاق اجتماعی پیامبر(ص) چون معاشرت با دیگران(خوش خلقی و جذابیت و رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ)، اخلاق سیاسی (عزت‌مداری و أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ)، اخلاق نظامی(عفو وگذشت در حال قدرت) و در عرصه بین‌الملل و ... است.

فوری/// اختتامیه مسابقات خانواده‌ها و بانوان شاغل آجا برگزار شد/ رتبه برتر نزاجا و دریافت درفش قرآنی

رضایی اصفهانی با اشاره به اینکه خداوند در توصیف پیامبر(ص) فرموده است «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ»، ادامه داد: یعنی در برابر دشمن محکم می‌ایستاد و در بین خود (مسلمانان) مهربان بود که نمونه آن ارتش جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری و جمهوری اسلامی است که در مقابل آمریکا، اسرائیل و ... با قاطعیت می‌ایستد و با مسلمانان با مهربانی برخورد می‌کند و از آنها حمایت می‌کند و دفاع می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم پیرو پیامبر(ص) باشیم، باید همینگونه باشیم، اما شما سران عربستان را می‌بیند که «أَشِدَّاءُ عَلَى الیمن رُحَمَاءُ مع اسرائیل و آمریکا» هستند؛ دقیقا خلاف اخلاق پیامبر لذا این ملاک خوبی است که فردی اخلاقش نبوی است که أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ باشد.


بیشتر بخوانید:


حسن ختام این مراسم، تجلیل از دست‌اندرکاران اجرایی این برنامه در سطح ادارات پنجگانه نیروی زمینی، دریایی، هوایی، پدافند هوایی و ستاد آجا، تجلیل از برگزیدگان این دوره از مسابقات(دعوت از دو نفر برتر هر نیروی به صورت نمادین) و اعطای درفش قرآنی به نیروی برتر بود.

فوری/// اختتامیه مسابقات خانواده‌ها و بانوان شاغل آجا برگزار شد/ رتبه برتر نزاجا و دریافت درفش قرآنی

بر این اساس طی رتبه‌بندی تیمی این دوره از مسابقات میان ادارات پنجگانه نیروی زمینی، دریایی، هوایی، پدافند هوایی و ستاد آجا به ترتیب، نزاجا با کسب امتیاز 4 هزار و 675، نهاجا با امتیاز 4 هزار و 155 رتبه اول و دوم را کسب کردند و مقام سوم به صورت مشترک به پدافند هوایی ارتش و نداجا با امتیاز 2 هزار و 295 و مقام چهارم به ستاد آجا با امتیاز هزار و 885 رسید.

همچنین درفش قرآنی این دوره از مسابقات به دلیل کسب بالاترین امتیاز، به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی تعلق گرفت.

فوری/// اختتامیه مسابقات خانواده‌ها و بانوان شاغل آجا برگزار شد/ رتبه برتر نزاجا و دریافت درفش قرآنی

انتهای پیام
captcha