کمبود کتاب آموزش قرآن در مؤسسه طه / قرآن‌آموزان و مربی تنها یک کتاب دارند
کد خبر: 3998490
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
مدیر مؤسسه قرآن طه بروجرد مطرح کرد؛

کمبود کتاب آموزش قرآن در مؤسسه طه / قرآن‌آموزان و مربی تنها یک کتاب دارند

مدیرمسئول مؤسسه قرآن طه بروجرد به کمبود کتب آموزش قرآن در این مؤسسه اشاره کرد و گفت: در کلاس‎های آموزش قرآن گاه اتفاق افتاده که فقط مربی به کتاب دسترسی دارد و قرآن‌آموزان مجبور هستند مطالب کتاب را در دفتر بنویسند و این نداشتن کتاب آموزش قرآن، هم برای مربی و هم برای قرآن‌آموز ایجاد مشکل می‎کند.

////مدیرمسئول مؤسسه قرآن طه بروجردناهید شعبان، مدیرمسئول مؤسسه قرآن طه بروجرد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در بیان مشکلات مؤسسه قرآن طه بروجرد به کاهش آمار قرآن‌آموزان مؤسسات قرآنی طی سال‌های اخیر به‎ویژه با شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: برای جذب مخاطبان قرآنی نیاز است تدابیر لازم اندیشیده شود و با جذابیت بخشیدن به کلاس‎ها انگیزه قرآن‌آموزان برای حضور در کلاس قرآن را بالا برد.

وی افزود: در مؤسسه قرآن طه بروجرد کلاس‎های نقاشی، هنری و صنایع دستی را هم برگزار می‎کنیم که این کار هم به درآمدزایی مؤسسه کمک می‎کند و هم قرآن‌آموزان می‎توانند در کنار کلاس‎های قرآن، در کلاس‎های هنری و صنایع دستی شرکت کنند.

شعبان با بیان اینکه مؤسسه قرآن طه بروجرد طی سال‌های قبل 17 شعبه در روستاهای محروم شهرستان بروجرد داشت اما بنا به دلایلی این شعبه‌ها تعطیل شدند و در حال حاضر این مؤسسه علاوه ‎بر شعبه مرکزی یک شعبه دیگر نیز دارد، اضافه کرد: یکی‌ از دلایل کاهش آمار قرآن‌آموزان مؤسسات قرآنی به مشکلات مالی خانواده‌ها برمی‌گردد چراکه خانواده‌ها توانایی پرداخت شهریه برای آموزش قرآن فرزندان خود را ندارند.

این بانوی فعال قرآنی بروجردی به ضعف حمایت‌های دولت قبل از مؤسسات قرآن گریزی زد و گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر جدای از اینکه هیچ‌گونه حمایت مالی از مؤسسات قرآن انجام نگرفت حتی از نظر معنوی نیز حمایتی از مؤسسات نشد و مدیران و متولیان قرآنی بازدید از مؤسسات را نیز حذف کردند.

مدیرمسئول مؤسسه قرآن طه بروجرد با بیان اینکه شیوع کروناویروس نیز فعالیت مؤسسات قرآنی را با مشکلات جدی‌تری مواجه کرد چراکه برگزاری کلاس‎ها در بستر فضای مجازی برای برخی مؤسسات به‌دلیل عدم دسترسی قرآن‌آموزان به گوشی هوشمند ناممکن بود، ادامه داد: لازم است مؤسساتی که فعالیت‌های خوبی دارند فعالیت‌های آنها به‌عنوان الگو، ایده و نمونه برای سایر مؤسسات و همچنین ایجاد انگیزه و رغبت در مدیران مؤسسات موفق در فضای مجازی و کانا‌ل‌های مربوط به ادارات ارشاد و تبلیغات اسلامی بارگذاری شود.

وی در ادامه با بیان اینکه فعالیت یکی ‎از شعبه‌های مؤسسه قرآن طه در یک منطقه حاشیه‌ای و محروم است که حتی قرآن‌آموزان از داشتن گوشی هوشمند نیز محروم هستند، اظهار کرد: بسیاری از قرآن‌آموزان ما حتی دسترسی به قرآن‎ کریم نیز ندارند و یا قرآن‎هایی که در دست دارند قدیمی، کهنه، پاره و فرسوده است که قرآن‌آموز را با مشکل مواجه می‎کند و می‎طلبد اداراتی مثل  اوقاف و امور خیریه، تبلیغات و ارشاد اسلامی در زمینه اهدای قرآن به قرآن‌آموزان یا اختصاص بودجه به مؤسسات برای تهیه قرآن اقدام کنند.

شعبان با بیان اینکه امروز حتی خرید ماژیک، تابلو و وسایل اداری با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها برای مدیران مؤسسات قرآن بسیار سخت شده است به مشکلات مؤسسات قرآن از نظر نداشتن مکان مستقل نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه دو شعبه مؤسسه طه از نظر مکان مشکل ندارند چون یک شعبه در طبقه دوم منزل شخصی خودمان مستقر است و شعبه دیگر نیز در پایگاه مقاومت بسیج محله فعالیت دارد.

وی تشویق قرآن‌آموزان را گامی مؤثر در جذب مخاطب قرآنی دانست و اضافه کرد: مؤسسات قرآن برای خرید جایزه و یا برگزاری اردوهای تفریحی و زیارتی برای قرآن‌آموزان در تنگنای مالی قرار دارند و نیاز است بودجه لازم در اختیار مؤسسات قرآن قرار بگیرد.

این بانوی قرآنی اضافه کرد: در مؤسسه قرآن طه همواره تلاش داشته‌ام با اهدای جوایز و تشویق قرآن‌آموزان موفق انگیزه آنان برای شرکت در کلاس قرآن را بالا ببرم و برای جایزه نیز از صنایع دستی که در همین کلاس‎های آموزش صنایع دستی مؤسسه تهیه می‎شود، استفاده می‎کنم.

شعبان با بیان اینکه شرکت در کلاس‎های هنری و صنایع دستی را برای قرآن‌آموزان رایگان کرده‌ام، به مشکلات مالی مربیان قرآن نیز گریزی زد و با بیان اینکه متأسفانه قرآن‌آموزان ما که دانش‎آموز هم هستند برای تهیه لوازم‌التحریر مدرسه نیز مشکل دارند و اکثر آنها از نظر مالی خانواده‌های ضعیفی دارند و عضو صندوق خیریه محله هستند، افزود: شایسته است مؤسسات قرآنی از نظر مالی حمایت شوند تا آنها بتوانند از قرآن‌آموزان خود حمایت کنند و با خرید لوازم‌التحریر برای قرآن‌آموزان خود زمینه تشویق و ترغیب آنان در کلاس‎های قرآن را فراهم کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا سالانه بین 15 تا 20 کلاس آموزش قرآن در این مؤسسه برپا می‏‌شد، به کمبود کتب آموزش قرآن در این مؤسسه اشاره کرد و گفت: متأسفانه در کلاس‎های آموزش قرآن گاه اتفاق افتاده است که فقط مربی به کتاب دسترسی دارد و مربی روی تابلو مطالب کتاب را می‌نویسد و قرآن‌آموزان مجبور هستند آن مطالب را بنویسند و این نداشتن کتاب آموزش قرآن هم برای مربی و هم برای قرآن‌آموز ایجاد مشکل می‎کند چراکه مربی مجبور است وقت زیادی را صرف نوشتن مطالب کتاب روی تابلو کند و قرآن‌آموزان نیز وقت زیادی را صرف یادداشت کردن آن مطالب در دفتر خود کنند.

انتهای پیام
captcha