اشارات علمی مهم‌ترین وجه اعجاز قرآن است
کد خبر: 3973387
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

اشارات علمی مهم‌ترین وجه اعجاز قرآن است

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به ویژگی‌های بیان‌کننده معجزه بودن قرآن، گفت: اشارات علمی قرآن بیان‌کننده و مهمترین وجه اعجاز قرآن است.

اشارات علمی مهم‌ترین وجه اعجاز قرآن استمهرداد ویسکرمی، مفسر قرآن کریم و عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان در خصوص اعجاز قرآن کریم، اظهار کرد: قرآن کریم به‌عنوان معجزه خاتم رسولان معجزه علمی است و این به معنای این نیست که پیامبر(ص) معجزاتی دیگری نداشتند بلکه معجزات دیگری از جمله شق‌القمر و شفای کور مادرزاد در کتاب‌های کلامی نقل شده است.

وی با اشاره به اینکه قرآن معجزه علمی است، ادامه داد: اقتضای شرایط دلیل علمی بودن قرآن است از طرفی اگر معجزه از سنخ علم باشد ماندگارتر است چراکه خاصیت علم به ماندگاری آن است.

ویسکرمی با اشاره به اینکه معجزه علمی با رحلت آورنده معجزه از بین می‌رود در خصوص اعجاز قرآن، گفت: اعجاز قرآن یعنی هیچ کس نمی‌توانند سوره‌ای مانند قرآن را بیاورد که با عنوان تحدی یا مبارزطلبی در قرآن کریم عنوان شده است.

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه مهم‌ترین وجه اعجاز قرآن اشارات علمی آن است، ادامه داد: البته دلایل دیگری همچون امی بودن نبی مکرم اسلام دلالت بر اعجاز قرآن کریم به‌عنوان معجزه جاوید حضرت محمد(ص) دارد.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی مصون ماندن قرآن کریم از تحریف را ویژگی اعجازی قرآن دانست و افزود: یگانه کتاب خدا قرآن است کتاب‌های دیگر آسمانی در گذر زمان تحریف شده؛ اما قرآن طبق تاریخ قوی از دستبرد بشر مصون مانده است.

وی با اشاره به اینکه به فرموده قرآن کریم هیچ چیزی در عالم وجود ندارد مگر آنکه در نزد خداوند خزینه‌ها دارد و ذات الهی ما به مقدار معین آن را نازل می‌کند، ادامه داد: همه چیزها در نزد خداوند متعال هستند، باقی و غیرمادی هستند، چراکه چیزهای مادی محصور در زمان و مکان هستند.

ویسکرمی فصاحت و بلاغت ادبی قرآن کریم را از دیگر ویژگی‌های اعجاز قرآن کریم اعلام کرد و گفت: فصاحت کلامی قرآنی کریم با توجه به شرایط زندگی و مقتضیات آن زمان دلیل بر حقانیت نبی مکرم اسلام و اعجاز قرآن کریم است.

وی بیان اخبار و وقایع از آینده را از دیگر دلایل اعجاز قرآن دانست و افزود: قرآن کریم و اهل‌ بیت(ع) به‌عنوان قرآن ناطق از وقایع آینده مطلع بودند و دادن خبر صحیح از آینده دلیل محکم و قوی بر اعجاز قرآن است.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به شرایط کنونی مملکت و شیوع ویروس کرونا، گفت: در شرایط کنونی که به اجبار فرصت خلوت و تعطیلی بیشتری برای انسان فراهم است از مفاهیم قرآن کریم بیشتر بهره گرفته و خود را به مأنوس شدن با آیات عادت داده و از هر فرصتی برای تدبر در آیات قرآن استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha