مسئولان نسبت به فعالان قرآنی بی‌تفاوت نباشند
کد خبر: 3988198
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
حافظ لرستانی:

مسئولان نسبت به فعالان قرآنی بی‌تفاوت نباشند

تنها دارنده مدرک تخصصی درجه دو قرآن در لرستان با انتقاد از عملکرد وزارت آموزش و پرورش در آزمون استخدامی جذب معلمان قرآنی که با قوانین دست‌وپا گیر باعث محروم شدن اکثریت فعالان و نخبگان قرآنی از شرکت در این آزمون شد، گفت: فعالان و نخبگان قرآنی در سایر استخدامی‎ها نیز هیچ امتیازی ندارند و همین بی‌تفاوت بودن مسئولان نسبت به فعالان قرآنی و نادیده گرفته شدن این قشر در استخدامی‌ها باعث دلسردی جوانان برای ورود به عرصه قرآن می‏‌شود.

نادیده گرفته شدن نخبگان قرآنی در استخدامی‌ها جوانان را برای ورود به عرصه قرآن مایوس می‎کندثریا مهدی‎نژاد، از بانوان فعال قرآنی لرستان در سال 1365 در شهر الشتر متولد و در خانواده‌ای مذهبی که پدرش همواره تأکید فراوانی بر علم‌آموزی و قرآن‌آموزی توسط فرزندانش داشته و آنها را در این راه یاری و ترغیب می‌کرد، پرورش یافت.

مهدی‌نژاد در دوران مدرسه به‌صورت پی‌درپی در مسابقات دانش‌آموزی قرآن شرکت و مقام‌هایی را نیز در سطح شهرستان و استان کسب کرد که این روند تا پایان مقطع دیپلم ادامه داشت ولی از سال 85 به‌صورت جدی فعالیت‌های قرآنی خود در زمینه حفظ ‌قرآن کریم را آغاز کرد و بعد از چهار سال و نیم در سال 89، موفق به حفظ کل قرآن کریم شد.

این بانوی فعال قرآنی در مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه در سال 85 در بخش حفظ 10 جزء مقام سوم استانی، در سال 86 مقام اول استان، سال 87 در بخش حفظ 20 جزء، مقام اول استانی و همچنین در مسابقات حفظ پنج استان‌ غرب کشور که به میزبانی همدان برگزار شد، مقام دوم را کسب کرد، سپس در سال 88 در بخش 20 جزء مقام دوم استان و در سال 89 در حفظ کل قرآن مقام سوم استانی، در سال 90 در مسابقات قرآن کانون‌های مساجد مقام اول حفظ کل و در مسابقات قرائت خواهران تبلیغات اسلامی استان مقام دوم را کسب کرد و در مسابقات قرآنی سراسری دارالقرآن امام علی(ع) و جمعیت هلال‌احمر موفق به کسب رتبه برتر شد.

مهدی‌نژاد از طریق حفظ قرآن، مدرک کارشناسی علوم قرآنی را دریافت کرده است و مدرک تخصصی درجه 5(حفظ 10 جزء)، درجه 4(حفظ 20 جزء)، درجه 3(حفظ کل) و درجه 2(حافظ ممتاز ـ معادل با کارشناسی ارشد) را نیز دریافت کرده است.

این حافظ کل قرآن کریم لرستانی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه با نحوه روش حفظ قرآن، گفت: من اولین حافظ قرآن شهرستان الشتر بودم و هیچ حافظ کلی در آنجا نبود که به‌صورت اصولی و حرفه‌ای مرا راهنمایی کند، به همین دلیل به تنهایی در خانه شروع به حفظ قرآن کردم و فقط به‌واسطه شرکت در مسابقات بود که به نقاط قوت و ضعف خود پی بردم.

مهدی‌نژاد اضافه کرد: طی مشورت‌هایی که با داوران مسابقات می‌کردم به این نتیجه رسیدم که باید حداقل روزی یک صفحه از قرآن را حفظ کنم و بعد با گوش کردن نوار دائماً محفوظات خود را مرور کرده و به خانواده تحویل دهم به این ترتیب به‌‌صورت تدریجی توانستم تا حدی خود را به سطح استاندارد کشوری نزدیک کنم.

این بانوی قرآنی فعالیت در عرصه قرآن را نه برای کسب مقام و نام‌آوری بلکه به‌منظور آشنایی با مضامین قرآن و کلام الهی دانست و افزود: خوشبختانه قرآن‌ کریم برکات مادی و معنوی فراوانی را برای من به ارمغان آورده و آرامش کنونی خود را مرهون انس با قرآن می‌دانم، از طرفی تقویت حافظه، امید و شکیبایی در مراحل مختلف زندگی، سلامتی جسم و روح و کشف استعدادها و توانمندی‌های خود را در سایه حفظ قرآن دریافت کردم.

این حافظ کل قرآن که در حال حاضر با دارا بودن مدرک حفظ تخصصی قرآن‌ کریم درجه دوم که معادل کارشناسی‌ارشد است و همچنین دارا بودن کارشناسی‎ارشد رشته تفسیر علوم قرآن و حدیث در بحث استخدام آموزش و پرورش با مشکلاتی روبروست و فقط در زمینه تدریس مجازی حفظ قرآن فعالیت دارد، ادامه داد: متأسفانه استخدامی اخیر آموزش و پرورش که مربوط به استخدام معلمان قرآنی بود شامل حال من و بسیاری از فعالان قرآنی استان نشد.

این حافظ کل قرآن با بیان اینکه متأسفانه در این آزمون استخدامی قوانین طوری طراحی شد که دست بسیاری از نخبگان و فعالان قرآنی برای شرکت در این آزمون بسته شود، گفت: یکی از شرایط شرکت در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش این بود که افرادی حق شرکت در این آزمون را دارند که از قبل با آموزش و پرورش قراردادی داشته‌اند و با وجود اینکه من سه سال در یک دبیرستان متوسطه تدریس قرآن داشتم ولی چون آن دبیرستان غیرانتفاعی بود نتوانستم در آزمون شرکت کنم.

مهدی‎نژاد با بیان اینکه متأسفانه فعالان و نخبگان قرآنی در سایر استخدامی‎ها نیز هیچ امتیازی ندارند و اخیراً در یک استخدامی فقط سه امتیاز برای فعالان و نخبگان قرآنی لحاظ شد، افزود: بی‌تفاوت بودن مسئولان نسبت به فعالان قرآنی و نادیده گرفته شدن این قشر در استخدامی‌ها باعث دلسردی نسل نوجوان و جوان برای ورود به عرصه قرآن می‏‌شود.

این بانوی قرآنی در بیان مشکلات حوزه قرآن به ضعیف بودن تزکیه نفس در جامعه اشاره کرد و گفت: متأسفانه در یک اجتماع با وجود اینکه اخلاق باید حرف اول را بزند ولی امروز ما شاهدیم اخلاق جایگاه ویژه خود را ندارد و تقوایی که باید در بین مردم وجود داشته باشد بسیار کم‌رنگ است و همین باعث شده عرصه بر فعالان قرآنی تنگ شود که می‎طلبد مردم و مسئولان در راستای نهادینه کردن اخلاقیات و تقوا در جامعه همت و تلاش کنند.

این بانوی فعال قرآنی که تنها دارنده مدرک درجه دو تخصصی قرآن در لرستان است با اشاره به کاهش اعتبارات قرآنی طی سال‌های اخیر، ادامه داد: متأسفانه اعتبارات و بودجه‌هایی که به فعالیت‌های قرآنی اختصاص می‌یابد آن‌چنان کم شده که دیگر انگیزه‌ای در جامعه قرآنی برای فعالیت در حوزه قرآن وجود ندارد.

وی در ادامه به آغاز فعالیت دولت جدید، افزود: تنها امیدی که جامعه قرآنی دارند همین دولت سیزدهم است که با شعارهای انقلابی پا به میدان گذاشت و امیدوارم که دولت سیزدهم به فکر همه اقشار جامعه از جمله قشر قرآنی که سال‌های اخیر در تنگناها و مشکلات زیادی گرفتار بودند، باشد.

مهدی‌نژاد در خاتمه با بیان اینکه خداوند متعال را شاکرم که به من توفیق داد حافظ کل قرآن باشم و این را یک سعادت بزرگ برای خودم می‌دانم، آرزوی خود را ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه ذکر کرد و گفت: آرزو دارم همه مردم با قرآن انس و الفت داشته باشند و فرهنگ قرآنی در جامعه ما رواج پیدا کند چراکه اگر مردم اخلاق قرآنی داشته باشند بسیاری از مشکلات از جامعه رخت برخواهد بست.

انتهای پیام
captcha