دلایل دارالافتاء مصر درباره جواز بزرگداشت سالروز میلاد پیامبر(ص)
کد خبر: 4004516
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
در پاسخ به شبهه‌افکنی وهابیت ارائه شد؛

دلایل دارالافتاء مصر درباره جواز بزرگداشت سالروز میلاد پیامبر(ص)

دارالافتاء مصر در پاسخ به شبهه‌افکنی‌هایی که از سوی برخی چهره‌های وهابی سعودی انجام گرفته است، دلایل جواز برگزاری مراسم بزرگداشت میلاد رسول خدا(ص) را منتشر کرد.  

به گزارش ایکنا به نقل از سی‌ان‌ان عربی، دارالافتاء مصر در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت: یکی از دلایلی که بر جواز بزرگداشت میلاد پیامبر(ص) دلالت می‌کند، آن است که پیامبر اسلام(ص) به شخصه نوع شکرگزاری از خداوند متعال برای میلاد شریفشان را مشخص کرده‌‌‌اند. آن حضرت روزهای دوشنبه روزه می‌گرفتند و وقتی صحابه از ایشان درباره دلیل آن سؤال می‌کردند، می‌‌فرمودند که «من در این روز متولد شدم و در این روز قرآن بر من نازل شد.»
دارالافتاء دلیل دیگر را اینگونه بیان کرد: گذشتگان و همه امت‌های مسلمان در گذشته میلاد پیامبر اسلام(ص) را جشن می‌گرفتند و حتی در استحباب بزرگداشت این مناسبت بزرگ، علما و فقها دلایلی آورده‌اند و 14 کتاب در این زمینه تألیف شده است.
دارالافتاء مصر این دلایل را در پاسخ به برخی شبهات درباره مجاز ندانستن برگزاری جشن به مناسبت میلاد رسول خدا(ص) که از سوی برخی چهره‌های وهابیت تقویت شده، مطرح کرده است.
محمد بن صالح العثیمین، مفتی وهابی اسبق عربستان سعودی در ادامه فتوایی که در سایت رسمی او منتشر شده گفته است: «برگزاری جشن برای میلاد پیامبر(ص) در میان گذشتگان معروف نبوده است و خلفای راشدین و صحابه و حتی ائمه[ع]، این کار را انجام نمی‌دادند. اینجا باید پرسید: آیا ما بیشتر از گذشتگان به پیامبر(ص) احترام می‌گذاریم؟ خیر ... آیا ما بیشتر از آنها به پیامبر(ص) عشق می‌ورزیم؟ خیر ... پس اگر اینگونه است ما باید دنباله‌رو آنها باشیم و مراسمی به مناسبت میلاد رسول خدا(ص) برگزار نکنیم چرا که بدعت است!
عبدالعزیز بن باز، مفتی وهابی سابق عربستان سعودی نیز در فتوایی گفته بود: «برگزاری جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) بدعت است زیرا نه خود پیامبر(ص) و نه اصحاب ایشان چنین کاری انجام نمی‌دادند. همچنین سایر جشن‌هایی که برای میلاد [امام] علی یا [امام] حسین یا عبدالقادر گیلانی یا دیگران گرفته می‌شود، برگزاری جشن میلاد بدعت و غیرمشروع است.
انتهای پیام
captcha