جهاد دانشگاهی؛ رکورددار موفقیت در عرصه علمی / نهادی که ایده‌های نخبگان را تجاری‌سازی کرد
کد خبر: 3986153
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
تحلیلگر مسائل سیاسی مطرح کرد:

جهاد دانشگاهی؛ رکورددار موفقیت در عرصه علمی / نهادی که ایده‌های نخبگان را تجاری‌سازی کرد

تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی تلفیقی از علم و عمل است، اظهار کرد: این نهاد انقلابی ایده‌های نخبگان را معرفی و تجاری‌سازی کرد و حتی برای فروش محصولات دانش‌بنیان نیز قوی عمل کرد و توانست تا چند سال رکورددار تبدیل ایده به محصول باشد.

جهاددانشگاهی تلفیقی از علم و عمل/ نهادی که ایده‌های نخبگان را تجاری‌سازی کردامیر علی‌حیدر امیری، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به نامگذاری ۱۶ مرداد با عنوان روز جهاد دانشگاهی در تقویم جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی اولین نهادی است که مباحث خشک تئوری را جامعه عمل بپوشانید.

وی با اشاره به اینکه در زمانی که هیچ‌گونه تجربه‌ای در زمینه عملیاتی کردن مطالب تئوری و آکادمیک وجود نداشت جهاد دانشگاهی به کمک جوانان مذهبی، انقلابی و جهادی پا در عرصه‌ای نهاد تا عملی کردن مسائل آکادمیک و تئوری‌های جامعه را عمل بپوشاند، افزود: جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی با راه‌اندازی دو خبرگزاری ایکنا و ایسنا در سطح کشور نقش مهمی در انتشار اخبار و رویدادها دارد، کمااینکه رسانه قرآنی ایکنا به‌طور تخصصی به تبیین، پوشش، تحلیل و واکاوی مسائل مربوط به قرآن و عترت می‌پردازد.

امیری با بیان اینکه هر جا جهاد دانشگاهی قدم گذاشته است موفق عمل کرده است، ادامه داد: جهاد دانشگاهی در مباحث صنعتی، بومی‌سازی علم، تجاری‌سازی مباحث علمی و اختراعات موفق شد تا چندین سال رکورددار این مباحث باشد به‌طوری که این نهاد انقلابی در کمک به تجاری‌سازی ایده‌های نخبگان و ایجاد بازار فروش محصولات دانش‌بنیان نیز به شکل قوی ورود کرده است.

این کارشناس فرهنگی تشکیل پارک‌های علم و فناوری را افتخاری برای جهاد دانشگاهی دانست و با بیان اینکه این نهاد انقلابی توانست نخبگان، مخترعان و مبتکران را یاری دهد تا بتوانند ایده خود را عملیاتی و محصول خود را به بازار عرضه کنند، ادامه داد: جهاد دانشگاهی موفق شد به افراد مبتکر و نوآور کمک کند و آنان را به عنوان الگو به جامعه تحویل جامعه دهد.

تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیا به عملکرد مثبت و موفق جهاد دانشگاهی در زمینه سلول‌های بنیادی، بانک خون بند ناف و مقابله با نازایی اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی در عرصه داروسازی مباحث مربوط به داروهای ژنتیک و درمان نازایی با تشکیل پژوهشگاه رویان موفق عمل کرد.

امیری راه‌اندازی دانشگاه‌های علمی و کاربردی، آموزش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را از دیگر افتخارات جهاد دانشگاهی دانست و افزود: بسیاری از افرادی که در سطح جامعه توانسته‌اند پس از اخذ مدارک دانشگاهی اختراعات بزرگی را ثبت کنند از جهاد دانشگاهی و مراکز علمی کاربردی آن و فارغ‌التحصیل شدند، چراکه جهاد دانشگاهی تلفیقی از علم و عمل است.

این تئوریسین مسائل سیاسی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در بحث آموزش رشته‌هایی را انتخاب می‌کند که بتواند گره‌ای از مشکلات مردم را باز کند، ادامه داد: مراکز علمی و کاربردی جهاد دانشگاهی در سطح کشور از عالی‌ترین، علمی‌ترین و جامع‌ترین مراکز علمی در کشور هستند.

وی جهاد دانشگاهی را رکورددار موفقیت در عرصه جهاد علمی دانست و گفت: بسیاری از افراد علمی و شاخص کشور پرورش‌یافته جهاد دانشگاهی بودند و این امر نشان از جدیت و جهادی بودن این نهاد انقلابی دارد؛ لذا ۱۶ مرداد روز جهاددانشگاهی را ارج می‌نهیم و بر جهادگران آن درود می‌فرستیم.

انتهای پیام
captcha