شناخت زیست‌بوم ایران اسلامی راه نجات از تهاجم فرهنگی است
کد خبر: 3998013
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱

شناخت زیست‌بوم ایران اسلامی راه نجات از تهاجم فرهنگی است

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری با تأکید بر شناخت و معرفی زیست‌بوم ایران اسلامی گفت: راه نجات از هجمه فرهنگی دشمن برقراری ارتباط عمیق و شناخت دقیق تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی است.

شناخت زیست‌بوم ایران اسلامی راه نجات از تهاجم فرهنگی استبه گزارش ایکنا از یزد، میثم مرادی بیناباج، معاون راهبری استان‌های حوزه هنری کشور، 25 شهریورماه با حضور در حوزه هنری استان یزد ضمن بازدید از بخش‌های مختلف، با کارکنان و کارشناسان این نهاد دیدار و گفت‌وگو کرد و از نزدیک در جریان فعالیت‌های صورت گرفته و برنامه‌های آینده این مرکز قرار گرفت.

مرادی بیناباج در نشستی صمیمانه با بیان اینکه بازیابی هنر انقلاب اسلامی از طریق مراکز استانی میسر است اظهار کرد: هنر انقلاب اسلامی معنای جدید خود را از زیست‌بوم جغرافیای فرهنگی ایران اسلامی وام می‌گیرد؛ در نهایت معنایی که از هنر انقلاب می‌شود مبتنی بر زیست‌بوم مراکز استانی است.

وی افزود: در دوره جدید بر اساس نقشه تحول مراکز استانی، عملکرد هر استان بر اساس چشم‌انداز و اهدافی که خود استان ترسیم کرده ارزیابی و سنجیده خواهد شد.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری با اشاره به سند تحول حوزه هنری گفت: در این رسالت بر پرچمداری هنر انقلاب اسلامی در زیست‌بوم تأکید شده است. پرچمداری هنر انقلاب اسلامی اساساً رسالت حوزه هنری است که یک کار آن مرزبانی از هنر انقلاب و پیشرانی هنر انقلاب است و با توجه به اهمیت موضوع، قید زیست‌بوم مراکز استانی نیز به آن اضافه شده که هویت‌بخش است.

مرادی بیناباج اظهار کرد: زیست‌بوم را صرفاً یک جغرافیای طبیعی مدنظر نداریم. زیست‌بوم یک جغرافیای تاریخی، فرهنگی، انسانی و اقتصادی هم تلقی می‌شود و سابقه تاریخی، هویتی، ظرفیت‌ها، چالش‌ها، استعدادهای طبیعی و انسانی، امکانات و زیرساخت‌های استان هم در آن دیده می‌شود که معنای عام زیست‌بوم است اما وقتی صحبت از زیست‌بوم هنری در حوزه هنری به میان می‌آید هرآنچه که هنر انقلاب اسلامی می‌تواند و باید با آن نسبت برقرار کند در سند زیست‌بوم می‌گنجد.

وی ادامه داد: تاریخ فرهنگ گذشته، چهره‌ها و مفاخر، ظرفیت‌ها، برندها و نمادهای معرف استان، تفکرات، باورها و آئین‌ها و دیدگاه‌های امام و رهبری، دانشمندان و بزرگان درباره استان، بستر و پایه‌ای است که مبنای حرکت تحولی مراکز استانی حوزه هنری در دوره جدید خواهد بود و ما این را محدود به یک جغرافیای سرزمینی نمی‌کنیم. اگر فردی از یک استان در جای دیگر در عرصه‌های مختلف هنری، علمی و جهادی در حال تلاش و فعالیت است می‌تواند در امتداد فعالیت‌های حوزه هنری قلمداد شود.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری با بیان اینکه تلقی از زیست‌بوم به معنای جغرافیای طبیعی در یک دایره محدود سرزمینی درست نیست و باید اصلاح شود، گفت: زیست‌بوم در صورتی می‌تواند به فراتر از مرزهای جغرافیایی گسترش یابد که با مرکز جغرافیایی مدنظر نسبت داشته باشد.

مرادی بیناباج ادامه داد: با شناخت عمیق زیست‌بوم و مزیت‌های آن و همچنین رصد مسائل استان در حوزه‌های مختلف و بازیابی نسبت حوزه هنری با این مسائل می‌توان با قوام‌سازی فرهنگ و هنر و اندیشه انقلابی کارهای بزرگ‌تر، قوی‌تر و گسترده‌تر در استان‌ها انجام داد.

وی اظهار کرد: در ذیل رسالت اصلی حوزه هنری که پرچمداری هنر انقلاب است استان‌ها باید هویت‌یابی متناسب با زیست‌بوم خود را داشته باشند. ما اگر زیست‌بوم خودمان را بشناسیم بی‌گمان فرهنگ ایران اسلامی را بهتر می‌شناسیم.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن تصریح کرد: در این عرصه نابرابر ما نمی‌توانیم با یک روایت به مقابله با دشمن بپردازیم و باید با روایت‌های بسیار و متعدد، ایران اسلامی را همزمان با هم ارتقا دهیم و قوام بخشیم؛ روایت‌هایی که ذیل چند الگو مانند مقاومت، ایستادگی، دشمن ستیزی، خودباوری وغیره قرار می‌گیرند که نمونه‌های آن در همه جغرافیای فرهنگی و تاریخ معاصر ایران پراکنده است.

مرادی بیناباج گفت: اگر روایت مبارزات، مجاهدت‌ها و ابتکارات استعدادها و چهره‌های تأثیرگذار در پهنه جغرافیای ایران تعریف و ماندگار شود دشمن هرگز نمی‌تواند آنها را سانسور کند چرا که در همه جای کشور پراکنده‌اند.

وی افزود: با شناخت و معرفی زیست‌بوم ایران اسلامی و با زبان هنر می‌توان از جنگ روایت‌ها و تهاجم فرهنگی سربلند بیرون آمد چرا که راه نجات از هجمه فرهنگی دشمن برقراری ارتباط عمیق و شناخت دقیق تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی از جمله تاریخ معاصر به‌ویژه تاریخ بعد از انقلاب اسلامی تاکنون است و شناخت این دوره پیشران بسیار قوی برای رسیدن به آن نقطه تمدنی است.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های استان یزد در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری، معماری، فرهنگی و تاریخی بیان کرد: زیست بوم استان یزد که فراتر از مرزهای جغرافیایی است باید به خوبی شناسایی، تدوین و تبیین شود.

مرادی بیناباج با اشاره به وقایع انقلاب از جمله قیام دهم فروردین 1357 مردم یزد و شخصیت‌های تأثیرگذار یزد در انقلاب اسلامی، یزد را یکی از ارکان انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: با توجه به این موضوع باید بیش از پیش در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استان یزد کار شود و روستاها و شهرستان‌ها را نیز در بر گیرد و توسعه پیدا کند.

وی پیشینه فرهنگی و تاریخ غنی، رویکرد اندیشه‌ورزی، تیم فکری و اجرایی همدل و اراده به انجام کار مطلوب را از مزیت‌های حوزه هنری یزد برشمرد و گفت: به دلیل برخورداری از این مزیت‌ها، چشم انداز روشن و نقطه تحولی اثرگذاری را برای حوزه هنری یزد پیش‌بینی می‌کنم.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری با بیان اینکه رویکرد اندیشه‌ورزی در حوزه هنری یزد زنده و پویا است، افزود: برنامه‌ها و فعالیت‌های مبتنی بر اندیشه، تفکر و مداقه ارزشمند است؛ اگر در رویدادها و تولیدات، اندیشه و فکر حاکم نباشد با کارهای روزمره، تاریخ مصرف‌دار و کم مخاطب مواجه می‌شویم که امروز آفت دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی است.

مرادی بیناباج برگزاری دوره آموزش داستان‌نویسی ویژه طلاب و روحانیون به همت حوزه هنری یزد را حرکتی مطلوب برای بهره‌گیری مناسب از این ظرفیت ارزشمند برای تولید اثر و محتوا دانست و بر تدام و تعمیم آن در سایر بخش‌ها از جمله ادبیات پایداری تأکید کرد.

در ابتدای این نشست محمدصادق کوچک‌زاده، رئیس حوزه هنری یزد و کارشناسان این نهاد گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته ارائه کردند و به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام
captcha