حوزه‌های علمیه سرمایه ملی هستند / حوزه نمی‌تواند نسبت به سیاست بی‌تفاوت باشد
کد خبر: 4001423
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی:

حوزه‌های علمیه سرمایه ملی هستند / حوزه نمی‌تواند نسبت به سیاست بی‌تفاوت باشد

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رخبری، حوزه‌های علمیه را سرمایه ملی کشور توصیف کرد و گفت: حوزه‌های علمیه نمی‌تواند نسبت به سیاست بی‌تفاوت باشد و ستون فقرات سیاست ما هم همراهی با ولایت است.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری امروز، 8 مهرماه در اجلاسیه مسئولان مدارس علمیه استان فارس با اشاره به سابقه تشکیل حوزه‌های علمیه، نبی مکرم اسلام(ص) را بنیانگذار این مراکز توصیف کرد و گفت: چنانچه در روایت‌ها آمده است پیامبر مکرم اسلام(ص) زمانی که وارد مسجد شدند و دو حلقه ذکر و حلقه مذاکره علمی تشکیل شده است و به سمت حلقه مذاکره علمی رفتند و فرمودند هم مجلس ذکر هم مجلس علمی خوب است و آغاز حوزه علمیه اینگونه بود.

وی با اشاره به سیره اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که همواره بر علم‌آموزی و به خصوص تفسیر قرآن کریم توجه ویژه داشته‌اند، افزود: حضرت زینب(س) هم در کوفه درس تفسیر قرآن کریم برگزار می‌کرده است و در این شهر نقش فرهنگی را به خوبی ایفا کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی در عین حال به تلاش‌های امام باقر(ع) و امام صادق(ع) برای تأسیس حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) برای جایگاه تعلیم و تعلم و تبلیغ دین از مبارزات حاد کنار کشید و یک حوزه بزرگ تشکیل دادند.

وی با اشاره به تأسیس حوزه‌های علمیه در کشورمان توسط مرحوم شیخ عبدالکریم حائر، سخن امام راحل را در این رابطه یادآور شد و گفت: تشکیل حوزه علمیه کمتر از تشکیل جمهوری اسلامی نبود چنانچه امام راحل فرمودند اگر بخواهیم مردم را بسازیم باید برای هر 10 نفر یک طلبه داشته باشیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: شیوع کرونا هم به حوزه‌ها آسیب زد و باید بررسی کنیم که چه کاری باید در این راستا انجام دهیم. از مسئولان مدارس انتظار می‌رود که به همراهی مدیریت حوزه اجازه ندهند که چراغ حوزه‌ها خاموش شود زیرا خاموش شدن چراغ حوزه‌ها علاوه بر ضربه به دین، ضربه به امنیت کشور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی، حوزه علمیه را یک سرمایه ملی توصیف کرد و گفت: در طول تاریخ روحانیت فراز و نشیب‌های زیادی وجود داشت و حتی در زمان رضاخان کار به تعطیلی این مراکز کشیده شده بود اما هیچگاه نباید دلسرد شد.

وی با بیان اینکه در شهری که دین زنده است، آسیب‌ها کمتر است، به وضعیت حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: شورای عالی حوزه‌های علمیه رو به تحول در دروس این مراکز آورده است و این تحول به خصوص در سطح یک بسیار موفق بوده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، دومین رکن حوزه‌های علمیه را استاد دانست که در علوم طلبگی نقش بسیار مهمی دارد، گفت: رابطه‌ای که میان شاگرد و استاد وجود دارد در حوزه علمیه رابطه‌ای بی نظیر و دلی و عاطفی است.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه رکن سوم در حوزه علمیه نیز مباحثه است، که استاد باید نظارت کند، چرا که مباحثه جلوه دیگر درس است، گفت: مدیریت نیز جزو ارکان بعدی حوزه علمیه است؛ در عرصه مدیریت در مرحله نخست شاکر خداوند هستیم، بحمد الهی حوزه‌های علمیه با نظم اداره می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی با تصریح اینکه رکن بعدی عنصر سیاست است، گفت: ستون فقرات سیاست ما همراهی با ولایت است؛ دشمن حوزه سکولار می‌خواهد؛ حوزه‌ای می‌خواهد که بی تفاوت باشد اما بحمد الهی رشد سیاسی در میان طلاب جوان بسیار بالا است.

انتهای پیام
captcha