مشارکت در انتخابات؛ دلایل مختلف با انتظارات واحد
کد خبر: 3978311
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
گزارش ایکنا از انتخابات ۱۴۰۰ /

مشارکت در انتخابات؛ دلایل مختلف با انتظارات واحد

نظرات شرکت‌کنندگان آشکار می‌کند که هریک از آن‌ها برای شرکت در انتخابات دیدگاه‌های متفاوتی دارند و ممکن است فلسفه حضور آن‌ها با یکدیگر فرق داشته باشد، اما همه آن‌ها در یک نکته مشترک هستند و آن هم انتظار از کسی است که رئیس‌جمهور آینده خواهد شد.

مشارکت در انتخابات؛ دلایل مختلف، انتظارات واحدروز انتخابات، از روزهای مهم و سرنوشت‌ساز برای ملت ماست و همواره همه ما نسبت به مشارکت حداکثری در این روز بزرگ و همچنین تلاش برای معرفی شاخصه‌های گزینش اصلح، اقدام کرده‌ایم و سعی ما بر این بوده است با روشنگری مردم را به استفاده از این حق خود و حاکمیت را به تکلیف قانونی آگاه سازیم.

طی این مدت، شاهد تأکیدات و سفارشات از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و گروه‌های تأثیرگذار و مرجع، برای شرکت حداکثری در انتخابات بودیم، اما سؤال اینجاست که آیا این تأکیدات و توصیه‌ها نتیجه‌بخش بوده و مردم به آن‌ها عمل خواهند کرد؟ بر همین اساس امروز خبرنگار ایکنا خراسان رضوی، به سطح شهر رفته و گزارشی از روند چگونگی حضور مردم در انتخابات 1400 تهیه کرده است که در ادامه می‌خوانیم:

ابتدا برای آنکه با چند نفر در مورد چرایی حضورشان در پای صندوق‌های رأی، مصاحبه کنیم، به یکی از شعب اخذ رأی در سطح شهر که تا حدودی هم به دلیل قرارگیری در مرکز شهر صف شلوغی داشت، رفتیم. برخی از آن‌ها حتی با فرزندانشان آمده‌ بودند و برگه‌ها رأی را به آن‎ها می‌دادند و آن‌ها نیز برگه‌ها را با خوشحالی داخل صندوق می‌انداختند.

حس غرور رأی اولی‌ها

برخی نیز که مشخص بود رأی اولی هستند حس خوشایندی داشتند و از اینکه می‌خواستند در تعیین سرنوشتشان سهمی داشته باشند و امسال در این سرنوشت ملت نیز به نوعی خود را شریک می‌دانستند، خوشحال بودند.

به سراغ یکی از آن‌ها رفتیم. خودش را فرزانه معرفی کرد و در گفت‌وگو با ایکنا از حس و حالش برای شرکت در این انتخاب بزرگ اظهار کرد: امسال از اینکه می‌توانم در این روز در چنین صحنه‌ای حاضر شوم و در سرنوشت ملت عزیزم سهمی داشته باشم، بسیار خوشحال هستم و امیدوارم که رأی من سرنوشت خوبی را برای کشورم رقم بزند. حسی که امروز من و امثال منِ رأی اولی، داریم احساس بزرگ شدن است و به نوعی حس غرور می‌کنیم، زیرا امروز حضور ما رأی اولی‌ها باعث می‌شود که نظام سربلند باشد و البته به نظر من این کار باعث می‌شود شهدا را که در این روز نظاره‌گر هستند خوشحال و ما را در مقابل آن‌ها روسفید کند.

فرزانه می‌گوید: اینکه می‌بینیم امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا مردم باز هم برای کشورشان و علاقه‌ای که به میهن خود دارند، برای رأی دادن می‌آیند جای خوشحالی دارد.

مشارکت در انتخابات؛ دلایل مختلف، انتظارات واحد

دختر جوان دیگری در همان صفی که ایستاده بودم وقتی متوجه شد خبرنگار هستم، برای انجام مصاحبه استقبال خوبی نشان داد و خود را حمیده معرفی کرد.

این شرکت‌کننده در انتخابات، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: چه خوب است که امسال با شرایط کرونایی و البته مشکلات دیگری که در جامعه وجود دارد که همه ما نسبت به آن‌ها آگاهی داریم، مردم حاضر شدند که در این صف‌ها بایستند و رأی خود را در صندوق‌ بیندازند که این قطعاً باعث سربلندی نظام جمهوری اسلامی می‌شود و ملت ما نیز هدفی جز اینکه این نظام را در برابر مستکبران سربلند کنند، ندارند.

حمیده خاطرنشان می‌کند: البته من رأی اولی نیستم و امسال برای دومین دوره است که در صف انتخابات ریاست جمهوری می‌ایستم و رأی می‌دهم، اما با این وجود باز هم خوشحال هستم که می‌توانم در این روز شرکت داشته باشم و برای تعیین سرنوشت ملتم تصمیم بگیرم و بگویم که چه کسی صلاحیت دارد که این ملت بزرگ و شریف را اداره کند و در حقیقت حضور در انتخابات یک حس غرور به آدمی می‌دهد و قطعاً می‌تواند در سرنوشت ما تأثیر‌گذار باشد.

وی اضافه می‌کند: البته خوشبختانه با توجه به شیوع ویروس کرونا نیز تدابیر خوبی برای این موضوع اندیشیده شده است و مردم می‌توانند بدون هیچ‌گونه نگرانی در صف‌ها حاضر شوند.

عباس، دیگر شرکت‌کننده در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگو با ایکنا بیان می‌کند: ما باید به مردم حق بدهیم که به دلیل مشکلاتی که در کشور وجود دارد حاضر نیستند پای صندوق‌های رأی حضور پیدا کنند، اما از طرفی نیز ما ملتی هستیم که حاج قاسم‌های زیادی را فدا کردیم و همچنین از رهبر بزرگ و با درایتی همچون مقام معظم رهبری برخوردار هستیم که همه ما با هرگونه اعتقاد و باوری که داریم به وجود اینگونه مردان بزرگ افتخار می‌کنیم.

وی ادامه داد: پس ما باید به احترام این عزیزان، پای صندوق‌ها حاضر شویم و قطعاً افرادی که شرکت کرده‌اند به پاس احترام و اهتمام به همین عزیزان است و رئیس جمهوری که بناست روی کار بیاید، باید قدر این مردم را بداند و برای حل مشکلات آن‌ها تلاش کند.

عشق به سردار دل‌ها

محمد یکی دیگر از افرادی بود که در صف رأی‌دهی حضور داشت و با او در این خصوص صحبت می‌کنیم.

محمد گفت: من تنها به عشق سردار دل‌ها حاضر شدم در این صف‌ها حضور پیدا کنم و هیچ چیز دیگری منجر به شرکت من در این دوره از انتخابات نشد. همواره می‌دانم که ایشان در این روز سرنوشت‌ساز نظاره‌گر ما هستند و می‌خواهند بدانند که ما چگونه عمل می‌کنیم و من نیز به نوبه خود خواستم همانگونه که ایشان انتظار دارند عمل کنم و برای همین شرکت کردم.

وی تأکید کرد: رئیس‌جمهوری که انتخاب می‌شود باید این روز را فراموش نکند که مردم با چه شرایطی در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند، علاوه بر شرایط کرونایی، مشکلات اقتصادی نیز دامن‌گیر جامعه شده است، اما بنا به اعتقاداتی که داشته‌اند در این روز شرکت و حضور خود را اعلام کردند. رئیس‌جمهور آینده باید بداند که توسط چه کسانی وارد میدان شده است. البته در این میان نیز آن دسته از افرادی را هم که در این دوره از انتخابات شرکت نمی‌کنند و به نوعی با این کار اعتراض خود را نسبت به مشکلات موجود اعلام می‌کنند و می‌خواهند که صدای اعتراض آن‌ها را همه مسئولین بشنوند، نباید نادیده گرفت.

مشارکت در انتخابات؛ دلایل مختلف، انتظارات واحد

محمد ادامه می‌دهد: قطعاً این افراد دلایل خاص خود را داشته‌اند و اعتراضشان هم به حق بوده است و همواره باید به دلایل و انتخاب آن‌ها احترام گذاشت و این انتخاب آن‌ها را نیز مسئولان نباید نادیده بگیرند، زیرا اتفاقاً این اعتراض‌ها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و برای آن‌ها راه حل‌های درستی تدوین شود.

مرضیه، دیگر شرکت‌کننده در این دوره از انتخابات در خصوص اظهارنظر محمد، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار می‌کند: مقام معظم رهبری به خوبی می‌دانند که چه کسانی و به چه دلیل در انتخابات شرکت نمی‌کنند و همان‌گونه که در سخنرانی خود به آن اشاره کردند، این قشر محروم است که به دلیل انتظاراتی که از دولت‌ها دارند و هیچ‌گاه این انتظارات برآورده نمی‌شود، در انتخابات شرکت نمی‌کنند. همین سخن مقام معظم رهبری و این درک عمیقی که ایشان نسبت به این قشر جامعه دارند مرا به صحنه انتخابات کشاند و همین امر باعث شد که من امروز در پای صندوق‌های رأی حاضر شوم و رأی دهم.

با حرف و شعار کار به جایی نمی‌رسد

برزنونی نیز یکی دیگر از رأی‌دهندگان است و می‌گوید: من به این دلیل رأی می‌دهم و به اطرافیان و دوستان هم توصیه می‌کنم رأی دهند که اگر کسی به ریاست‌جمهوری رسید و فردی بود که مورد انتخاب و نظر من نبوده، بعداً خود را سرزنش نکنم که ای کاش رای می‌دادم.

وی با بیان اینکه به این امید رأی می‌دهم که حداقل بخشی از مشکلات کشور رفع شود و مردم طعم زندگی را بهتر بچشند، بیان کرد: با حرف و شعار کار به جایی نمی‌رسد، بلکه با همبستگی و اتحاد مردم و مسئولان است که مشکلات می‌تواند حل و رفع شود، چرا که اگر هر فردی حرف خودش را بزند و از دیدگاه و علایق و سلایق سایرین بهره نبرد، قطعاً راه به جایی نخواهد برد و مشکلات باقی خواهد ماند.

به شرکت در انتخابات باور داشته باشیم

مهدی حمیدی، یکی از دست‌اندرکاران اخذ رأی است که با او وارد گفت‌وگو می‌شویم.

وی در گفت‌وگو با ایکنا بیان می‌کند: به نظر من هر شهروندی باید به اهمیت شرکت در انتخابات و ارزش رأی خود در آن، باور داشته باشد. زمانی‌که یک فرد در جامعه‌ای زندگی می‌کند، پس او در حرکت‌ها و فعالیت‌های مدنی همان جامعه نیز تکلیف‌هایی دارد و به همین دلیل و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری نیز بر هر شهروند لازم است تا در قبال حوادث و اوضاع سرنوشت‌‌ساز کشورش بی‌تفاوت نماند. در حقیقت مردم هر بار که در این انتخابات شرکت می‌کنند به نوعی با نظام و شهدای خود بیعت مجدد می‌کنند. این شهدا که امروز به راحتی از آن‌ها صحبت می‌کنیم برای من و شما حاضر شدند به میدان جنگ بروند و از جان خود گذشتند تا ما امروز زندگی بهتری داشته باشیم، اما ما نیز در مقابل آن‌ها باید به وظیفه خود عمل کنیم و یکی از این وظایف همین حضور پرشور و به تعبیر مقام معظم رهبری حضور حداکثری مردم در صحنه انتخابات است.

حمیدی ادامه داد: همواره اگر این ملت شریف در صحنه حاضر نشوند باید بدانیم که هیچ چیزی تغییر نمی‌کند و تنها چیزی که به دنبال دارد این است که دشمن از این کار ما خوشحال و دل شهدا و به‌ویژه سردار عزیزمان غمگین خواهد شد و ما باید فکر کنیم که می‌خواهیم دل کدام‌ یک را شاد کنیم؟ در حقیقت نباید اجازه دهیم که مستکبران از عدم حضور ما خوشحال شوند، زیرا اگر حضور ما اهمیت نداشت قطعاً رسانه‌های غربی هیچ‌گاه به موضوع انتخابات ما اشاره نمی‌کردند و این موضوع برایشان مهم نبود.

مشارکت در انتخابات؛ دلایل مختلف، انتظارات واحد

 

نگذاریم چهره ملت مخدوش شود

صادق دلاور، یکی دیگر از دست‌اندرکاران اخذ رأی، در گفت‌وگو با ایکنا بیان می‌کند: همواره برخی از مردم گمان می‌کنند که شرکت نکردن در انتخابات، یعنی رأی دادن به هیچ‌کدام از نامزدهای ریاست جمهوری و در حقیقت آن‌ها فکر می‌کنند که رأی ندادن به معنای اعتراض به فهرست نامزدهای انتخاباتی است و دوست ندارند صدای اعتراضشان شنیده شود. مردم باید بدانند که شرکت نکردنشان نه تنها به سود خودشان نیست، بلکه این شرکت نکردن‌ها به سود دشمن است و به نوعی موجب خدشه‌دار شدن نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر آن‌ها می‌شود و این دقیقاً همان چیزی است که آن‌ها می‌خواهند، اما ملت عزیز ما هیچ‌گاه بر پایه این هدف نبوده‌اند و همیشه سعی داشته‌اند با هر نوع سلیقه‌ و اعتقادی که دارند در صحنه‌های حساس جامعه حضور پرشور و فعالی داشته باشند و این صحنه‌ها می‌تواند سیاست و یا هر چیز دیگری که به نفع این نظام است، باشد.

دلاور می‌گوید: این دوره از انتخابات ریاست جمهوری که تا حدودی با سایر دوره‌ها به دلیل مشکلات جامعه و البته ویروس کرونا، تفاوت دارد، اما امیدواریم که با تمام این مشکلات، حضور پرشور و حداکثری مردم را داشته باشیم و ما نیز به عنوان یکی از شعب اخذ رأی سعی داشته‌ایم که تمام پروتکل‌های بهداشتی را در این شعبه رعایت کنیم تا خود را مدیون نکرده و مردم با خیال راحت در این شعبه حضور پیدا کنند و این حق و تکلیف خود را انجام دهند.

تصمیم من در ابتدا رأی ندادن بود

سیفی یکی دیگر افراد حاضر در پای صندوق رأی در مصاحبه با ایکنا گفت: تصمیم من در ابتدا مبنی بر رأی ندادن بود، اما بعد از مشاهده مناظره‌های تلویزیونی و صحبت‌های کاندیداها تا حدودی نظرم تغییر کرد، هر چند باز هم تصمیمی بر رأی ندادن داشتم، تا اینکه طی هفته‌ای که گذشت و صحبت با دوستان و آشنایان و اختلاف‌نظراتی که با صحبت‌های برخی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری داشتم تصمیم گرفتم به کاندیدایی رأی دهم که نظرات نزدیکی به ایشان دارم و حالا هم به پای صندوق‌ رأی آمده‌ام.

وی در خصوص تفاوت انتخابات امسال با دوره‌های گذشته می‌گوید: در سالهای گذشته مردم رغبت بیشتری برای شرکت در انتخابات داشتند و شور انتخابات بین عموم افراد، به‌ویژه جوانان بیشتر بود، اما در حال حاضر به دلیل مشکلات عدیده‌ای که در کشور وجود دارد و اوضاع نه چندان خوب معیشتی و اقتصادی مردم، این شور و تمایل کمتر شده است. امیدوارهستم فرد اصلح انتخاب شود و بتواند به مشکلات کشور و نارضایتی‌های مردم توجه کرده و آنها را حل کند. به قولی مردم دیگر از حرف‌ها، شعارها و وعده‌های پوچ و توخالی خسته شده‌اند.

دیدگاه و نظرات شرکت‌کنندگان آشکار می‌کند که هریک از آن‌ها برای شرکت در این انتخابات دیدگاه‌های متفاوتی دارند و ممکن است فلسفه حضور آن‌ها با یکدیگر فرق داشته باشد، تأکیدات مقام معظم رهبری، احترام به خون حاج قاسم، امید به حل مشکلات، عشق به میهن و... هریک دلیلی برای یک رأی‌دهنده است؛ اما همه آن‌ها در یک نکته مشترک هستند و آن هم انتظار از کسی است که رئیس‌جمهور آینده خواهد شد. انتظاری به حق برای حل مشکلاتی که آحاد مردم، به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر را کلافه کرده است.

امیدوار هستیم، با همکاری همه قوای نظام جمهوری اسلامی و اتخاذ تصمیمات صحیح و اجرای درست آن تصمیمات در فضای همدلی و برادری، شاهد کاهش مشکلات و رشد توسعه کشور عزیزمان باشیم.

انتهای پیام
captcha