همت دارایی، کارشناس ارشد ادبیات بومی لرستان در گفتوگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به اینکه قرآن منشور زندگی ما مسلمانان، سرشار از آموزههای متعالی و مترقی برای هدایت و سعادت افراد بشر است، اظهار کرد: کلام الهی از ابتدای نزول و در طی قرنهای گذشته تاکنون بهطور مستقیم و غیرمستقیم در تمام جنبههای مختلف زندگی خداجویان راه یافته و آثار و برکات آن، در گفتار و رفتار مردم نمودی بارز و آشکار دارد.
وی ادامه داد: احادیث منقول از پیامبر اکرم(ص) و معصومان(ع) نیز برای ما شیعیان همین حکم را دارد و به صورتهای گوناگون در قول و کردار مؤمنان تأثیری شگرف و ملموس داشته است.
دارایی در رابطه با تأثیر قرآن و حدیث بر ادبیات بومی لرستان، تصریح کرد: یکی از مشخصترین این موارد تأثیر قرآن و حدیث در ادبیات فارسی، اعم از منظوم و منثور، است که در اشعار رودکی و در نثرهای غیرعرفانی به وضوح قابل مشاهده است و در دورههای بعد بهویژه در آثار به جا مانده از عرفا به شکل پررنگتری این اثرپذیری کاملاً نمایان است، بهگونهای که سرمایهای بزرگ و غنی از آیات و عبارات قرآنی و احادیث در بسیاری از سرودهها و دستنوشتههای این بزرگان به گونههای اشاره، تلمیح، اقتباس و تضمین به کار رفته است.
کارشناس ارشد ادبیات بومی لرستان بیان کرد: اگر به ادبیات محلی لرستان بهویژه شعر نگاهی بیندازیم، میبینیم سرایندگان بومی نیز در ادامه روند مبارک تلفیق آیه و حدیث با شعر با استفاده از واژه، عبارت یا بخشی از آیه یا حدیث، سرودههای خود را زینت دادهاند و این موضوع در بیشتر اشعار فارسی، لری و لکی سرایندگان بومی به شکلی کاملاً گسترده قابل بررسی است.
وی ادامه داد: یکی از جنبههایی که باعث زیبایی اینگونه آثار شده بهکارگیری هنرمندانه آیات و احادیث در بافت شعر محلی است و از ارزش زیباشناختی فوقالعادهای برخوردار است و اهمیت کار شاعران زمانی دو برابر میشود که قریب به اتفاق سرایندگان شاگردان مکتبخانههای قدیمی بوده و با ذوق و قریحه ذاتی و خدادادی خود به آفرینش این سرودهها دست زدهاند.
دارایی افزود: در بیشتر آثار بهجا مانده از نویسندگان و شعرای بومی بهویژه سرودههای موجود، تأثیرپذیری از آیات و روایات به شکل گسترده قابل مشاهده است، از عمدهترین عوامل تأثیرپذیری میتوان به مواردی مانند جذابیتهای هنری، معنایی و بلاغی قرآن، آشنایی عمیق و انس و الفت با قرآن، جایگاه رفیع و بلند مرتبه قرآن، اسلامی بودن حاکمان وقت، رونق شبنشینیها، وجود مکتبخانه و آموزش علوم اسلامی اشاره کرد.
این کارشناسارشد ادبیان بومی لرستان بیان کرد: هر کدام از شعرای محلی از آوردن آیات و احادیث در نوشتههای خود نیتها و منظورهای خاصی از جمله تبرک، استناد و استشهاد، حکمت و پند، بیان اعتقادات، تحذیر یا تحریض، تأویل و تفسیر، تزیین و تجمیل داشتهاند.
وی ادامه داد: بهعنوان مثال ملامنوچهر کولیوند اینگونه میگوید: «از ازل مقصود آدم نقطه توحید اکرم / بای بسمالله اعظم بر توهت عنوان کار» یا ترکه میر میگوید: «یگانه واحد تنیا طاقتی / هم رب و هم رحمن دویر ژ آفتی» که این ابیات در ابتدای شعر و در جهت تبرک و تیمن آورده شدهاند.
دارایی تصریح کرد: میرزا حسین بنان در باب پند و اندرز از آیات و روایات بهره گرفته و میگوید: «از حشمت جلال سلیمان اگر خبر / داری دگر چرا به جهان داری اعتبار» و گاهی نیز شاعر بهدلیل داشتن اعتقادات خاص خود تلاش میکند افکار و اندیشههای خود را در قالب شعر بیان کند، بهعنوان نمونه نقی آزاد میگوید: «به پیغمبر واتن ریشه دین پنجه / خارج ژ او پنجه ار گنجه رنجه» و نمونههایی از این دست که در ادبیات بومی لرستان به وفور دیده میشود.
انتهای پیام