تأکید قرآن به امانت‌داری / حضور در انتخابات موجب کاهش فشارها علیه ایران می‌شود
کد خبر: 3978420
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱

تأکید قرآن به امانت‌داری / حضور در انتخابات موجب کاهش فشارها علیه ایران می‌شود

امام جمعه موقت شیراز با اشاره به آیه 58 سوره نساء و تأکید قرآن کریم بر امانت‌داری گفت: همه ما موظف هستیم که اماناتی را که در اختیار ما قرار گرفته به صاحبان این امانت‌ها باز گردانیم.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی، امام جمعه موقت شیراز امروز، 28 خردادماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن سفارش به رعایت تقوای الهی گفت: دهه کرامت از اول ذی‌القعده مصادف با ولادت حضرت معصومه(س) آغاز می‌شود و تا روز دهم ذی‌القعده برابر با میلاد سراسر نور هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت رضا(ع) ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینکه 6 ذی‌القعده نیز مصادف با سالروز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) است، فرازهایی از وقایع زندگی و ولایت‌پذیری و وفاداری آن حضرت را یادآور شد و افزود: در دیدگاه شیعه امامت یک منزلت الهی است که یکایک امامان که جانشینان برحق پیامبر اکرم(ص) هستند توسط خداوند به وسیله پیامبر معرفی می‌شوند به همین دلیل این منزلت الهی و امامت و ولایت در گرو سن و سال خاصی نیست . تنها به اذن و مشیت خداست که رقم می‌خورد.

محمودی ادامه داد: خداوند متعال در سوره نساء آیه ۵۸ یک امر موکدی را به ما می فرماید «إِنَّ اللَّهَ يَأمُرُكُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلىٰ أَهلِها» همه ما موظف هستیم که اماناتی را که در اختیار ما قرار گرفته به صاحبان این امانت‌ها باز گردانیم چون امانت در لغت به معنای ودیعه و چیزی است که آن شی به کسی سپرده می‌شود و آن فردی که امانت را گرفته است موظف است بعد از آنکه این امانت را گرفت سپس آن امانت را به صاحبش برگرداند.

امام جمعه موقت شیراز با بیان اینکه مفسرین بزرگ امانات را به چهار دسته تقسیم کرده‌اند، گفت: یک امانت میان انسان و خدا مثل انجام واجبات و ترک محرمات خداوند مقرر کرده است که ما این واجبات را انجام بدهیم و از محرمات الهی اجتناب کنیم. این امانت میان انسان و خداست دو امانت میان انسان و همنوعان خودش همه ما حاملان امانت نسبت به همنوعانمان هستیم. اسراری که دیگران در اختیارمان گذاشته‌اند و راضی نیستند که ما این امکانات را در اختیار دیگران قرار دهیم. مسئولیت‌هایی که از باب خدمتگزاران مردم در اختیار داریم باید در نهایت سلامت به صاحبانش بازگردانیم. اموالی که از دیگران به امانت گرفته‌ایم باید برگردانیم.

وی با تصریح اینکه سه امانت انسان نسبت به خودش است، گفت: ما نسبت به اعضا و جوارحمان امانتدار هستیم یعنی نسبت به سلامت روح و جسم خودمان ضامن هستیم زیرا این‌ها اماناتی در اختیار ماست.

محمودی امانت نوع چهارم را امانت میان انسان و عالم طبیعت برشمرد و گفت: عالم طبیعت در اختیار ما امانت است و نمی‌توانیم هرگونه که مایل بودیم با این امانت‌ها رفتار کنیم.

وی با بیان اینکه همه وارثان و امانت داران قله‌های رفیع فرهنگ و تمدن ایران اسلامی بالاخص دیار خودمان فارس و شیراز و همچنین بارگاه ملکوتی احمدبن موسی(ع) و سایر امامزادگان بزرگوار هستیم، گفت: ما مردم شریفه فارس مردم شهید پرور و وارث شهید دستغیب و مفاخر علوم عقلی و نقلی و علمای تراز اول در عرصه علم و تقوا و استعمارستیزی هستیم که این دیارمان را به استانی منحصر به فرد تبدیل کرده است.

امام جمعه موقت شیراز با یادآوری سخنان رهبر معظم انقلاب در سفر به شیراز گفت: معظم‌له در این سفر فرمودند مفاخر شیراز و استان شما به قدری زیاد است و به قدری شهره شما در همه جای جهان شهرت پیدا کرده که نیازی نیست کسی برای معرفی شیراز و گذشته آن مطلبی بیان کند.

محمودی همچنین با ذکر این نکته که ما وارث و امانت‌داران بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ شهید هستیم، گفت: ما امانتداران مردم این دیار خودمان هستیم که برای تحقق جمهوری اسلامی هنوز صدای ضجه‌ها و خرد شدن استخوان‌هایشان زیر شکنجه‌های رژیم ستم شاهی پهلوی در فضای این شهر موج می‌زند.

وی با بیان اینکه ما امانت‌داران دست جدا شده شهید عزیزمان، سردار دل‌ها شهید سلیمانی هستیم که توسط دولت منفور آمریکا به شهادت رسید، گفت: در این برهه حساس از زمان همه یکایک ما به عنوان وارثان و امانتداران این مواریث گرانبها و بی‌بدیل وظیفه داریم این امانت‌ها را به نسل آینده و صاحب این انقلاب امام عصر(عج) برسانیم و امروز این مهم با حضور یکایک من و شما در صحنه انتخابات در پای صندوق‌های اخذ رأی امکان‌پذیر است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران فارس به تلاش‌های دشمنان برای کمرنگ کردن حضور مردم در انتخابات اشاره کرد و گفت: شمنان و بدخواهان حریت و مجد و شکوه و سربلندی کشورمان برای کمرنگ کردن حضور مردم از هیچگونه خدعه و نیرنگی فروگذار نیستند تا این عزت کشورمان را و این پرچم به اهتزاز درآمده کشور را به زیر بکشند. کشوری که خدایی ناکرده ضعیف شد و مردمش در صحنه نباشند، ایجاد ناامنی و شیوع تروریست را شاهد خواهد بود.

عاقبت روی کار آمدن دولت ضعیف

وی یادآور شد: اگر انتخابات با حضور همیشه در صحنه مردم فعال نباشد، این‌گونه اتفاقاتی می‌افتد و دولت ضعیف روی کار می‌آید، به همین دلیل باید یکایک ما این ایجاد یاس و ناامیدی و دلسردی را که بدخواهان به سرکردگی آمریکا و انگلیس می‌خواهند در شبکه‌های اجتماعی به وسیله شایعات و به وسیله حرف‌های این و آن مردم در صحنه حضور جدی نداشته باشند، را تبدیل به امید کنیم.

محمودی، انتخابات را سرنوشت‌ساز و یک صحنه بی‌بدیل توصیف کرد و گفت: آمریکا و انگلیس می‌دانند ایران قدرتمند و سربلند مساوی است با عدم کارایی فشار و تحریم علیه ایران اسلامی.

امام جمعه موقت شیراز تأکید کرد: ایران یک کشور دارای ظرفیت‌های کلان استعدادهای کم‌نظیر و سرمایه‌های زیادی است و برای بهره‌مندی و بهره‌برداری و استفاده از این ظرفیت‌های کلان نیازمند فردی توانمند و پر قدرت پر تلاش خستگی‌ناپذیر در راس قویه مجریه به عنوان رئیس‌جمهور است و هر چه قدر حضور مردم در صحنه انتخابات با شکوه‌تر و بیشتر باشد و یک رئیس جمهور با آرای بیشتر موجب اقتدار بیشتر شخص رئیس‌جمهور و افزایش توانمندی آن رئیس‌جمهور در مدیریت برطرف کردن خلأها و کاستی‌ها خواهد شد.

وی افزود: طبیعی است که این مسیر دشواری است و باید با صبر و شکیبایی و توکل به خداوند و انس با دعا این مشکلات را برطرف کنیم و شاهد به اهتزاز درآمدن پرچم جمهوری اسلامی باشیم. چرا که صبر و استقامت و صبر و ظفر هردو دوستان قدیمی هستند و بر اثر صبر نوبت ظفر آید.

محمودی اظهار کرد: در هر دوره‌ای مردم تجربه جدیدی را به دست می‌آورند و در آزمون جدیدی حضور پیدا می‌کند تا این که به نقطه‌ای برسند که خود مردم احساس کنند باید در انتخابات به دور از این تبلیغات کاذب و بدون هیجانات و احساسات کاذب و بدون امواج تبلیغات بیگانه به انتخاب اسلحه بیانجامد، در این صورت است که اقشار مردم شاهد برطرف شدن مشکلات معیشتیشان هستند و جوانان موفق به ازدواج آسان می‌شوند.

امام جمعه موقت شیراز با یادآوری سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب که فرمودند بعضی‌ها از وضعیت معیشت شان گلایه‌مند هستند، باید به این گلایه‌ها رسیدگی شود و این دولت آینده حتماً درصدد حل این مشکلات و رسیدگی به این اقشار واقعاً زجر کشیده باشند، گفت: نکته‌ای را که ایشان می فرمایند این است که نرفتن پای صندوق رأی مشکل را حل نمی‌کند بلکه مشکل را اضافه می‌کند. دیگرانی که درد شما را نچشیده‌اند پای صندوق می‌روند و کسانی که در راستای دولت‌های قبلی چابک نبودند و درد کشیده نبودند و در میان مردم حضور واقعی نداشتند امکان دارد سر کار بیایند.

وی با بیان اینکه راه حل مشکلات جامعه دو مطلب است، گفت: اول حضور آحاد مردم بالاخص جوانان  در پای صندوق دوم رای دادن به فردی که معتقد باشند که مشکلات را حل کرده و فسادهای به جا مانده را ریشه‌کن می‌کند.

محمودی در خطبه دوم نماز جمعه نیز ضمن سفارش دوباره به رعایت تقوای الهی در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی به فرا رسیدن ایام سالروز ولادت امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: در روایتی است از امام رئوف که می‌فرمایند تا زمانی که در بنده سه ویژگی و سه خصوصیت یافت نشود، حقیقت ایمان کامل را در نمی‌یابد.

امام جمعه موقت شیراز اضافه کرد: همه ما در پی وصول به ایمان کامل هستیم که اول ژرف‌نگری در دین فرق بین تفقه و علم همین است که علم آگاهی است اما ممکن است ژرفا و عمق نداشته باشد اما تفقه آن دانش عمیق است. باید نسبت به دینمان تفقه داشته باشیم که به مجرد بعضی از ناملایمات خدایی ناکرده نلغزیم.

وی گفت: دوم نسبت به مخارج زندگیمان اندازه‌گیری داشته باشیم و مراقب دخل و خرجمان باشیم و به گونه‌ای نباشد که خدای ناکرده با این تورم دائماً مشکلات مضاعف شود، مخصوصاً در این دوره باید این حسن تدبیر را در سرلوحه برنامه‌مان داشته باشیم و سوم صبر در برابر مصائب و مشکلات و ناکامی‌ها.

محمودی بیان کرد: در زندگی همه ما چالش‌هایی وجود دارد، ناامیدی در زندگی یعنی مرگ و رکود به همین خاطر است که امام مسئله صبر را تاکید می‌فرمایند.

شهید چمران؛ نمود فضائل دانشگاهیان

امام جمعه موقت شیراز با یادآوری اینکه 31 خردادماه مصادف با سالروز شهادت شهید چمران است، گفت شهید چمران دانشمند عارف و مجاهدی بود که در آن موقعیتی که در آمریکا داشت با شناخت مقتضیات زمان خودش و تأسی به اولیای دین بالاخص رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره)، برای خدمت به کشور و مردم به ایران بازگشت و در راه دفاع از انقلاب اسلامی شهید شد.

وی، شناخت رهبری و ولایت‌مداری را  نکته بسیار مهمی در شخصیت شهید چمران توصیف کرد و گفت: این شخصیت عالم به مقتضیات زمانش بود و به همین دلیل نه تنها زمینه صعود و تعالی و رشد خودش را فراهم کرد، زمینه رشد و تعالی جمع کثیری را نیز فراهم کرد و الگوی تمام عیار برای دانشگاهیان شد.

محمودی با تأکید بر اینکه شهید چمران نمود فضائل دانشگاهیان و دانشگاه است، باز هم به برگزاری انتخابات اشاره و از دست‌اندرکاران اجرای آن قدردانی کرد و گفت: گرچه خلأها و کاستی‌هایی وجود دارد که نماینده شیراز به یک مورد اشاره کردند ولی در جریان این موج عظیم خدمات قابل اغماض است.

انتهای پیام
captcha