به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، صبح شنبه اول آبان، در شانزدهمین وبینار سیوپنجمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی در سخنانی اظهار کرد: آنچه که امروز و دیروز جهان بشریت را سردرگم کرده است، سرپیچی از رهنمودهای وحی و عقل و افسار سپاری به دست اغیار، و نیز تعصب و جهل و خودخواهی است. جامعه امروز اگر به خوبی عوامل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی جنگهای کنونی در سرزمینهای اسلامی را بشناسد و از پیامدهای آن آگاه باشد، بدون شک ضمن تمکین، برای اصلاح، تلاش خواهد کرد تا راههای پایان دادن به این جنگهای خانمان سوز را با حکمت و اقتدار طی کند. جنگهایی که در چند دهه اخیر، به اعتراف جنگ افروزان جهانی، به سرکردگی آمریکا، بیش از هفت هزار میلیارد دلار خسارت بر مردم منطقه تحمیل کرده است.
وی با اشاره به بعضی از عوامل و نیز راههای خاتمه دادن به این معضل بزرگ اجتماعی، اظهار کرد: از مهمترین عوامل سیاسی میتوان به این عوامل اشاره کرد: 1- جنگ افروزی برای دور نگهداشتن مردم از اندیشیدن درباره چالشهای اقتصادی- سیاسی داخلی کشور. 2- کشاندن ملت های مسلمان به آدرسهای غلط انداز جهت فراموش کردن دشمن واقعی جهان اسلام و بشریت که همانا دولت صهیونیستی و اشغالگر قدس است که در حقیقت، نماینده تام الاختیار جهان استکبار و حکومتهای سلطه طلب غربی به سرکردگی آمریکا است. 3- سودجویی قدرتهای بزرگ جهانی و تلاش برای دوشیدن ثروتهای طبیعی و انسانی منطقه جهان اسلام، چه از راه بهدست آوردن طلای سیاه و سایر معادن، و چه از راه فروش صدها میلیارد دلاری سلاح های کلاسیک و کشتار جمعی و شیمیایی، که بسیاری از این سلاحها فقط و فقط توسط مستشاران غربی و آمریکایی قابلیت بهرهبرداری دارد.
وی افزود: این سودجوییها مستلزم آن است که این منطقه همیشه در حالت التهاب و جنگ باقی بماند تا به دو عنصر اساسی در جهت منفعت جویی خودشان دست یابند. یکی؛ ایجاد ناامنی مستمر در کشورهایی که با اصل وجود رژیم صهیونیستی مخالفند و آن را غده سرطانی میشمارند، و اگر کوچکترین فرصتی در اختیار این ملتها قرار گیرد، این غده را از سر جامعه اسلامی خواهد زدود تا دنیای اسلام با سلامت به مسیر زندگی پاک و آیندهدار خود ادامه دهد. دوم؛ ورود قدرتهای سلطه طلب جهانی، به عنوان داور، برای رفع مشکلات جهان اسلام، چالشها و مشکلاتی که با طرحهای همین قدرتها بر جهان اسلام تحمیل شده است، یا یکی از عناصر تأثیرگذار این چالشهای تحمیلی هستند.
تسخیری تأکید کرد: درگیری دولتهای اسلامی در جنگهای فیمابین، موجب تقویت امنیت رژیم غاصب بوده و ذهن هر یک از ملتهای مسلمان را مشغول گرفتاریهای خود میسازد و عامل اصلی بدبختیهای منطقه که همان رژیم صهیونیستی است، به کلی، به فراموشی سپرده میشود.
وی به بعضی از عوامل اجتماعی که در بروز جنگ میان کشورهای اسلامی دخیل بوده اند اشاره کرد و گفت: یکی از این عوامل، فقدان مرجعیت واحد اسلامی است. به جرات می توان گفت که نبود سازمان و یا یک مرکز بین المللی که برای جهان اسلام و دولتها و ملتهای اسلامی مورد پذیرش باشد، یکی از عوامل مهم است.
وی فقدان خودباوری را یکی از عناصر مهم اجتماعی حاکم بر بسیاری از کشورهای اسلامی دانست و اظهار کرد: عدم توانایی بر تمشیت امور به تنهایی و یا با همکاری دولتهای منطقه، از عناصر بسیار مخرب و زمینهساز جنگ های داخلی بین دولتها و ملتهاست. این عدم خودباوری در دو بخش دولت ها و گروه ها مشهود است. بعضی از دولتهای اسلامی بر این باورند که به تنهایی قادر نیستند اداره نظام را به عهده بگیرند و اگر پشتیبانی قدرت های بزرگ نباشد هرگز موفق نخواهد شد. از طرف دیگر، بسیاری از گروههای اپوزیسیون و مخالف و یا گروههایی که در پی اصلاح نظام های خود هستند، بر این باورند که بدون کمک قدرتهای سلطهگر به اهداف خود نمیرسند، غافل از اینکه سلطه طلبان جهان، خودشان یکی از عوامل موثر گرفتاریهای دنیای اسلام هستند و در صورت پیروزی این گروه ها و رسیدن به قدرت، به طور ناخواسته عامل همان جهانخواران می شوند.
وی افزود: عوامل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مختلف دیگری وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. عواملی همچون افراطگرایی، تروریسم، مداخله در امور دیگران، سرکوب و اقتدارگرایی، تبعیض علیه اقلیتهای دینی و مذهبی و قومی و حاکمیت های بدور از اراده مردم، استبداد و عدم پذیرش دیگران، زندانی کردن و تبعید و شکنجه و اعدام مخالفان سیاسی، ترویج مکتبهای خشونت و جهل و تکفیر و عدم پذیرش پیروان مذاهب دیگر.
تسخیری تاکید کرد: رهایی از وضعیت کنونی درگیریها میسر نیست مگر آن که تلاشهای اساسی از سوی خود کشورهای اسلامی و ملتهای اسلامی صورت گیرد و تحقق آن نیازمند تلاش و صبر و اعتماد زمانبر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب پیشنهادهایی به عنوان راه بیرون بر از نزاعهای درونخانهای ارائه کرد که عبارتند از: 1- ایجاد مرجعیت واحد رسیدگی به اختلافات درونی جهان اسلام. 2- رسیدن به خودباوری کافی بر توانایی برطرف سازی مشکلات داخلی و برون رفت از سلطه اجنبی. 3- داشتن مجامع و جمعیت های جهانی و محلی تقریب و گفتوگوی میان مذهبی و بین المذاهبی و ادیانی جهت ریشهیابی اختلافات و نیز رفع اتهام از مذاهب و ادیان آسمانی که پیام آور صلح عدالت هستند.
تسخیری در پایان با تبریک میلاد با سعادت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله و هفته وحدت و گرامیداشت یاد بنیانگذار این هفته، حضرت امام خمینی (ره) و تسلیت سالروز رحلت زبان گویای اسلام و تشیع، آیتالله محمدعلی تسخیری، را به همه علما و دانشمندان جهان اسلام و ادیان، از برگزار کنندگان این اجلاس تشکر و قدردانی کرد.
آیتالله محمد حسن زالی(فاضل گلپایگانی) نماینده مجلس خبرگان رهبری، در شانزدهمین وبینار از سیوپنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، اظهار کرد : وحدت مسئله سرنوشت سازی است که امت را در مسیر خدا قرار میدهد و همه را همسو و هم هدف برای سیر درجات تکاملی و درجات انسانی بسیج میکند، ما مسلمانان باید براساس قرآن هم زیستی مسالمت آمیز داشته باشیم و باید بدانیم که قرآن در تمام زندگی بشر از نظر فردی یا اجتماعی برنامه دارد.
وی افزود: قرآن مجید نزدیکترین، بهترین و قویترین راهها را در اختیار انسان میگذارد از محیط فردی گرفته تا سطح بینالملل و جهانی نگاه انسان را یک نگاه اصلاحی، یک بینش زیبا، یک دید وسیع میداند؛ دیدی که بر اساس آن بشر بتواند جامعه را تحمل کند و با همنوعانش کنار بیاید و در زندگی اجتماعی بتواند از آنها حمایت کند.
آیتالله زالی با اشاره به آیه 105 سوره «مائده» تصریح کرد: مسلمانان در ابتدا باید با خودشان کنار بیایند تا مبادا گرفتار عداوت شیطان و طغیان غرائز شوند، چرا که اگر اعتدال درونی آنها بر هم بخورد از مسیر هدایت فاصله میگیرند.
وی در همین خصوص ادامه داد: انسانی که در درون به سلم نرسیده و با خودش تسالم ندارد، کسی که در درون نفسش به تاخت و تاز میپردازد و او را از بین میبرد، چگونه خواهد توانست با دیگران از در سلم و سازش کنار بیاید؟ بنابراین انسان ها اول باید ایمان خود را محکم نگه دارند و خود را دریابند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان در مرحله دوم باید با خانواده خود کنار بیاید، اظهار کرد: این همزیستی مسالمتآمیز یعنی با مصلحت و خیرخواهی نظارت صحیح و دقیقی بر اهل خانه داشته باشند و آنها را مراقبت کنند، در واقع جامعه زمانی زیبا میشود که اعضاء آن در کنار یکدیگر در صلح و سازش به سر ببرند و محیطهای خانواده در آن جامعه اصلاح و مطلوب گردد.
وی با بیان اینکه هدف از آیه 21 سوره «روم» تأکید بر مهر، محبت، صفا و صمیمیت است تا این شرایط مطلوب به خارج از خانواده هم سرایت کند، اظهار داشت: مرحله سوم، مرحله کنار آمدن با ارحام ، وابستگان، آنهایی که با انسان در ارتباط خونی میباشند خواهد بود، ما باید با آنها رفت و آمد حسنه برقرار کنیم.
آیتالله زالی اضافه کرد: باید گفت این آیه بر حفظ و تقویت صله رحم تاکید دارد و باعث برکت میشود و خلاف آن یعنی قطع صله رحم مورد قبول نیست، چنانچه خداوند متعال در سوره بقره آیه 27 میفرماید: «کسانی که عهد خدا را پس از محکم بستن میشکنند و رشتهای را که خدا امر به پیوند آن کرده میگسلند و در میان اهل زمین فساد میکنند، ایشان به حقیقت زیانکارند.» کسانی که قطع رحم میکنند بر خلاف خواست خداوند متعال اقدام میکنند، اینکار آنها به مثابه اعمال فساد در زمین خداوند میباشد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: مرحله چهارم با مومنین پیمان اخوت بستن است، براساس سوره توبه آیه 71 «مردان و زنان مؤمن همه یاور و دوستدار یکدیگرند، خلق را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع میکنند»، در واقع افراد حاضر جامعه باید قادر باشند، همراه با یکدیگر در مسیر ارزشهای الهی حرکت کنند.
وی با بیان اینکه در سوره حجرات آیه 10 آمده است که به حقیقت مؤمنان همه برادر یکدیگرند پس همیشه بین برادران ایمانی خود صلح دهید و خداترس و پرهیزکار باشید، باشد که مورد لطف و رحمت الهی گردید، اظهار کرد: منظور از اصلاح و صلح در اینجا یعنی صالح شدن جامعه، در واقع جامعه صالح جامعهای است که افراد حاضر در آن در با سازش در کنار یکدیگر زندگی میکنند و تعاون در میان آنها برقرار باشد. و بتوانند اندیشه هایشان را با یکدیگر تبادل کنند.
آیتالله زالی با بیان اینکه هدف خداوند متعال در سوره آل عمران آیه 64 این است که از منازعات جلوگیری شود و تفرقه بین مسلمانان از بین رود، اظهار داشت: ملل توحیدی و ادیان الهی باید دست به دست یکدیگر داده و همه در مسیر خداوند قرار گیرند تا همزیستی مسالمتآمیز در میان خود برقرار کنند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نگاه و تأکید قرآن کریم به زندگی مسالمتآمیز در صورتی است که دشمن، کفار و مشرکین با ما درگیر نشوند و هدف آنها صدمه زدن به قصد منزوی کرد مسلمانان نباشد، در غیر اینصورت دفاع از مال و جان و ناموس مسلمین به حکم عقل و شرع بر همگان واجب است؛ اما تا جایی که امکان دارد نباید وارد جنگ شویم و باید پرچم صلح را در همه جا بر افرازیم.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد مسلمانان از در سازش با یکدیگر وارد شوند این به معنای عدم تمایل به مناظره و گفتوگو نیست، همه مسلمانمان اهل گفت و گو هستند و اصولا برای اثبات حقانیت هر مکتبی بسیار ضروری است که دانشمندان آن مکتب با دانشمندان سایر مکاتب به بحث و گفتوگو بنشینند و استدلالهای خود را ارئه کرده تا حقانیت خود را به کرسی بنشانند، اما از راه مسالمت آمیز و نه دعوا و نزاع این مهم را باید عملی کنیم.
آیتالله زالی تصریح کرد: برخی از افراد هستند که دنیا و آخرتشان را با یکدیگر یکی میکنند و فرقی بین این دو قائل نیستند، لذا در آخرت آن شخص که نافرمانی خدا را انجام داده، آنکه به راه شرک و کفر رفته است و کسی که راه نفاق را طی کرده است، فردای قیامت مجازات خواهد شد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: وظیفه ما در این دنیا کنار آمدن با یکدیگر از طریق همزیستی مسالمت آمیز است، خداوند حجت را بر همه تمام کرده است و آنچیزی که خدا بر جهان عرضه داشته است، رسالت دعوت است.
وی ادامه داد: قرآن مجید تأکید میکند که اگر مؤمنی منکر را در عمل و جامعه نشان داد با منکر وی مبارزه کن نه با خود فرد، باید بدانیم مردان و زنان مؤمن همه یاور و دوستدار یکدیگرند و خلق را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع میکنند.
آیتالله زالی در پایان گفت: ما باید هم در جامعه ایمانی منکرات را جمع کنیم و اعمال ناصالح را برچینیم و هم در جامعه جهانی دعوت به حق را انجام دهیم در این بین نباید زندگی اجتماعی متحمل آسیب شود و همزیستی مسالمتآمیز از بین برود.
انتهای پیام