عید فطر پاداش یک ماه بندگی و بازگشت انسان به فطرت خود
کد خبر: 3971353
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲

عید فطر پاداش یک ماه بندگی و بازگشت انسان به فطرت خود

امام جمعه ارومیه گفت: روز عید فطر، پاداش یک ماه بندگی و بازگشت انسان به فطرت خود است و در حقیقت خداوند از زحمات افرادی که بندگی و اطاعت حق را به‌جا آوردند در این روز قدردانی می‌كند.

ارسالی امروز| عید فطر پاداش یک ماه بندگی و بازگشت انسان به فطرت خودبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه، ۲۲ اردیبهشت ماه، در گفت‌وگو با اصحاب رسانه، اظهار کرد: امیدواریم خداوند متعال اعمال و روزه‌های ماه مبارک را از همه مسلمین قبول کرده و عید سعید فطر را بر همه مبارک گرداند و این رمضان را آخرین رمضان عمرمان قرار ندهد.

وی افزود: عید سعید فطر از اعیاد بزرگ مسلمین است که دو عمل در آن باید مورد توجه قرار گیرد اول نماز عید فطر که در زمان حضور امام معصوم (ع) واجب بوده و در زمان غیبت امام معصوم (ع) مستحب است اما بهتر است مومنین برای کسب ثواب نماز عید فطر از اقامه آن نباید غافل شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قریشی، گفت: یكی از اعیادی كه به معنای واقعی خداوند متعال عید و روز شادی قرار داده، عید فطر بوده و روزه‌دارانی كه ۳۰ روز خداوند را عبادت و اطاعت كرده‌اند در حقیقت خداوند از زحمات آن‌ها در این روز قدردانی می‌كند كه بهترین پاداش و قدردانی آزادی انسان‌های روزه‌دار از آتش جهنم و اعطای بهشت جاویدان را به آن‌ها و همچنین دستیابی به رضایت الهی است.

وی ادامه داد: كسانی كه اهل دقت و معنویت هستند توجه خاصی به این روز دارند؛ روزی كه ثواب‌های عظیم از سوی خداوند متعال برای شب و روزش در نظر گرفته شده انسان باید دقت بیشتری داشته باشد كه بتواند از این روز حداكثر بهره را ببرد.

امام جمعه ارومیه، بیان کرد: زکات فطره عملی واجب بوده و بر کسی که سرپرستی افراد خانواده را برعهده دارد واجب بوده که به ازای هر نفر زکات فطره را پرداخت کند که عبارت است از سه کیلو قوت غالب سال که معمولا قوت غالب مردم گندم یا نان بوده که براساس اعلام دفتر مقام معظم رهبری قیمت سه کیلو گندم معادل ۲۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: زمان پرداخت زکات فطره از هنگام اذان مغرب روز قبل عید فطر بر سرپرست خانواده واجب می‌شود و باید در این زمان زکات فطره را محاسبه کرده و کنار بگذارد یا پرداخت کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قریشی، تصریح کرد: بر کسانی که در نماز عید فطر شرکت خواهند کرد لازم است قبل از اقامه نماز، فطریه را به فقرا یا به کسانی که آن را به فقرا برسانند پرداخت کنند اما کسانی که در نماز عید فطر شرکت نمی‌کنند تا اذان ظهر فرصت دارند تا زکات فطره را پرداخت کنند.

وی گفت: کسی که سرپرست خانواده است یا مخارج خانواده را می‌دهد باید فطریه تمام اعضای خانواده را پرداخت کنند و در این مسئله فرقی بین کسانی که روزه می‌گیرند یا نمی‌گیرند وجود ندارد و باید برای افرادی که به دلیل بیماری یا هر عنوان دیگر روزه نمی‌گیرند یا به سن روزه گرفتن نرسیده‌اند فطریه پرداخت کرد.

امام جمعه ارومیه تاکید کرد: در پرداخت زکات فطره لازم است که انسان یا خود زکات را به فقرا برساند یا به کسانی بدهند که مطمئن باشند که به دست فقرا برسانند در همین خصوص شورای زکات برای جمع آوری کنندگان زکات لباس‌ها و صندوق‌هایی با شکل‌ها و نشان های مشخصی در نظر گرفته و پرداخت زکات فطره به کسانی که اطمینانی به آن‌ها در رساندن زکات به دست فقرا نیست سبب بری‌الذمه شدن انسان از پرداخت فطریه نمی‌شود بنابراین بهتر و مطمئن‌تر این است که زکات فطره انسان خود فطریه را به دست فقرا برساند یا به این صندوق‌ها واریز کند. 

انتهای پیام
captcha