احیای نهضت زکات در تفاهم‌نامه کمیته امداد و اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان
کد خبر: 3973554
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲

احیای نهضت زکات در تفاهم‌نامه کمیته امداد و اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان

در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر راه‌اندازی نهضت احیا و ترویج زکات کمیته امداد و اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان روز گذشته 3 خردادماه تفاهم‌نامه امضا کردند.

تفاهم نامه بین اداره کل تبلیغات اسلامی و کمیته امداد

به گزارش ایکنا از خوزستان‏‏، در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر راه‌اندازی نهضت احیا و ترویج زکات کمیته امداد و اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان روز گذشته 3 خردادماه تفاهم‌نامه امضا کردند.

جمال شیبه، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خوزستان درباره این تفاهم‌نامه گفت: استفاده از ظرفیت روحانیان مستقر و اعزامی سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان عامل زکات امداد در سطح شهرستان‌ها و ارتقای سطح همکاری دو سازمان در تعمیق و ترویج و فرهنگ‌سازی زکات در بین احاد جامعه از جمله موضوعات این تفاهم‌نامه است.

وی هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه را تلاش در جهت راه‌اندازی نهضت احیای زکات در جامعه، استفاده از ظرفیت روحانیون مستقر و ... تحت امر سازمان تبلیغات اسلامی (به عنوان عامل زکات جهت جمع‌آوری) در مناطق و روستاهایی که عامل زکات ندارند، تلاش و کوشش جهت راه‌اندازی مراکز نیکوکاری تخصصی زکات در سطح روستاهای فاقد روحانی مستقر و احیا، توسعه و ترویج فرهنگ زکات در همه سطوح با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی تبلیغاتی و رسانه‌ای طرفین عنوان کرد.

شیبه محورهای تفاهم‌نامه را استفاده از ظرفیت شبکه فراگیر تبلیغی به منظور آگاهی‌بخشی عمومی با محوریت فرهنگ زکات، حمایت از فعالیت‌های فرهنگی نظیر برگزاری گفتمان‌های فرهنگی و دینی در مدارس و مساجد با موضوع زکات، بسترسازی و اطلاع‌رسانی به منظور ایجاد ارتقای مشارکت موثر نخبگان، تشکل‌های فرهنگی و دینی نسبت به ترویج دانست.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خوزستان اضافه کرد: فرهنگ فریضه زکات در جامعه با بهره‌گیری از رسانه‌های مجازی، مکتوب و شبکه‌های اجتماعی بومی، بهره‌گیری از ظرفیت موسسات، مجامع و سازمان‌های مردم‌نهاد در راستای تبلیغ فریضه الهی زکات نیز جمع‌آوری آن، تولید و تأمین محتوای فرهنگی مکتوب، مجازی و چندرسانه‌ای با موضوع زکات و کارکردهای فرهنگی اجتماعی و اقتصادی آن و توسعه نشر کتاب و حمایت از پایان‌نامه و طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی فاخر ترجیحا با موضوع عدالت اجتماعی و فقهی زکات و آسیبهای اجتماعی از دیگر محورهای این تفاهم‌نامه است.

وی به تعهدات این نهاد اشاره کرد و ادامه داد: این تعهدات شامل شناسایی و انتخاب روحانیون و مبلغین به عنوان عاملان زکات با هماهنگی ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها، بررسی مناطق و شناسایی روستاهایی که عامل زکات ندارند جهت پوشش کامل استان، جبران خدمات و پرداخت حق‌الزحمه عاملان (روحانیان مستقر و اعزامی) در سقف اعتبارات پیش‌بینی شده در بودجه هزینه‌های اجرایی امداد مناسب با منابع آورده و واریزی به حساب امداد یا تحویل کالا به انبار امداد برابر بخشنامه و شیوه نامه الزامات بودجه، همکاری در تأمین محتوای فرهنگی و تغذیه فکری کاربردی برای شبکه تبلیغی و تشکیل پرونده تبلیغی برای تک تک مبلغان مستقر طبق معرفی‌نامه از سوی سازمان تبلیغات است.

حجت‌الاسلام محمدمهدی نبی‌زاده،مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان هم نیز به تعهدات سازمان تبلیغات اسلامی در این تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت: از جمله این تعهدات بهره‌گیری مناسب از روحانیان مستقر و اعزامی نسبت به تبلیغ، ترویج، جمع‌آوری زکات واجب و مستحب، فطریه در طول سال، ساماندهی، هماهنگی و آموزش روحانیون مستقر و اعزامی و مبلغان و مبلغات تحت امر سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه زکات جهت تبلیغ، فرهنگ‌سازی و عاملیت زکات و قرار دادن موضوع زکات در شرح وظایف مسئولان اداره تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها و ارزیابی آنها بر این اساس است.

وی تصریح کرد: تشکیل شورای زکات روستایی بر اساس دستورالعمل ابلاغی دبیرخانه شورای زکات، قرار دادن تبلیغ و جمع‌آوری زکات جزء وظایف روحانیون مستقر و ارائه گزارش عملکرد ماهیانه به دبیرخانه زکات ارسال، برنامه‌ریزی، تأمین و اعزام روحانیان و مبلغان مجرب به منظور برگزاری کلاس‌های آموزشی و نیز برپایی جلسات گفتمان دینی در راستای ترویج فریضه الهی زکات در سطح مدارس، مساجد، محافل، هیئات و ... در روستاها، تدوین گزارش جامع سالانه و ارسال آن به دبیرخانه شورای زکات استان در خصوص تبلیغ و ترویج در راستای تحقق نهضت احیا و ترویج زکات و معرفی و ملزم کردن روحانیون مستقر جهت تکمیل پرونده تبلیغی از دیگر تعهدات این سازمان است.

انتهای پیام
captcha