تناقض تربیتی خانواده‌ها و نظام تعلیم و تربیت واقعیت است / فعالیت مهدهای کودک بر روال قبلی تا دستور جدید
کد خبر: 4004569
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
حاجیان‌زاده:

تناقض تربیتی خانواده‌ها و نظام تعلیم و تربیت واقعیت است / فعالیت مهدهای کودک بر روال قبلی تا دستور جدید

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به اینکه تناقض تربیتی خانواده‌ها و نظام تعلیم و تربیت واقعیت است اما تلاش می‌کنیم این تناقض را کم کنیم، گفت: مهدهای کودک بر اساس روال قبلی فعالیت می‌کنند تا دستورالعمل‌های جدید صادر شود.

تناقض تربیتی خانواده‌ها و نظام تعلیم و تربیت واقعیت است/ فعالیت مهدهای کودک بر روال قبلی

به گزارش خبرنگار ایکنا، به مناسبت هفته ملی کودک علیرضا حاجیان‌زاده، معاون وزیر و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک طی نشستی خبری به تشریح اقدامات و طرح‌هایی پرداخت که این سازمان نوپا در پی اجرای آنها است و گفت: باور کودکان امری جدی است و آنها نباید از رده ذهنی جامعه ما خارج شوند. توجه به کودکان زیر شش سال در کشور طی سال‌های اخیر با فراز و فرودهایی همراه بوده و کودکان متولی مشخص و روش تربیتی تعریف شده نداشتند تا اینکه مقام معظم رهبری در سال 99 مهدهای کودک را مورد توجه قرار داده و مسئولیت این مراکز را به وزارت آموزش و پرورش سپردند که این ابلاغ مقام معظم رهبری منتج به تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک شد.

وی با تأکید بر اینکه از این پس مرجع انحصاری تعلیم و تربیت کودکان زیر شش سال کشور بر عهده سازمان ملی تعلیم و تربیت است، گفت: تمام نهادهای متولی امر کودکان باید زیر نظر این سازمان فعالیت کنند.

حاجیان‌زاده اهداف این سازمان را ساماندهی و مدیریت یکپارچه، ارتقای شایستگی و حمایت از خانواده‌ها و تربیت مربیان عنوان کرد و گفت: آماده کردن کودکان برای ورود به نظام رسمی آموزشی در کشور و تقویت مهارت‌های ذهنی، معنوی، حرکتی، عاطفی، زیستی و بدنی، زبانی و کلامی و ... کودکان از دیگر اهداف این سازمان است.

وی آغاز فعالیت سازمان ملی تعلیم و تربیت را آغاز توجه ویژه به تربیت کودکان زیر شش عنوان کرد و از همه دستگاه‌های حاکمیتی خواست با این سازمان همکاری کنند و گفت: ما از والدین انتظار همراهی داریم و از اهالی فرهنگ و هنر دعوت به همکاری می‌کنیم. همچنین از مشارکت متخصصان حوزه کودک استقبال می‌کنیم و می‌خواهیم این سازمان مرجعی برای تجمیع و تبادل نظر صاحب‌نظران شده و اقدامات ما با پشتوانه علمی صورت گیرد.

نباید از کودکان توقع رفتار بزرگسالانه داشت

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با تأکید بر اینکه تربیت کودکان باید متناسب با زمان و شناخت دقیق کودکان صورت گیرد، اظهار کرد: شعار هفته ملی کودک سال جاری «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» است؛ نباید از کودکان توقع رفتار بزرگسالانه داشت بچه‌ها باید بچگی کنند.

وی در ادامه کارکردهای تربیتی که در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مبتنی بر مراحل رشد در نظر گرفته شده را در چند عرصه تشریح کرد و گفت: رشد دینی و اخلاقی و تربیت معنوی کودکان را با ارائه الگوهای رفتاری مد نظر داریم، رشد زبانی و کلامی برای اینکه کودکان بتوانند با هم ارتباط برقرار و با هم همدلی کنند نیز مد نظر داریم. در واقع مهارت‌های زبانی مهارت‌های ارتباطی را ایجاد خواهد کرد خصوصاً در مناطق چند زبانه که یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان وحدت‌بخش و زبانی که موجب استحکام هویت ایرانی است، مد نظر قرار دارد.

با احترام به زبان مادری کودکان را به زبان فارسی علاقه‌مند می‌کنیم

وی تصریح کرد: با احترام به زبان مادری و به رسمیت شناختن زبان مادری، علاقه‌مند کردن کودکان به زبان فارسی را مد نظر داریم برای اینکه کودکان بتوانند به نظام آموزش رسمی و عمومی وارد شوند قطعاً نیاز به یادگیری زبان فارسی دارند و در مناطق چند زبانه آموزش زبان فارسی را در اولویت قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان ملی تعلیم وتربیت کودک، ارتقای مهارت‌های شناختی و ذهنی کودکان را از ابعاد دیگر برنامه‌های آموزشی و تربیتی این سازمان عنوان کرد و گفت: مهارت تفکر، مهارت کنجکاوی و جست‌وجوگری در قالب بازی، گفت‌وگو و تجربه‌های زیسته و ... باید در کودکان نهادیه شود. رشد اجتماعی و عاطفی و قدرت برقراری ارتباط از جمله دیگر ابعاد تربیتی ما است. همچنین ارتباط با گروه همسال، پذیرش دیگران، احساس مسئولیت، همفکری، همدردی و اینکه بر بهداشت روانی کودکان تأثیر بگذاریم جزو برنامه‌های ما خواهد بود و تلاش می‌کنیم، جرئت ابراز نظر و خلاقیت را در کودکان ایجاد و سازگاری اجتماعی کودکان را بالا ببریم.

ایجاد 20 هزار مهد کودک روستایی

وی در ادامه اعلام کرد: اکنون بیش از هشت میلیون کودک زیر شش سال داریم که در 50 هزار مهد کودک و پیش‌دبستانی حضور دارند و بیش از 200 هزار مربی در مهدهای کودک به این کودکان خدمت‌رسانی می‌کنند. دسترسی همه کودکان به امکانات تربیتی و ایجاد 20 هزار مهد کودک روستایی و پیش‌دبستانی در این سازمان هدف‌گذاری شده است.  

حاجیان‌زاده به تأثیرگذاری نشر کودک، سینمای کودک، پویانمایی کودک، صنعت اسباب‌بازی و حتی مدیریت شهری در تربیت کودکان اشاره و بر توجه به همه این موارد تأکید کرد و گفت: در حال حاضر مهدهای کودک بر اساس روال قبلی فعالیت می‌کنند و تا دستورالعمل‌های جدید صادر نشود رویه تغییر نخواهدکرد.

وی در خصوص باز بودن مهدهای کودک، گفت: از نظر ستاد ملی کرونا قبلاً مهدهای کودک جزو گروه شغلی سه بود، اما اکنون جزو گروه سنی دوم به حساب آمده و می‌توان در شهرهای نارنجی مهدهای کودک را باز کرد. در شهرهای قرمز نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهدهای کودک باز هستند.

حاجیان‌زاده در خصوص مهدهای کودک روستایی گفت: هفت هزار مهد کودک روستایی داریم که توسعه این مهدها را در نظر داریم. البته با توجه به مسائل مالی در روستاها، تأمین یارانه برای مهدهای کودک روستایی و حمایت برنامه‌ای و تربیت نیرو برای این مهدها مد نظر قرار دارد.

راه‌اندازی رشته تربیت مربی کودک در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد اینکه 88 درصد بچه‌های کشور به مهد کودک نمی‌روند، چه برنامه‌ای برای توسعه مهدهای کودک و تربیت مربیان مهدها دارید؟ گفت: در خصوص تربیت مربی مهدهای کودک، راه‌اندازی رشته تربیت مربی کودک در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه مد نظر است. همچنین آموزش ضمن خدمت مربیان مهدهای کودک را خواهیم داشت.

دوره پیش‌دبستانی طی 7 سال همگانی خواهدشد

وی اضافه کرد: بنا نداریم همه کودکان در مهدهای کودک حضور داشته باشند به خصوص در سه ساله اول زندگی تأکید بر حضور بچه‌‌ها در خانواده است. اما در سه سال دوم (3 تا 6 سال) تلاش می‌کنیم دوره پیش‌دبستانی در کشور همگانی شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایکنا که پرسید در حال حاضر بخشی از کودکان کشور با تربیت متناقض در خانه و نظام آموزشی مواجه هستند، برای کاهش آسیب‌های این تناقض‌های تربیتی چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: تناقض بین ارزش‌های تربیتی که در نظام آموزشی ارائه می‌شود با مسائل تربیتی خانواده‌‌ها یک واقعیت است.

وی ادامه داد: در روش تربیتی ما خانواده رکن است و توانمند کردن و گفت‌وگو با خانواده جزو برنامه‌های ما محسوب می‌شود. خانواده و مهدهای کودک باید با هم تعامل داشته باشند و ما تلاش داریم با این تعامل تناقض‌ها را به حداقل برسانیم. این وجود تناقض واقعیتی است که در ایران و سایر کشورهای جهان وجود دارد.

حاجیان‌زاده با تأکید بر اینکه برای تأسیس مهد کودک باید از سازمان نظام تعلیم و تربیت کودک مجوز گرفته شود و تمام مجوزهای موجود در این زمینه یکدست خواهد شد، گفت: روش آموزشی مد نظر ما کلاسیک، خشک و مفهومی کامل نخواهد بود و با بازی و نشاط و متناسب با روحیات کودک باید تنظیم شود.

نظام‌نامه احراز صلاحیت مربیان مهدهای کودک در حال تدوین است

وی از همه نهادها از جمله جهاددانشگاهی برای تولید محتوای مناسب آموزشی مهدهای کودک دعوت کرد و گفت: نظام‌نامه احراز صلاحیت مربیان مهدهای کودک در حال تدوین است و ملاک اولیه برای انتخاب مربیان خواهد بود. استانداردهای جدید مهدهای کودک نیز تهیه شده و نظارت بر مهدهای کودک بر اساس استانداردهای جدید صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان نظام تعلیم و تربیت کودک اضافه کرد: هنوز ساختار استانی برای این سازمان به تصویب نرسیده اما انتقال مهدهای کودک از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش در استان‌ها با نظارت کمیته انتقال در حال انجام است.

وی در خصوص شهریه مهدهای کودک نیز گفت: امسال مقرر شد شهریه با سقف 32 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته شود، اما برای سال بعد شهریه، استاندارد خواهد شد و رتبه‌بندی مهدهای کودک صورت خواهد گرفت.

حاجیان‌‌زاده در پایان اعلام کرد: بسته‌‌های تربیت و یادگیری باید متعدد و متناسب با شرایط هر منطقه باشد البته برنامه‌‌های درسی یکسان خواهد بود. امسال 22 بسته آموزشی به استان‌ها معرفی شد و در آینده نیز بسته‌های آموزشی متعدد ارائه و استان‌ها قدرت انتخاب خواهند داشت.

انتهای پیام
captcha