تأکید اجلاس شانگهای بر تقویت صلح و ثبات/ افزایش 21 درصدی درخواست پناهندگی افغان‌ها
کد خبر: 3998101
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
مروری بر تحولات افغانستان

تأکید اجلاس شانگهای بر تقویت صلح و ثبات/ افزایش 21 درصدی درخواست پناهندگی افغان‌ها

افزایش 21 درصدی درخواست پناهندگی افغان‌ها در اروپا، تاکید رئیس‌جمهور تاجیکستان بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، رأی پارلمان اروپا به عدم شناسایی رسمی طالبان و تأکید بر تقویت صلح، امنیت و ثبات در افغانستان و کل منطقه در اجلاس شانگهای از آخرین تحولات مربوط به افغانستان است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری آناتولی، دفتر پشتیبانی پناهندگی اروپا اعلام کرد که تعداد شهروندان افغانستان که در کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی کرده‌اند 21 درصد افزایش یافته است.

دفتر پشتیبانی پناهندگی اروپا اعلام کرد که تعداد شهروندان افغانستان که در کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی کرده‌اند در 5 ماه گذشته افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های منتشرشده تعداد درخواست پناهندگی اتباع افغانستانی در ماه جولای نسبت به ماه قبل 21 درصد افزایش یافته است.

در ماه جولای 7300 شهروند افغانستان درخواست پناهندگی کردند.

همچنین حدود 6000 افغانستانی نیز در ماه ژوئن تقاضای پناهندگی کردند.
 
تاکید رئیس‌جمهور تاجیکستان بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان در افتتاحیه نشست سازمان همکاری شانگهای بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرد.

امامعلی رحمان، طی سخنانی در افتتاحیه نشست سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه تاکید کرد که در افغانستان باید دولت فراگیر و با مشارکت همه اقوام تشکیل شود.

وی افزود: ما مجددا جامعه جهانی به ویژه سازمان ملل و کمیته صلیب سرخ را به ارائه کمک فوری به مردم افغانستان به ویژه ولایت پنجشیر که طی حدود 2 ماه تحت محاصره قرار دارند، فرامی خوانیم.

نشست سازمان همکاری شانگهای برابر با بیستمین سالگرد تاسیس این سازمان امروز در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شده است.

در این نشست رهبران و نمایندگان از تاجیکستان، هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، بلاروس، ایران، مغولستان، ترکمنستان و لادیمیر نوروف، دبیرکل این سازمان، دبیرکل سازمان ملل و نمایندگان از برخی دیگر از سازمان‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند.

در این نشست مسائل امنیتی، منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه اوضاع افغانستان و همچنین فعالیت‌های این سازمان مورد بحث قرار می‌گیرد.

پارلمان اروپا به عدم شناسایی رسمی طالبان رأی داد

همچنین، پارلمان اروپا درحالی به طرح عدم شناسایی رسمی طالبان رأی داد که همکاری عملیاتی اتحادیه اروپا با این گروه را تایید کرد.

پارلمان اروپا درحالی به طرحی رأی داد که براساس آن اتحادیه اروپا دولت تشکیل شده توسط گروه طالبان در افغانستان را به رسمیت نخواهد شناخت.

با این حال اتحادیه اروپا در چارچوب این طرح می‌توان با گروه طالبان روابط و همکاری عملیاتی برقرار کند.

پارلمان اروپا همچنین نسبت به آینده افغانستان شدیدا ابراز نگرانی کرده است.
تحولات افغانستان/ تأکید اجلاس شانگهای بر تقویت صلح در افغانستان/افزایش 21 درصدی درخواست پناهندگی افغان‌ها
در لایحه تصویب شده از سوی پارلمان اروپا، نسبت به خروج یکجانبه آمریکا از افغانستان بدون هماهنگی کافی با متحدین خود در ناتو نیز ابراز تاسف شده است.

همچنین بر عدم وجود هماهنگی و همکاری میان آمریکا و کشورهای اروپایی در روند خروج نیروها و شهروندان خارجی از افغانستان تاکید شده است.

پارلمان اروپا خواستار بررسی ضعف ارتباطی و هماهنگی میان اتحادیه اروپا و آمریکا از سوی سازمان‌های مربوطه شده است.

تأکید بر تقویت صلح، امنیت و ثبات در افغانستان در اجلاس شانگهای
   
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و پاکستان در حاشیه اجلاس کشورهای عضو سازمان شانگهای و پیمان امنیت دسته‌جمعی در خصوص افغانستان بیانیه مشترک صادر کردند.

به گزارش العالم، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی پاکستان در حاشیه اجلاس شانگهای و پیمان امنیت دسته جمعی در تاریخ شانزده سپتامبر ۲۰۲۱ در شهر دوشنبه به منطور بحث و بررسی وضعیت افغانستان با یکدیگر دیدار کردند.

وزرای امورخارجه بار دیگر بر اراده خود نسبت به تقویت صلح، امنیت و ثبات در افغانستان و کل منطقه تاکید کردند.

وزرای امور خارجه دراین نشست، بر لزوم شکل‌گیری آشتی ملی در افغانستان و تشکیل دولت فراگیر جهت تامین منافع تمامی نیروهای سیاسی و قومی کشور تاکید کردند.

وزرای امور خارجه نگرانی خود از وضعیت شکننده انسانی، اجتماعی و اقتصادی در افغانستان و نیز خطرات بوجود آمدن یک موج آوارگان در منطقه را بیان داشتند و بر ضرورت احیای زندگی مسالمت‌آمیز و بهبود وضعیت اقتصادی کشور تأکید کرده و از جامعه بین‌المللی برای استمرار کمک‌های بشردوستانه اضراری به افغانستان دعوت بعمل آوردند.
انتهای پیام
captcha