شیوه انتخاب اصلح در انتخابات ریاست جمهوری
کد خبر: 3978084
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
محمدحسین فریدونی تشریح کرد؛

شیوه انتخاب اصلح در انتخابات ریاست جمهوری

مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه در جریان انتخابات باید مراقب جریان‌های نفوذ بود، گفت: یکی از شیوه‌های انتخاب اصلح در انتخابات این است که شاخص‌های مدنظر مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار داده و هر کدام از نامزدها را در معرض این شاخص‌ها قرار دهیم. علاوه بر این ملت نیز براساس تجربیاتی که طی ادوار مختلف انتخابات به دست آورده‌اند می‌توانند در مورد انتخاب اصلح اقدام کنند.

محمدحسین فریدونی مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی

محمدحسین فریدونی، مدرس قرآن و پژوهشگر امور قرآنی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ماه خردادماه انقلاب اسلامی است، گفت: قیام پانزده خرداد ملت ایران در دفاع از حضرت امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۲ و تداوم آن با حادثه رحلت حضرت امام باعث شده تا این ماه با نهضت امام خمینی(ره) عجین شود.

وی با اشاره به اینکه امام یک عالم عامل به قرآن بود، افزود: براساس تکلیف الهی که اولیای الهی دارند، امام برای کمک به هدایت امت اسلام، قیام کرد، مبنای نهضت امام خمینی(ره) را اگر بخواهیم بررسی کنیم، آیه شریفه ۴۴ در سوره مبارکه مائده را می‌توانیم با هم مرور کنیم. این سوره مبارکه مباحث اجتماعی و حکومتی دارد و بسیاری از آیات مربوط به ولایت و حکومت که در تفکر پیروان اهل بیت(ع) وجود دارد، در آیات این سوره بیان شده است؛ از جمله آیه مبارکه «بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ» یا «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِی».

این فعال قرآنی کشورمان تصریح کرد: در آیه ۴۴ سوره مبارکه مائده از تورات نام برده و سیستم حکومتی از منظر دین الهی مطرح می‌شود، آنجا که می‌فرماید «إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ»؛ ما تورات را فرستادیم که هدایت و نور در آن است، همین تعابیر در مورد قرآن نیز وجود دارد. سایر کتب آسمانی هم همینگونه بوده و همین صفات را دارند. در همین آیه در ادامه می‌فرماید: «يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هَادُوا وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ»؛ براساس کتب آسمانی پیامبران حکومت یا داوری می‌کنند. یعنی مبنای حکومت و حاکمیت در جامعه کتاب خداست. در اینجا مشخص می‌شود حاکمان در درجه اول پیامبران هستند.

فریدونی تصریح کرد: در آیه فوق آمده است آن گروهی که پیامبران براساس تورات بر آنها حکومت می‌کردند، «لِلَّذِينَ هَادُوا» یهودیان بوده‌اند، در ادامه این جمله دو گروه دیگر را به فعل «يَحْكُمْ» عطف می‌کند. گروه اول «ربانی» به معنی انسان الهی است، چون کلمه ربانی «واو» و «نون» فاعلی دارد نشان می‌دهد که عطف به فاعل «يَحْكُمْ» یعنی «النّبیّون» می‌شود، یعنی براساس تورات در درجه اول پیامبران حکم می‌کنند و در درجه دوم ربانیون و اوصیاء الهی هستند که حکم می‌کنند. پس از آن به «وَالْأَحْبَارُ» اشاره می‌کند، «حِبر» نام عالمان یهود است، یعنی براساس کتاب خدا این نیست که حکومت فقط مخصوص انبیا و اوصیای الهی باشد، بلکه عالمان دینی هم وظیفه دارند حکومت کنند، این یک تکلیف الهی است تا مردم به سمت مسیر حق حرکت کنند.

وی اظهار کرد: در ادامه آیه فوق دو مطلب آمده که علت مجاز بودن این افراد برای حکومت کردن را اعلام می کند. «بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتَابِ اللَّهِ وَكَانُوا عَلَيْهِ شُهَدَاء»؛ استحفاظ به معنای نگهبانی و حفاظت کردن است، این حفظ کردن هم می‌تواند به معنای حفظ کردن و در سینه قرار دادن آیات الهی باشد و هم توانایی داشتن حفاظت از کتاب الهی را نشان دهد، یعنی این افراد(عالمان دینی)، هم آیات الهی را می‌شناسند و هم اینکه توانایی نگهبانی از آن را دارند. کلمه «شهدا» در آیات متعددی از قرآن به معنای الگو و نمونه بودن است. اگر این را با هم جمع کنیم، متوجه می‌شویم، افرادی که براساس حکم الهی برای اجرای کتاب خدا و با قیام مردم انتخاب می‌شوند، به خاطر استحفاظ کتاب خدا و الگوی عملی بودن برای اجرا کردن کتاب خداست؛ یعنی علمای عامل به کتاب خدا بعد از اوصیای الهی وظیفه حکومت در جامعه را دارند، البته امکان اجرای این وظیفه را مردم باید به آنها واگذار کنند.

فریدونی بیان کرد: جالب این است که جمله بعد از این آیه «فَلَا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ» مشابه همان عبارتی است که می‌فرماید «الیوم یَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ»؛ در این آیه اعتقاد داریم که امامت و پیشوایی اولیای الهی همان ادامه ولایت رسول الله بوده است. در انتها می‌فرماید «وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلًا» یعنی سراغ دنیا نروید و «وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ» یعنی هر کس که به کتاب خدا حکم نکند اطلاق به کافر است. در ادامه دو مرتبه دیگر همین مفهوم تکرار می‌شود.

فریدونی در ادامه به جریان نفوذ و لزوم توجه به آن در مقاطع حساسی همچون انتخابات اشاره کرد و گفت: حکومت ولایت فقیهی که حضرت امام(ره) به دنیا معرفی کرد مبنای قرآنی محکمی دارد، اما به هر حال در بین افراد و گروه‌های مختلف جامعه ایران برخی جریانات روشنفکر یا متحجر مذهبی بودند که اندیشه امام را قبول نداشتند و بعضاً درصدد ناکامی و نابودی جمهوری اسلامی بوده و هستند. این جریان‌ها از اول انقلاب و در همه این سال‌ها علنی و مخفیانه فعال هستند و لذا شاهد نفوذ خزنده آنان در دو طیف اصلی سیاسی کشور بوده‌ایم که باید مورد توجه قرار گیرد. ملت به خصوص جوان‌های انقلابی باید دقت کنند که هیچ کدام از جریانات سیاسی مصون از نفوذ دشمن و جریانات مخالف امام و انقلاب نیستند و اگر نامه امام در خردادماه سال ۱۳۶۷ به فقهای شورای نگهبان و نامه به مرحوم محتشمی‌پور وزیر کشور در ۳۰ بهمن ۶۶ و وقایع مربوط به این دو سال و مواضع حضرت امام(ره) را مطالعه کنند می‌توانند متوجه ابعادی از این نفوذ شوند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد ملاک‌های انتخاب اصلح، گفت: اگر معتقد به انتخاب اصلح هستیم باید ویژگی‌های مطلوب یک نامزد اصلح را در افرادی که در صحنه حضور دارند، بررسی کنیم و کسی که بیشترین شاخص‌ها را داشت به عنوان فرد نهایی انتخاب کنیم. به عنوان نمونه در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری جدولی تهیه کرده و حاصل تمامی فرمایشات معظم‌له را در مورد ویژگی‌های ریاست جمهوری مطلوب، منتشر کرده بود، در این جدول تعداد فراوانی هر ویژگی در بیان ایشان نیز درج شده بود، یعنی اگر یک شاخص عدالت‌خواهی بود، تعداد تکرار ویژگی عدالت‌خواهی نیز درج شده بود. بر همین اساس با چند نفر از دوستان نسبتاً مطلع به امتیازدهی به نامزدهای انتخابات پرداختیم و طبق آن جدول و کارشناسی جمعی از صفر، یک تا چهار به هر کدام از نامزدها در هر ویژگی نمره دادیم. در ادامه طبق روش‌های آماری این نمرات در تعداد تکرار ویژگی در بیانات ضرب شد تا هر کدام از نامزدها که در مجموع نمره بیشتری دریافت کرد به همان شخص رأی دهیم. به اعتقاد من هر کسی بر هر مبنایی که حجت می‌داند به نامزد مورد نظر خود رأی دهد.

وی بیان کرد: در انتخاب اصلح نباید حدس و گمان سیاسی آرا مبنا قرار گیرد، بلکه باید ببینیم چه کسی واقعاً اصلح است؛ گروه‌ها نباید با مردم بازی سیاسی کنند و باید همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند ویژگی‌ها را در افراد بررسی کنیم و هر کسی اصلح بود از هر جناحی که باشد به او رأی دهیم؛ البته امیدواریم کسی که در دور اول یا در دوم رأی می‌آورد با آرای بالا باشد.

فریدونی بیان کرد: بنده ممکن است در این دوره نیز مثل دوره گذشته در افراد باقیمانده نامزد ایده‌آلی سراغ نداشته باشم اما این به معنای دادن رأی سفید نیست. مقام معظم رهبری ویژگی‌ها و شاخص‌ها را بیان کرده‌اند و براساس این شاخص‌ها و بررسی آن می‌توان به انتخاب رسید. ضمن اینکه ملت نیز براساس تجربیاتی که طی این سال‌ها کسب کرده‌اند می‌توانند نسبت به انتخاب اصلح اقدام کنند. آحاد ملت اختیار الهی دارند انتخاب کنند و در هر دوره‌ای بهترین انتخاب خودشان را داشته‌اند، ما حق نداریم فشار اجتماعی وارد کنیم تا این حق الهی از آنها گرفته شود.

انتهای پیام
captcha