بزرگداشت مرحوم آیت‌الله سیدجمال‌الدین بربرودی برگزار می‏‌شود
کد خبر: 4007242
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
از سوی شورای فرهنگ عمومی الیگودرز؛

بزرگداشت مرحوم آیت‌الله سیدجمال‌الدین بربرودی برگزار می‏‌شود

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی الیگودرز از برگزاری همایش بزرگداشت مرحوم آیت‌الله سیدجمال‌الدین بربرودی، از مفاخر الیگودرزی در این شهرستان خبر داد و گفت: این همایش از سوی شورای فرهنگ عمومی شهرستان الیگودرز برگزار می‏‌شود.

بزرگداشت مرحوم آیت‌الله سیدجمال‌الدین بربرودی برگزار می‏‌شودمیثم محتشم، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی الیگودرز در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، از برگزاری همایش بزرگداشت عالم ربانی آیت‌الله سیدجمال‌الدین بربرودی در این شهرستان خبر داد و گفت: در هفتادمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان الیگودرز که طی هفته گذشته برگزار شد، برگزاری همایش بزرگداشت آیت‌الله سیدجمال‌الدین بربرودی در دستور کار این شورا قرار گرفت و بر برگزاری هرچه باشکوه‌تر این همایش و همکاری دستگاه‌های فرهنگی در برگزاری این همایش تأکید شد.

وی با اشاره به نقش بزرگداشت علما و مفاخر در ارتقای سطح فرهنگ عمومی شهرستان الیگودرز و معرفی این شهرستان در سطح کشور، افزود: در جلسه شورای فرهنگ عمومی الیگودرز از طرف فرماندار الیگودرز نیز اعلام شد که دستگاه‌های اجرایی آماده هرگونه همکاری برای برگزاری همایش بزرگداشت آیت‌الله بربرودی هستند که در نظر است این همایش طی آبان‌ و یا آذرماه سال جاری برگزار شود که زمان دقیق برگزاری آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

یادآور ‌می‎شود، مرحوم آیت‌الله آقاسیدجمال‌الدین رضوی‌بربرودی عالمی عامل، مجتهدی عادل، خطیبی فاضل و مرجع امور دینی، اجتماعی و سیاسی و همچنین منشأ خدمات ارزشمند دینی و فرهنگی و از مفاخر شهرستان الیگودرز و از بنیانگذاران علم و دانش به‌صورت مدارس جدید در شهرستان الیگودرز به‌شمار می‌رود.

آیت‌الله آقاجمال الیگودرزی در محله قدیمی و با اصالت ده محمدرضا الیگودرز پا به عرصه ظهور گذاشت، مقدمات و علوم دینی را نزد پدر و علمای شهر آموخت و سپس برای کسب فیض از محضر بزرگان و عالمانی همچون آیت‌الله شیخ حاج عبدالکریم حائری راهی حوزه علمیه اراک شد، او به جهت نبوغ و شایستگی خویش پله‌های ترقی دانش و کمال را به سرعت طی کرده و بعد از عزیمت به شهر مقدس قم از زمره شاگردان خاص و مورد عنایت شیخ حاج عبدالکریم، آیت‌الله سیدمحمدتقی خوانساری و آیت‌الله شیخ محمد واقع شد، تا اینکه به درجه اجتهاد مفتخر گردید و از محضر این سه بزرگوار فقیه و دانشمند اجازه‌نامه اجتهاد گرفت.

آقا سیدجمال همزمان با تحصیل فقه و اصولی، علوم معقول و فلسفه و عرفان اسلامی را هوشمندانه نزد اساتید برتر فرا گرفت. آقا سیدجمال با هدف خدمت به مردم شهر و دیار خود به زادگاهش در منطقه بربرود و جاپلق الیگودرز بازگشت و در همان محله ده محمدرضا اقامت گزید؛ او در مسجد با کرامت محله اقامه نماز می‌کرد و همزمان برای گروهی جوانان، طلاب و فرهنگیان کلاس درس فقه، اصول و فلسفه دایر کرد.

وی دارای ذوق شعری بود و از لطافت کلام و زیبایی بیان به‌خوبی بهره می‌گرفت، در فن خطابه ممتاز و مشهور بود و در میان علما و روحانیون منطقه و مردم از احترام و و وجاهت خاصی برخوردار بود، مورد اعتماد همگان قرار داشت و در مسائل اجتماعی و کشوری رای و نظرشان نافذ بود، ارتباط بسیار تنگاتنگ و خالصانه‌ای با اقشار مختلف مردم داشت و همواره رسیدگی به امور و مشکلات آنها را وظیفه الهی و انسانی خویش می‌دانست.

آیت‌الله بربرودی همچنین در دبیرستان‌های الیگودرز درس فقه و دین تدریس می‌کرد، وی در منطقه منشا خدماتی بزرگ و کارهای خیر و عام‌المنفعه بسیاری از جمله ساخت مسجد جامع شهر، توسعه مسجد حضرت علی بن ابیطالب، راه‌اندازی بیمارستان و تأسیس مدرسه علمیه بود. آیت‌الله سیدجمال‌الدین بربرودی پس از عمری مجاهدت در راه خدا و نیکوکاری و خدمت به مردم در سال 1359 هجری ـ شمسی دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهر او در آرامستان اکبرعلی به خاک سپرده شد.

در راستای معرفی هرچه بهتر این چهره ماندگار الیگودرزی توسط یکی از نوادگان وی به نام سیدشمس‌الدین بربرودی پس از سال‌ها تلاش خستگی‌ناپذیر و مراجعه به بسیاری از کسانی که محضر حضرت آیت‌الله را درک کرده‌اند کتاب جامع و کاملی با عنوان «آیت‌الله دیار ما» تدوین شده است که در این کتاب علاوه‌ بر معرفی زندگی آیت‌الله بربرودی به تاریخ الیگودرز و به‌ویژه  قیام سال 1347 این شهرستان و مجاهدات مردان و زنان شهر نیز اشاره شده است.

انتهای پیام
captcha