برگزاری دوره تفسیر قرآن ویژه جوانان فارسانی
کد خبر: 3988335
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴

برگزاری دوره تفسیر قرآن ویژه جوانان فارسانی

مدیر خانه قرآن مبعث فارسان از برگزاری دوره تفسیر قرآن کریم ویژه جوانان فارسانی و با اتکا به نرم‌افزار قرآنی «بیان» خبر داد.

اکبر یزدان‌پناه، مدیر خانه قرآن مبعث فارسان، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری، با اشاره به جای خالی کلاس‌های تفسیر قرآن در شهر فارسان، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع تفسیر و به‌دلیل شرایط کرونایی حاکم بر استان تصمیم بر این شد که یک دوره تفسیر قرآن با اتکا بر نرم‌افزار قرآنی «بیان» حاوی متن قرآن، ترجمه و تفسیر صوتی حجت‌الاسلام قرائتی برای جوانان علاقمند شهر برگزار شود.

وی ادامه داد: بر این اساس فراخوانی منتشر و از جوانانی که به گوشی هوشمند دسترسی دارند خواسته شده این نرم‌افزار را نصب کنند و در گروهی که به‌همین منظور تشکیل شده است، عضو شوند.

مدیر خانه قرآن مبعث فارسان تأکید کرد: نبود درک از قرآن و نبود آشنایی با معنا و مفهوم آیات قرآن سبب می‌شود که افراد با قرآن مانوس نباشند، اگر شیرینی‌های مفاهیم آیات قرآن و میزان کاربردی بودن قرآن در تمام ساحت‌های زندگی برای مردم به‌ویژه جوانان تبیین شود قطعا میزان انس افراد جامعه با قرآن نیز افزایش می‌یابد تا جایی که نیاز به مشوق‌های مادی برای جذب افراد به قرآن نیز از بین می‌رود.

یزدان‌پناه در خصوص روند برگزاری کلاس‌‌ تفسیر، گفت: قرآن‌آموزان با نظارت مربی، در هر روز تفسیر سه آیه قرآن کریم را از نرم‌افزار صوتی بیان گوش داده و مطالب آن‌را فرا می‌گیرند، یعنی در هر هفته قرآن‌آموزان تفسیر حدود ۲۰ آیه را یاد می‌گیرند. برای تشویق جوانان به درگیر شدن با کار هر هفته سه پرسش از آیات خوانده شده طرح می‌شود و قرآن‌آموزان پاسخ تشریحی سوالات را آماده می‌کنند و در مراسم نماز جمعه در محل ویژه‌ای که برای این منظور در نظر گرفته شده، تحویل می‌دهند.

این مدرس قرآن در استان ادامه داد: پاسخ‌های قرآن‌آموزان ارزیابی و نمرات در گروه اعلام می‌شود؛ با این روند، پس از ۱۰ هفته می‌توان بر تفسیر یک جزء از قرآن کریم آشنایی و اشراف یافت، ضمن اینکه در پایان دوره گواهی‌نامه معتبر برای شرکت‌کنندگان صادر می‌شود.

یزدان‌پناه با اشاره به اینکه این طرح با همکاری و همفکری با امام جمعه فارسان انجام می‌شود، تصریح کرد: امام جمعه بر این نکته تأکید داشت که اگرچه امکان برگزاری حضوری دوره وجود ندارد اما روند انجام کار نیز صد در صد مجازی نباشد تا قرآن‌آموزان و مجریان این طرح قرآنی در هر هفته در پایگاهی که در مراسم نماز جمعه برای این طرح در نظر گرفته شده دور هم جمع شوند و از دیدگاه‌های یکدیگر استفاده کنند.

وی بیان کرد: اجرای صد در صدی طرح در فضای مجازی قطعا آمار مخاطبان را تا چندین برابر افزایش می‌داد، نظیر استقبال بالایی که در طرح تلاوت و ترجمه ۳۰ جزء قرآن در ماه مبارک رمضان شاهد بودیم، اما تأکید امام جمعه بر این بود که اگر تحویل پاسخ سوالات به‌صورت حضوری باشد، بازدهی و ثمره کار بیشتر خواهد بود.

یزدان‌پناه با اشاره به تجربه موفق خانه قرآن مبعث فارسان در برگزاری کلاس‌های تلاوت و ختم دسته‌جمعی قرآن ویژه دانش‌آموزان، بیان کرد: این طرح با حضور ۲۵۰ خانواده فارسانی در بستر فضای مجازی و با تشکیل ۱۲ کلاس متشکل از دانش‌آموزان دختر و پسر پایه‌های اول تا ششم برگزار شد که در هر روز یک جزء از قرآن کریم در این گروه‌ها توسط دانش‌آموزان و با نظارت و رفع اشکال مربیان تلاوت شد.

وی گفت: با این حال اشکالی که در خصوص این طرح مطرح شد، نپرداختن به مفهوم و تفسیر آیات بود و همین موضوع ما را بر آن داشت که یک کلاس تفسیر کاربردی برای جوانان علاقمند شهر برگزار کنیم که روند ثبت‌نام همچنان ادامه دارد و این کلاس از روز شنبه هفته آینده آغاز می‌شود.

انتهای پیام
captcha