اقامتگاه­‌های بومگردی؛ چالش‌ها و راهکارهای ارتقا
کد خبر: 4007288
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
سمیرا محمدی تبیین کرد؛

اقامتگاه­‌های بومگردی؛ چالش‌ها و راهکارهای ارتقا

سمیرا محمدی، مدرس و پژوهشگر در رشته گردشگری در تشریح مسائل و مشکلات اقامتگاه­‌های بومگردی نوشت: متأسفانه در اقامتگاه‌های غیرمجاز هیچ نظارتی روی مهمان‌ها وجود ندارد. واحدهای غیر مجاز، افراد بدون هدف گردشگری و با فرهنگی دور از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی را میزبانی کرده و محفل شادی آن‌ها را به هر روشی مهیا می‌سازند.

اقامتگاه­‌های بومگردی؛ مسائل و راهکارها

به گزارش ایکنا، سمیرا محمدی، مدرس و پژوهشگر در رشته گردشگری به انگیزه سفر وزیر گردشگری به استان‌های گردشگرپذیر یادداشتی با عنوان اقامتگاه‌­های بومگردی؛ مسائل و راهکارها نوشته و آن را تنها در اختیار ایکنا قرار داده است که در ادامه می‌خوانید:

«با توسعه سفر در ایران، نیاز به محل‌هایی برای اسکان در گوشه و نقاط کشور احساس شد. با ادامه­ گسترش روند گردشگری و شروع توجه به توسعه پایدار گردشگری، این نیاز با تأسیس اقامتگاه‌­های بومگردی متعدد در اقصی نقاط ایران پاسخ داده شد.

پاسخی که ابتدا باید با هدف حفظ و پاسداشت فرهنگ بومی و سنتی هر منطقه و افزایش ورود گردشگران به آن نواحی همراه باشد، اما بعد از گذشت چند سال، چالش‌های مختلفی را به خود دید و امروزه نیز، چالش‌های جدیدی همچون مشکلات ناشی از کرونا بر آن­ها دامن زده است.

البته پس از شیوع کرونا ارائه بسته‌های حمایتی از طرف دولت، در قالب تسهیلات و همچنین اعطای وام‌ها پیشنهاد شد، که این اقدام در برخی موارد به صورت بسیار اندک محقق گردید، در برخی موارد نیز ایراداتی به این همین وام‌ها گرفته شد.

به طور کلی، مشکلات و چالش‌­های موجود در صنعت اقامتگاه­‌های بومگردی، را چه قبل و چه بعد از شیوع کرونا، می­‌توان در موارد زیر بیان کرد:

خودخواهی برخی مدیران آمار دوست مسئله­ اول این صنعت است. اعلام آمار بالا از سوی مدیران در تعداد اقامتگاه‌ها، امروزه به نوعی، راه رقابتی مدیران اداره میراث فرهنگی با دیگر استان‌­ها به حساب می‌آید. به هیچ وجه چیزی به نام امکان‌سنجی، ظرفیت تحمل، استعلام گیری از ادارات مرتبط با حوزه محیطی اقامتگاه‌ها و هماهنگی، از سوی اداره‌ میراث فرهنگی در هر یک از مقصدهای گردشگری صورت نمی‌گیرد.

صدور مجوز بدون در نظر گرفتن نیاز منطقه، یکی از مشکلات اساسی این صنعت است. این رشد قارچ گونه، کمیت را فدای کیفیت کرده است. البته از ماست که بر ماست. اگر صدور مجوز برای تأسیس اقامتگاه‌­های بومگردی منوط بر ظرفیت‌سنجی و استانداردسازی منطقه‌­ای، هماهنگی، پیش‌بینی و گرفتن استعلامات و مجوزها از سازمان‌­ها و ادارات مرتبط انجام شود، دیگر این مدیران هم آمار را بر اساس کیفیت بالا خواهند برد.

برون رفت سرمایه­‌های دولتی، به نام اقامتگاه­ بومگردی و به کام افراد سودجو، مسئله بعدی در این صنعت است. اعطای مجوز به افراد سودجو، افرادی که هیچ آشنایی با اصول گردشگری پایدار و تأسیس اقامتگاه­‌های بومگردی ندارند و برخی از این افراد فقط برای گرفتن وام و بدون هیچ تخصصی قدم در این حوزه می‌گذارند. بعد از گرفتن وام و به جیب زدن آن از ملک به ظاهر اقامتگاه به صورت شخصی استفاده می­‌نمایند. برخی از این به ظاهر اقامتگاه­‌های بومگردی، تنها با داشتن یک اتاق، آن‌هم بدون سرویس بهداشتی دارای مجوز اقامتگاه شده و بعد از گرفتن مجوز یک قلیان‌سرا هستند با اجرای موزیک زنده پاپ راه­کار جلوگیری از حضور این افراد در این صنعت، کمی همت در نظارت و پیگیری فعالیت و تأکید بر اجرایی شدن و آن‌هم اجرای شدن بر اساس ضوابط و قوانین اقامتگاه‌­ها و توسعه پایدار گردشگری است.

مسئله­ بعدی کاملاً عکس مورد قبلیست، اقامتگاه‌­هایی که وام نگرفته، اتفاقاً فعال هم هستند، اما چه فعالیتی؟ بله واحدها یا به اصطلاح اقامتگاه‌­هایی اما از نوع غیر مجاز. متأسفانه در اقامتگاه‌های غیرمجاز هیچ نظارتی روی مهمان‌ها وجود ندارد. این اقامتگاه‌­ها همه چیز را فدای منفعت اقتصادی خود می کنند. واحدهای غیر مجاز، افراد بدون هدف گردشگری و با فرهنگی دور از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی، را میزبانی نموده و محفل شادی آن‌ها را به هر طریقی مهیا می‌‌سازند و بهتر بگویم هیچ بویی از توسعه­ پایدار که نبرده‌اند هیچ، بلکه فرهنگ بیگانه را نیز وارد جامعه محلی می‌نمایند. مسئولان امر هم اگر می­‌خواهند به هویت جامعه محلی آسیبی نرسد و کسب ‌وکار اقامتگاه‌های دارای مجوز نیز، زیر سایه­ این واحدهای بی‌مجوز، متضرر نشوند، باید نظارت­‌ها را بیشتر کرده و واحدهای غیر مجاز را توقیف کنند.

بعد از شیوع ویروس کرونا، برخی افراد که برای تأسیس اقامتگاه­‌های مجاز خود، وام‌های مختلفی دریافت کرده بودند، به دلیل نداشتن مسافر و عدم توان بازپرداخت اقساط وام‌ها، یا دست به فروش واحد خود زده­‌اند که عرصه را برای این غیر مجازها بازتر کرده‌اند یا به اجبار، راغب به شبیه‌سازی خود، به سبک اقامتگاه­‌های غیر مجاز شده­‌اند.

سبکی به دور از فرهنگ ایرانی و اسلامی(حجاب نداشتن گردشگران در محوطه داخل و اطراف اقامتگاه، آزاد بودن رقص و بازی­‌های غیر متعارف و غیر بومی) که این نیز خود ضربه­ مهلکی به گردشگری فرهنگی و توسعه پایدار کشور است.

مسئولان گرامی علاوه بر نظارت، نیاز است، کمی بخشنده باشند و از نظر مالی این اقامتگاه­‌ها را حمایت نمایند، تا پابرجا بمانند و گردشگری بر پایه روح مهمان نوازی ایرانی و اسلامی پایا باشد. در این جهت، بخشودگی­‌های مالیاتی، اعطای کارت سفر، تبلیغات خوب تلویزیونی و تهیه مستندهایی برای آشنایی مردم با رسالت واقعی اقامتگاه می­‌تواند از راه­کارهای خوبی باشد.

مسئله­ بعدی جای خالی آموزش است. تمام مشکلات ذکر شده، یا از نبود آموزش نشئت گرفته‌اند یا به نوعی به ضعف در آموزش ارتباط داشته­‌اند. پس می­‌توان گفت آموزش نیاز و راهکار اصلی امروز ما در رفع مشکلات اقامتگاه­‌های بوم‌گردی است. آموزشی بر اساس توسعه پایدار، آموزشی برای افراد متقاضی احداث اقامتگاه، جهت آشنایی آن‌ها با قوانین، ضوابط، رسالت و هدف اصلی از تأسیس اقامتگاه بومگردی است. آموزش به مدیران و مالکان فعال در این حوزه، جهت بهتر کردن ارائه خدمات و جلوگیری از به حاشیه رفتن، آموزش به کارمندان جهت رعایت اصول گردشگری پایدار و پایبندی به رسالت اصلی اقامتگاه­‌های بومگردی، آموزش به گردشگران جهت رفتار صحیح در اقامتگاه­های جامعه­ میزبان و در نهایت آموزش به جامعه محلی، حفظ پویایی فرهنگ اصیل بومی و جلوگیری از فرهنگ‌پذیری و تقلید از گردشگران و نهادینه ساختن خود نظارتی در آینده‌ای نزدیک است؛ البته همه­ این آموزش­‌ها نیاز به چاشنی نظارت، پیگیری و بررسی­‌های دولتی هم دارد.»

انتهای پیام
captcha