از انکار مداخله پاکستان در پنجشیر تا اعلام سلامت عبدالغنی برادر
کد خبر: 3997996
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۳
آخرین تحولات افغانستان؛

از انکار مداخله پاکستان در پنجشیر تا اعلام سلامت عبدالغنی برادر

یک مقام پاکستانی مدعی شد این کشور هیچگونه مداخله نظامی در پنجشیر نداشته است. از سوی دیگر عبدالغنی برادر از مقامات ارشد طالبان با انتشار ویدئویی اعلام کرد اخبار منتشر شده درباره درگیری داخلی بین مقامات طالبان و زخمی شدن او صحت ندارد.

به گزارش ایکنا؛ با گذشت بیش از یک ماه از تسلط طالبان بر افغانستان، تحولات این کشور هنوز در صدر اخبار خبرگزاری‌های جهان دیده می‌شود. جهانیان همچنان منتظرند تا جزئیات بیشتری از دولت آینده افغانستان و سیاست‌های داخلی و خارجی طالبان مشخص شود. 

دبیرکل سازمان ملل: انتظار معجزه نداشته باشید

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید توانایی این نهاد برای میانجیگری در راستای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان محدود است و نمی‌تواند از پس حل مشکلات این کشور برآید.

 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به خبرگزاری رویترز گفت که هرگونه تصوری مبنی بر اینکه این نهاد می‌تواند به تنهایی مشکلات افغانستان را حل و فصل کند؛ توهم است.

به گفته گوترش، توانایی سازمان ملل برای میانجیگری در راستای ایجاد دولتی به مراتب فراگیرتر از سوی طالبان، محدود است.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به هزینه یک تریلیون دلاری آمریکا در افغانستان، افزود: با توجه به ناکامی آنها برای رفع مشکلات افغانستان به رغم همه منابعی که در اختیار داشتند اینکه سازمان ملل بتواند بدون نیرو و پول، مشکلاتی که برای ده‌ها سال وجود داشته، حل کند خوش‌خیالی است.

با این حال، وی مدعی شد که سازمان ملل هرچه که در توان داشته باشد برای افغانستان که در آستانه بحران انسانی است؛ انجام می‌دهد و این شامل تعامل با طالبان هم می‌شود.

گوترش با اشاره به اینکه طالبان هرگز پذیرای نقش سازمان ملل در کمک به تشکیل دولت جدید افغانستان نخواهد بود؛ ادامه داد: توقع معجزه نداشته باشید.

انکار مداخله نظامی پاکستان در پنجشیر

منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ادعاهای مبنی بر مشارکت کشورش در درگیری‌های پنجشیر و حمایت از گروه طالبان در این جنگ را رد کرد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش‌های پاکستان بر یافتن راه حل سیاسی در افغانستان متمرکز بوده، گفت: سیاست اسلام آباد در ۲۰ سال گذشته و در جریان روند صلح ادامه تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی در افغانستان بوده است.

از انکار مداخله پاکستان در پنجشیر تا اعلام سلامت عبدالغنی برادر

خان تأکید کرد که کشورش همچنان در تماس با طالبان و جبهه مقاومت ملی است تا طرف‌ها را متقاعد و مشکلات افغانستان را از طریق سیاسی حل کند.

این مقام پاکستانی در خصوص ادعاهای مرتبط با حمایت از طالبان علیه جبهه مقاومت ملی در پنجشیر گفت: من کاملا آن را رد می‌کنم. وظیفه ما حمایت از تلاشهای سیاسی برای حل مسائل است و این ادعاها بیشتر تبلیغات بی اساس به ویژه از طرف هندوستان است.

سفیر پاکستان در کابل در مورد موضوع به رسمیت شناختن دولت طالبان نیز گفت: این روند به صورت مرحله ای انجام می‌شود و جامعه بین‌المللی انتظار دولت فراگیر واقعی به ویژه از دولت موقت را دارد.

خان با اشاره به اینکه به رسمیت شناختن دولت طالبان فقط مربوط به امروز نیست تاکید کرد که در حال حاضر چندین کشور برای تثبیت این سیستم با دولت جدید افغانستان در تماس هستند.

طالبان: ارتش تشکیل می‌دهیم

قاری فصیح الدین، سرپرست ستاد ارتش طالبان اعلام کرد که طرح تشکیل ارتش، مراحل پایانی را طی می‌کند و با عملی شدن آن افغانستان یک ارتش منظم و نیرومند خواهد داشت.
فصیح‌الدین افزود: کشور عزیز ما افغانستان، باید دارای یک ارتش قوی، منظم باشد تا بتواند امنیت را تأمین کند.

از انکار مداخله پاکستان در پنجشیر تا اعلام سلامت عبدالغنی برادر

این نظامی بلند پایه طالبان در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز تاکید کرد که نظامیان پیشین نیز در این ارتش به کار گرفته خواهند شد. وی همچنین هشدار داد که طالبان در برابر تهدیدهای امنیتی خارجی و داخلی ایستادگی خواهد کرد.

فصیح‌الدین خاطرنشان کرد: از کسانی که آموزش دیدند و مکتبی هستند در ارتش استفاده خواهد شد و امیدواریم که این ارتش در آینده نه چندان دور تشکیل شود.

پس از سقوط دولت پیشین افغانستان، یکی از نگرانی‌های شهروندان این کشور مشخص نبودن سرنوشت نیروهای امنیتی، دفاعی و اطلاعاتی در کشور بوده است.

مقام‌های طالبان بارها گفته‌اند که از تجربه‌های نظامیان پیشین استفاده خواهند کرد، اما تاکنون این نظامیان به محل نظامی سابق خود بازنگشته اند.

ادعای کشف موشک بالستیک در پنجشیر

گروه طالبان مدعی شد که در ولایت پنجشیر به موشک‌های بالستیک «اسکاد» و «آلپاتروس» بازمانده از دوره اشغال شوروی دست یافته است.

 موشک‌های آلپاتروس ساخت سال‌های ۱۹۶۲-۱۹۸۷ در شوروی است و هنوز برخی کشورها از آن استفاده می‌کنند. این موشک ۳۰۰ کیلومتر برد دارد و می‌تواند کلاهک جنگی هسته‌ای نیز با خود حمل کند.

وزارت امنیت ملی افغانستان در دوره سابق، لیستی از موشک‌های آپاتروس را در دست داشت، موشک‌هایی که تاریخ استفاده آن‌ها مدت‌هاست که پایان یافته است.  

دستور طالبان برای کمک‌های بشردوستانه به پنجشیر

کابینه‌ گروه طالبان اعلام کرده است که کمک‌های بشردوستانه به ولایت پنجشیر فرستاده می‌شود و همچنان محدودیت فعالیت شبکه‌های مخابراتی در این ولایت نیز برطرف خواهد شد.

این تصمیم در نشست روز گذشته (چهارشنبه) کابینه‌ طالبان که به ریاست محمدحسن آخوند، رییس وزرای این گروه برگزار شده بود، اتخاذ شده است.

گفتنی است در این نشست توصیه‌هایی در خصوص اعزام خبرنگاران به پنجشیر هم صادر شده است.

این درحالی است که پیشتر نهادهای مدافع حقوق بشر و همچنان شماری از سازمان‌های ملی و بین المللی خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه به ولایت پنجشیر شده بود.

ملا عبدالغنی برادر: آسیب ندیده‌ام

 ملا عبدالغنی برادر٬ معاون حکومت طالبان پس از چند روز غیبت در یک پیام ویدیویی ظاهر شد و اختلافات درونی طالبان را شدیداً رد کرد.

ملا برادر شب گذشته در مصاحب با تلویزیون ملی افغانستان مدعی شد که در حال سفر بوده و به رسانه‌ها دسترسی نداشته است.

از انکار مداخله پاکستان در پنجشیر تا اعلام سلامت عبدالغنی برادر

او گفت: الحمدالله در صحت و سلامت هستم و این که رسانه‌ها از اختلافات داخلی خبر می‌دهند هیچ حقیقت ندارد. ما در میان خود شفقت و ترحم داریم، حتی در میان یک خانواده هم این گونه شفقت و ترحم وجود نخواهد داشت.

پیش از این گزارش‌ها خبر دادند که ملا برادر به دلیل اختلافات بر سر رهبری طالبان در یک درگیری در میان طالبان زخمی شده و در رسانه‌های اجتماعی حتی خبر درگذشت او هم دست به دست شد.

این شک و تردید پس از آن به میان آمد که یک‌شنبه گذشته در جریان سفر وزیر خارجه قطر به کابل، ملا برادر در نشست ارگ دیده نشد.

گفت‌وگوی پوتین و عمران خان درباره افغانستان

«ولادیمیر پوتین» در آستانه اجلاس شانگهای که قرار است از روز جمعه ۲۶ شهریور به میزبانی تاجیکستان برگزار شود، طی تماس تلفنی با «عمران‌خان» نخست‌وزیر پاکستان پیرامون مناسبات دو کشور، مسائل منطقه به ویژه افغانستان و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای در قالب سازمان شانگهای گفت‌وگو کردند.

از انکار مداخله پاکستان در پنجشیر تا اعلام سلامت عبدالغنی برادر

این دومین تماس تلفنی سران پاکستان و روسیه در کمتر از بیست روز گذشته محسوب می‌شود. طرفین سوم شهریور امسال نیز درباره افغانستان و همکاری‌های دوجانبه رایزنی کرده بودند.

دفتر نخست وزیری پاکستان امروز در اطلاعیه‌ای به نقل از اظهارات عمران‌خان اعلام کرد: نخست وزیر پاکستان با پوتین درباره اوضاع افغانستان، روابط دوجانبه اسلام‌آباد-مسکو و همکاری در سازمان شانگهای گفت وگو کرد.

در این اطلاعیه آمده است: عمران خان بر اهمیت صلح و ثبات در افغانستان برای امنیت و رفاه منطقه تاکید کرد. وی همچنین خواستار کمک‌های بشردوستانه فوری به افغانستان و لزوم جلوگیری از بحران اقتصادی در این کشور شد.

نخست وزیر پاکستان بر ضرورت ادامه همکاری‌های بین المللی در افغانستان و اینکه در این برهه حساس نباید افغانستانی‌ها را تنها گذاشت، تاکید کرد.

انتهای پیام
captcha