محمود شحات انور از فعالیت‌های قرآنی می‌گوید + فیلم تلاوت
کد خبر: 3995717
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵

محمود شحات انور از فعالیت‌های قرآنی می‌گوید + فیلم تلاوت

شیخ محمود شحات انور، قاری بین‌المللی مصری است که در 12 سالگی با شرکت در مسابقات بین‌‌المللی قرآن رتبه نخست را کسب کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، محمود شحات انور یکی از قاریان بین‌المللی مصری است که نخستین و قوی‌ترین جلسات قرائت قرآن خود در یک کشور خارجی را در انگلیس با استقبال رسمی و تحت تدابیر امنیتی نیروهای پلیس این کشور در سال 2008 برگزار کرد. پس از آن برای قرائت قرآن در مناسبت‌های دینی به نقاط مختلف جهان سفر کرد.
 
وی از همان آغاز طفولیت مجذوب قرائت قرآن پدرش؛ مرحوم شحات محمد انور بود. او به همراه پدرش به برنامه‌های تلویزیونی یا دیگر محافل قرآنی می‌رفت و از همان کودکی به قرآن عشق می‌ورزید. محمود شحات در سن 11 سالگی حفظ قرآن را به پایان رساند و در 12 سالگی به همراه پدرش در مسابقات بین‌المللی قرآن شرکت کرد. او در دو رشته حفظ و صوت و لحن در این مسابقه رتبه اول را کسب کرد و در شب قدر جایزه خود را دریافت کرد.
 
محمود به نقل از پدرش می‌گوید: «وقتی ما قرآن را حفظ می‌کردیم، پدرم می‌گفت، قرآن را با احکام تجوید بخوانید و به شکل معمولی نخوانید زیرا شما الگو هستید و مردم به زودی از شما قرائت صحیح را فرا خواهند گرفت.»
 
وی از کودکی تا دوره دانشگاه در الازهر تحصیل کرد و در آنجا کتاب‌های تفسیر بسیاری را خواند و تجوید، تفسیر و حدیث را فرا گرفت و در قرائت قرآن تبحر پیدا کرد.
 
شیخ انور شحات، برادر بزرگ او، نقش مهمی در رشد محمود در زمینه قرائت قرآن داشت و او را از کودکی همراه خود به محافل قرآنی می‌‌برد و به تلاوت تشویق می‌کرد. شیخ انور شحات، قاری بزرگی بود و سنگ بنای تربیت جوانان قاری زیادی را در کشورهای مختلف گذاشت.
 
محمود شحات انور؛ قاری بین‌المللی ملقب به «دولت قرائت مدرن» / گزارش خبری
 
محمود شحات؛ دولت جدید تلاوت
 
تلویزیون مصر در یکی از نشست‌ها با محمود شحات، از آنجا که قرائت او را «جدید» برمی‌شمارد، به او لقب «دولت جدید تلاوت» می‌دهد.
 
محمود با نام پدرش مدارس قرآنی بسیاری در کشورهای مختلف از جمله اندونزی، بیرمنگهام انگلیس، پاکستان و آفریقای جنوبی با عنوان «مدرسه قرائت شحات» تأسیس کرده است.
 
سفر به کشورهای مختلف به عنوان قاری بین‌المللی
 
محمود شحات در سال 2004 سفرهای خود را آغاز کرد. او در سال 2006 در سفر به انگلیس با استقبال بسیاری روبه‌رو شد و پس از خروج او از این کشور صفحات بسیاری در فضای مجازی به نام او راه‌اندازی و تلاوت‌های او در آنها به نمایش گذاشته شد. محمود برای دومین بار، در سال 2008 به انگلیس سفر کرد و در فرودگاه لندن با استقبال رسمی مقامات این کشور مواجه شد. او قوی‌ترین جلسات قرائت قرآن خود در سطح جهان را در آنجا اجرا کرد و پس از آن با استقبال بی‌نظیر مردم انگلیس روبه‌رو شد به طوری که در مساجد 10 استان این کشور بنرهایی از عبارات تمجیدی همراه با عکس او نصب کرده بودند.
ویدئویی از تلاوت مشهور او در یکی از محافل قرآنی لندن را در ذیل مشاهده می‌کنید.
 

افتتاح رادیو مدرسه
 

شیخ انور، برادر بزرگ محمود، رادیو مدرسه را پیش‌تر افتتاح کرده بود، پس از او این رادیو به وسیله محمد، برادر محمود که صوت زیبایی داشت، اداره می‌شد و بعد از او مدیریت رادیو مدرسه به محمود سپرده شده است. این رادیو هر روز با قرائت قرآن آغاز به کار می‌کند.
 
محمود شحات انور؛ قاری بین‌المللی ملقب به «دولت قرائت مدرن» / گزارش خبری


 محمود شحات و انتخاب رشته تحصیلی در الازهر

شیخ محمود شحات می‌گوید: با وجود توانایی تحصیل در رشته پزشکی و با اینکه می‌توانستم در دانشکده‌های دیگری چون روزنامه‌نگاری، رسانه، زبان‌ها و ترجمه در الازهر تحصیل کنم، اما به دلیل علاقه زیاد به قرآن کریم از کودکی، دانشکده مطالعات اسلامی الازهر را برگزیدم. پدرم نیز همیشه می‌گفت: «به عرصه‌ای وارد شو که خواهان آن هستی.» من حافظ قرآن هستم و تمایل داشتم در دانشکده مطالعات اسلامی تحصیل کنم تا به علوم دینی اشراف پیدا کنم. این دانشکده علم عروض هم داشت که برای فراگیری زبان عربی بهترین دانش است، همچنین روانشناسی و اصول فقه نیز آموزش می‌داد لذا به دانشکده مطالعات اسلامی رفته و با رتبه بسیار خوب فارغ‌التحصیل شدم.
انتهای پیام
captcha