چرایی کاهش آمار شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن در لرستان
کد خبر: 3986618
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
ایکنا بررسی می‎کند؛

چرایی کاهش آمار شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن در لرستان

لرستان در رتبه‌بندی تعداد شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن اوقاف رتبه آخر را به خود اختصاص داده است که از نگاه فعالان قرآنی این ضعف به مسائلی ازجمله شیوع کرونا، تعطیلی محافل حضوری، توجیه نبودن کارشناسان قرآنی اوقاف، ضعف اطلاع‌رسانی، رویکرد اشتباه متولیان قرآن، حذف بخش شکوفه‌ها از مسابقات، ضعیف بودن زیرساخت‌های آموزش تخصصی قرآن و همچنین جای خالی برخی تبصره‌ها در قوانین شرکت در مسابقات قران اوقاف برمی‎گردد.

دلایل کاهش آمار شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن در لرستانمرحله مقدماتی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن كريم سازمان اوقاف و امور خیریه در لرستان از دوم مردادماه آغاز و قرار است تا عید سعید غدیرخم پرونده این مرحله از مسابقات قرآنی بسته شود و اسامی منتخبان هر رشته و بخش برای راهیابی به مرحله استانی مشخص شود و این در حالی ‎است که متأسفانه در مرحله ثبت‌نام این دوره از مسابقات ما شاهد بودیم استان لرستان در رتبه‌بندی تعداد شرکت‌کنندگان بعد از استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، سیستان‌وبلوچستان و ایلام رتبه آخر را به خود اختصاص داد و این یک ضعف بزرگ در حوزه قرآن استانی است که طی سال‌های قبل همیشه از نظر آمار متسابقین عملکرد مثبتی داشته است.

در سال‌های قبل از کرونا ما شاهد بودیم مرحله شهرستانی مسابقات قرآن اوقاف با شرکت بیش از 30 هزار متسابق و در برخی سال‌ها کمتر و یا بیشتر از این آمار برگزار می‏‌شد، اما متأسفانه در چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف تنها ۱۷۱ لرستانی برای شرکت در این مسابقات ثبت‌نام کردند و این در حالی بود که در روز برگزاری در بعضی از شهرستان‌ها حتی تعداد شرکت‌کنندگان کمتر از تعداد ثبت‌نام شدگان بود. لذا، شاهد برگزاری یک رقابت بسیار ضعیف و سوت و کور بودیم که نه انگیزه‌ای برای داوران وجود داشت و نه شرکت‌کنندگان رغبت چندانی به این نوع حضور داشتند.

در رابطه با علت کاهش آمار شرکت‌کنندگان چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه در لرستان قاریان و حافظان دلایلی را مطرح می‎کنند و مدیران قرآنی هم دلایلی می‎آورند و حتی داوران و اساتید قرآنی نیز دلایلی را مطرح می‎کنند و گفته‌های اکثر آنها بر روی کروناویروس متمرکز است، در صورتی‎ که اگر کروناویروس قدرتی به این عظمت داشت می‌بایست در کل استان‌ها با این وضعیت مواجه باشیم. باید اعتراف کنیم گرچه کروناویروس بر این رویداد تأثیر منفی داشته؛ اما نه به این وسعت که در یک استان با دارا بودن خیل عظیمی از حافظان و قاریان شاهد حضور انگشت‌شمار آنها در مسابقات قرآن باشیم.

عزت‌الله گوشه‌ای از داوران و اساتید قرآنی لرستان که داوری چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه در بخش آقایان در شهرستان خرم‎آباد را عهده‌دار است در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، گفت: متأسفانه در این دوره از مسابقات قرآن با وضعیت ضعیف و اسفباری مواجه بودیم و اصلاً قابل قبول نیست که مسابقات اوقاف که همواره با بیشترین شرکت‌کنندگان نسبت به سایر مسابقات برگزار می‎شد، امروز در چنین وضعیتی برگزار شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه در بحث قرآن کار به دست کاردان سپرده نشده است و شاید ضعف عدم استقبال جامعه قرآنی لرستان از مسابقات به همین نقیصه برمی‎گردد، افزود: در لرستان از جانب مدیران چندان بهایی به فعالیت‌ها، برنامه‌ها و مسابقات قرآنی داده نمی‎شود. به‌عنوان مثال طی دو روزی که مسابقات قرآن اوقاف در خرم‎آباد در حال برگزاری بود هیچ مدیری از این مسابقات بازدید نداشت، در صورتی ‎که اگر یک مسابقه، همایش یا جشنواره فرهنگی، هنری و ورزشی در استان برپا باشد می‎بینیم که مدیران در آن برنامه شرکت می‎کنند ولی نسبت به قرآن چنین اتفاقی کم رخ می‎دهد و شاید این موضوع نیز در کاهش رغبت و انگیزه جامعه قرآنی لرستان نسبت به مسابقات و برنامه‌های قرآنی نقش مهمی داشته است.

گوشه‌ای با بیان اینکه متأسفانه در لرستان کسی به قاریان، حافظان و حتی اساتید قرآنی توجهی ندارد، اضافه کرد: نه تنها قرآن‎آموزان، حافظان و قاریان نسبت به فعالیت‌های قرآنی بی‌انگیزه شده‌اند حتی خود ما اساتید و داوران نیز دیگر انگیزه‌ای نسبت به فعالیت قرآنی نداریم، چراکه وقتی شاهد این همه بی‌مهری نسبت به قرآن و جامعه‌ قرآنی هستیم انگیزه و رغبتی به ادامه فعالیت باقی نمی‌ماند.

این پیشکسوت قرآنی لرستان به ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی اوقاف و امور خیریه لرستان برای مرحله ثبت‌نام چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن اشاره کرد و گفت: باید بپذیریم که اوقاف و امور خیریه در بحث اطلاع‌رسانی ضعیف عمل کرده است و کاهش آمار متسابقین این دوره جدای از بحث کرونا به ضعف اطلاع‌رسانی نیز مرتبط است و نباید بگوییم چون کرونا آمد انگیزه فعالان قرآنی نیز از بین رفت باید به‌دنبال شناخت ضعف‌ها باشیم و راهکارهای لازم برای بالا بردن انگیزه و رغبت در فعالان قرآنی اندیشیده شود.

رویکرد اشتباه متولیان قرآن نسبت به قرآن

حسن‌رضا مرادی، از پیشکسوتان قرآنی لرستان نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر لزوم واکاوی و آسیب‌شناسی علت کاهش رغبت جوانان به حضور در مسابقات، جشنواره‌ها و همایش‌های قرآنی، اظهار کرد: متولیان امر قرآن در سطح کشور تلنگری به نوع فعالیت‌های خود بزنند و علت بی‌تأثیر بودن فعالیت‌های چندین و چند ساله خود را پیدا کنند؛ به‌معنای دیگر در مدیریت قرآن به‌عنوان کتاب آسمانی و محور فعالیت‌ها در نظام جمهوری ایران باید تحول ایجاد شود.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل مهم کاهش شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن، شرایط کنونی مملکت شیوع ویروس کرونا است، افزود: امروز نه‌ تنها مردم عادی بلکه اکثر دانشجویان ما در روخوانی قرآن مشکل دارند و علت آن ریشه در عدم توجه به قرآن در سطح جامعه است.

مرادی با بیان اینکه رویکرد متولیان قرآن نسبت به قرآن رویکردی اشتباه است و باید تحولی در نوع نگاه متولیان امر قرآن ایجاد شود، اضافه کرد: در تمام رشته‌های ورزشی، اجتماعی و صنعتی به نخبگان، پیشکسوتان و برندگان توجه می‌شود و تنها رشته‌ای که به برگزیدگان، منتخبان، پیشکسوتان و قهرمانان آن توجه نمی‌شود، قرآن است.

تعطیلی محافل حضوری قرآن و کاهش انگیزه فعالان قرآنی

صدیقه سیفی‎دلی از قاریان ممتاز لرستان نیز با اشاره به استقبال ضعیف جامعه قرآنی لرستان از مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه به خبرنگار ایکنا، گفت: اولین روز هفته جاری مرحله شهرستانی مسابقات قرآن خرم‎آباد و چند شهرستان اطراف که اداره اوقاف و امور خیریه ندارند در مهدیه مرتضوی شهر خرم‌آباد برگزار شد وقتی من برای شرکت در این رقابت قرآنی وارد مهدیه شدم با صحنه غم‌انگیزی مواجه شدم و متأسفانه فقط داوران در مهدیه حضور داشتند و متسابقی وجود نداشت و این برای استانی که همیشه مسابقات قرآنی آن با شور و حضور زیاد شرکت‌کنندگان و حضور مدیران قرآنی برگزار می‏‌شد ضعف بزرگی است.

این قاری ممتاز لرستانی که چندین دوره برگزیده استانی مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه تا مرحله فینال بوده است، اضافه کرد: آن‌قدر حضور قاریان و حافظان در این رقابت قرآنی ضعیف بود که داوران مجبور شدند با قاریان و حافظانی که ثبت‌نام کرده ولی در روز مسابقه حضور نداشتند تماس گرفته تا رقابت آنها به‌صورت تلفنی انجام شود که این هم یک اجحاف در حق قاریان و حافظانی بود که حضوراً شرکت کرده بودند.

سیفی‌دلی با بیان اینکه ضعیف شدن حضور فعالان قرآنی لرستان تا حدودی به شیوع کروناویروس برمی‎گردد، گفت: اینکه کرونا باعث شد جلسات و محافل و کرسی‎های حضوری تلاوت قرآن تعطیل و فعالیت‌های قرآنی به بستر فضای مجازی کشیده شود، انگیزه و رغبت را از فعالان قرآنی برای حضور در مسابقات قرآن گرفته است.

حذف بخش شکوفه‌ها و کاهش آمار شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن اوقاف

محمدجواد نیساری از قاریان جوان لرستانی نیز در گفت‌وگو با ایکنا، کرونا را اولین عامل کاهش تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن اوقاف در لرستان دانست و گفت: البته اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان نیز در این زمینه اطلاع‌رسانی ضعیفی داشته است من در سطح شهر بنری که دال بر اعلام ثبت‌نام مسابقات قرآن باشد، ندیدم.

وی افزود: با شیوع کرونا حتی اطلاع‌رسانی‌ها و تبلیغات نیز ضعیف شده و به بستر فضای مجازی کشیده شد که در بحث مسابقات قرآن نیاز است تبلیغات محیطی در سطح ادارات، نهادها و سازمان‌ها نیز انجام بگیرد.

این قاری لرستانی اضافه کرد: البته یکی دیگر از دلایل کاهش آمار متسابقان در لرستان شاید به این برمی‎گردد که مسابقات ویژه رده‌های سنی زیر 16 سال از مسابقات قرآن اوقاف جدا و در مسابقات قرآن آموزش و پرورش ادغام شده است؛ قبلاً که مسابقات قرآنی رده‌های سنی زیر 16 سال با عنوان (شکوفه‌ها) همراه با مسابقات بزرگسالان برگزار می‏‌شد، استقبال بیشتر بود.

نیساری تعطیل شدن کلاس‎های آموزش حضوری مؤسسات قرآنی و کم‌رنگ بودن آموزش‌های مجازی و همچنین عدم استقبال از کلاس‎های مجازی را از دیگر عوامل کاهش انگیزه و رغبت فعالان قرآنی برای شرکت در مسابقات قرآنی ذکر کرد.

لزوم برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی

محمدتقی موسویان از فعالان قرآنی ازنا نیز در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: جای تأسف است که لرستان از نظر آمار شرکت‌کنندگان در بزرگ‌ترین مسابقات قرآن کشور در رده آخر قرار بگیرد و محروم‌ترین استان‌ها نیز از این نظر از لرستان جلو بزنند.

وی با بیان اینکه دلایلی که رئیس امور قرآنی اوقاف لرستان در مصاحبه خود با برنامه «والعصر» رادیو قرآن درباره دلایل کاهش آمار شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن اوقاف در لرستان مطرح کرد اصلاً توجیه‌کننده نبود، افزود: اینکه مشکل را به گردن کرونا بیندازیم نمی‎توانیم نقص و ضعف‌ها را بپوشانیم؛ باید در این زمینه نقاط ضعف شناسایی و برای آن راهکارهای لازم اندیشیده شود.

این فعال قرآنی ازنا به ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی اوقاف لرستان در حوزه مسابقات قرآن سازمان اوقاف به‌عنوان بزرگ‌ترین و معتبرترین مسابقات کشور اشاره و اضافه کرد: متأسفانه کارشناسان قرآنی اوقاف لرستان و شهرستان‌ها در رابطه با این مسابقات توجیه نیستند، لذا در برگزاری با مشکل مواجه می‎شویم و شاید اگر فعالان قرآنی همکاری لازم را با اوقاف برای برگزاری این مسابقات قرآنی نداشته باشند، کارشناسان قرآنی ادارات اوقاف شهرستان‌ها نتوانند قدمی در این رابطه بردارند.

این فعال قرآنی با بیان اینکه کاهش آمار شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن اوقاف یک مشکل و معضل مهم است که ضرورت دارد مسئولان استانی از جمله استاندار، نماینده ولی‌ فقیه و ائمه جمعه نیز به آن ورود پیدا کنند، افزود: لازم است اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان در طول سال جلسات و نشست‌هایی با فعالان قرآنی و کارشناسان قرآنی اوقاف شهرستان‌ها داشته باشد تا هم در فعالان قرآنی ایجاد انگیزه شود و هم کارشناسان قرآنی اوقاف نسبت به حوزه فعالیت خود توجیه شوند.

زیرساخت‌های آموزش تخصصی  قرآن در لرستان تقویت شود

محمدتقی دریکوندی، رئیس اداره قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان نیز در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به کاهش افراد شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات و اینکه لرستان در رتبه‌بندی تعداد شرکت‌کنندگان در چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف رتبه آخر را دارد، گفت: در این دوره به تفکیک جنسیتی ۷۵ نفر از آقایان، ۹۶ نفر از بانوان و مجموعاً ۱۷۱ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به سال قبل سیر نزولی داشته است که دلایل مختلفی در آن دخیل هستند.

وی با اشاره به اینکه لرستان دارای ظرفیت‌های مهم و تأثیرگذاری در حوزه قرآن است بر لزوم آسیب‌شناسی علل کاهش افراد ثبت‌‌نامی در مسابقات قرآن اوقاف تأکید کرد و افزود: باید زیرساخت‌های آموزش تخصصی رشته‌های قرآنی در استان لرستان تقویت شود و اعتبار لازم برای برنامه‌های آموزشی و تخصصی قرآن در نظر گرفته شود.

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان لرستان استفاده از ابزارهای تشویقی را یکی از راهکارهای ترغیب مردم به مشارکت بیشتر در مسابقات قرآن دانست و گفت: در دوره‌های گذشته بخشی از ثبت‌نامی‌ها از روستاها و مناطق محروم استان بودند که به‌صورت حضوری در این مسابقات ثبت‌نام می‌کردند، اما امسال با توجه به عدم وجود امکانات اینترنتی در تمام استان بسیاری از افراد در مناطق محروم نتوانستند به‌صورت اینترنتی ثبت‌نام کنند.

وی شیوع ویروس کرونا و مشکلات و چالش‌های ناشی از آن را از دیگر عوامل اثرگذار در کاهش افراد ثبت‌نامی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در لرستان دانست و اضافه کرد: استان لرستان بعد از استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، سیستان‌وبلوچستان و ایلام در رتبه آخر افراد ثبت‌نامی در این مسابقات قرار دارد که باید علل آن به‌صورت کارشناسی بررسی و راهکارهای ترغیب مردم به مشارکت بیشتر در این مسابقات بررسی و در مقام عمل اجرا شود.

لزوم بازنگری قوانین و شرایط شرکت در مسابقات قرآن اوقاف

حجت‌الاسلام محمدجواد عباس‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان نیز در این رابطه به ایکنا، گفت: فعالیت‌های قرآنی طی سال‌های گذشته زیر نظر معاونت فرهنگی بود، اما چند سالی است اداره امور قرآنی در ادارات اوقاف و امور خیریه تشکیل و این اداره پیگیر فعالیت‌های قرآنی است.

وی کاهش آمار شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه لرستان طی امسال را ناشی از شیوع کرونا دانست و افزود: سال قبل به‌دلیل کرونا و اینکه پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم، منتخبان مرحله استانی به نوبت در صدا و سیمای مرکز استان حضور می‎یافتند و تلاوت آنها ضبط و برای داوری به اوقاف کشور ارسال می‏‌شد اما امسال مسابقات مرحله شهرستانی را به‌صورت حضوری برگزار کردیم ولی با وجود اطلاع‌رسانی‌ که درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشتیم تعدادی از افرادی‌ که ثبت‌نام کرده بودند در روز مسابقه حضور نداشتند.

عباس‌زاده ادامه داد: البته ما طی سال‌های گذشته هم شاهد بودیم انگیزه فعالان قرآنی برای شرکت در مسابقات پایین آمده و آمار شرکت‌کنندگان نیز در هر سال نسبت به سال قبل کمتر می‌‏شد که ضرورت دارد مؤسسات و مراکز قرآنی و اساتید و مربیان قرآن در راستای ایجاد انگیزه در قرآن‌آموزان برای شرکت در مسابقات تلاش کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان بیان کرد: البته شاید کاهش آمار شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن اوقاف لرستان به این برمی‎گردد که هر سال یک عده خاصی برگزیده و منتخب مسابقات اوقاف می‎‎شوند و این باعث شده بقیه شرکت‌کنندگان شانس چندانی برای راهیابی به مراحل استانی و کشوری را نداشته باشند و برخی از فعالان قرآنی می‎گویند وقتی از قبل مشخص است برگزیدگان چه کسانی خواهند بود چه لزومی دارد در مسابقات شرکت کنیم که ضرورت دارد در سازمان اوقاف و امور خیریه یک تبصره به قوانین و شرایط شرکت در مسابقات قرآن اضافه و عنوان شود افرادی که طی چند دوره برگزیده شده‌اند برای دوره‌های بعدی حق شرکت نداشته باشند تا شاید با این روش بتوان زمینه حضور سایر فعالان قرآنی در مسابقات را مهیا کرد و به نوعی یک انگیزه و رغبت در بقیه فعالان قرآنی ایجاد و استعدادهای جدید قرآنی نیز شناسایی و معرفی شوند و نخبگان قرآنی یک شهر و استان فقط محدود به چند نفر نشود.

انتهای پیام
captcha