مشورت با جوانان و نخبگان در دستور کار مدیران قرار بگیرد
کد خبر: 3970453
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
نماینده ولی‌ فقیه در لرستان:

مشورت با جوانان و نخبگان در دستور کار مدیران قرار بگیرد

نماینده ولی فقیه در لرستان با تأکید بر اینکه مدیران استان مشورت با جوانان و نخبگان را در دستور کار خود قرار دهند، گفت: یکی از کاستی‌ها در گام اول انقلاب، این بود که جلسات شور و مشورت با نخبگان، برجستگان، جوانان انقلابی و متدین کم بوده که لازم است این جلسات برپا شوند.

تفسیربه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، یکشنبه، نوزدهم اردیبهشت‌ماه در نوزدهمین جلسه «آموزه‌هایی از قرآن کریم» در سخنانی با اشاره به آیه ۱۵۹ سوره آل‌عمران «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ»، گفت: از این آیه شش نکته از جمله مهربانی و نرمش با مردم، پرهیز از تندخویی و سنگ‌دلی، عفو و بخشش خطاکاران، طلب مغفرت و آمرزش برای خطاکاران از خداوند، مشورت با خطاکارانی که عذرخواهی کرده‌اند، قاطعیت در انجام تصمیمات و اعتماد به خدا برداشت می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه پیامبر اسلام(ص) از سوی خداوند مأمور می‌شود با کسانی که در جنگ احد خطاکار بودند، مشورت کند، البته این مشورت منافاتی با تصمیم نهایی و اعتماد بر خدا از سوی پیامبر ندارد، افزود: ممکن است که این موضوع مطرح شود که کسانی که خطا می‌کنند، شایسته مشورت نیستند، اما خداوند به پیامبر دستور می‌دهند که با همین خطاکاران هم مشورت شود، این طرز تفکر عدم مشورت را رد می‌کند.

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان با بیان اینکه نتیجه مشورت ممکن است در مواردی هم خطا باشد، اما منافع مشورت به صورت کلی بیش از عدم مشورت است، افزود: مشورت کردن دارای امتیازات و مزیت‌هایی است؛ اولین مزیت مشورت این است که کسانی مورد مشورت قرار می‌گیرند، خودشان را در امری که مشورت داده‌اند، شریک می‌دانند و باعث می‌شود که خود آنها درون کار ورود و مشارکت کنند، دومین مزیت مشورت کردن این است که وقتی کسی مورد مشورت قرار می‌گیرد، گویا به شخصیت او احترام گذاشته شده، سومین مزیت این بوده که اصولاً ملتی که در کارهای مهم با فرهیختگان و نخبگان مشورت کرده، کمتر دچار لغزش شده است، زیرا تجربه تاریخ نشان داده کسانی که مستبد رأی هستند و در نظر خود قاطع و با هیچ کس مشورت نمی‌کنند، دچار اشتباهات فاحش شده‌اند. همچنین مزیت دیگر مشورت کردن این است کسی که دیگران را مورد مشورت قرار می‌دهد، کمتر مورد حسادت واقع می‌شود. در پایان آیه نیز تأکید شده که بعد از مشورت کردن، در نهایت خود انسان باید تصمیم بگیرد و به خدا اعتماد کند، خداوند کسانی را که به خدا توکل و اعتماد می‌کنند، دوست دارد.

حجت‌الاسلام شاهرخی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت مشورت از نگاه رسول گرامی اسلام، گفت: پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «هنگامی که حاکمان شما نیکان باشند، افراد خوب و با فضیلت حاکمان شما باشند، افراد ثروتمند جامعه سخاوتمندان باشند، مردم هم امور خود را با شور و مشورت تدبیر کنند، در چنین جایی زندگی خوش‌تر از مرگ است، اما هنگامی که حاکمان شما افراد شرور، فرومایه و پست بودند، ثروتمندان شما هم بخیل بودند، امور مردم هم از طریق شور و مشورت انجام نشود، در چنین جایی مرگ بهتر از زندگی است».

وی با بیان اینکه در معارف اسلامی تأکید بر روی شور و مشورت فراوان است، اضافه کرد: امام علی(ع) در حکمت نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «هر کس در رأی و نظرش مستبد بود و دنبال شور و مشورت نرفت هلاک می‌شود، اما کسی که شور و مشورت با افراد کند، از عقل و دانش همه آنها بهره‌مند می‌شوند، مشورت موجب افزوده شدن عقل، علم، دانش و تجربه می‌شود».

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان، تصریح کرد: پیامبر اسلام جنگ احد در سوم هجری و قبل از آن در جنگ بدر، بر سر اینکه به قافله قریش حمله کنند یا نکنند، مشورت کردند، در جنگ خندق نیز درباره چگونگی نوع مقابله با مشرکین مشورت کردند و در نهایت نظر سلمان فارسی در باب کندن خندق در اطراف مدینه پذیرفتند، در صلح حدیبیه، جنگ خیبر، طایف و تبوک نیز پیامبر اسلام مشورت گرفتند.

حجت‌الاسلام شاهرخی با تأکید بر اینکه افرادی که مورد مشورت قرار می‌گیرند باید افرادی متدین، عالم، صاحب‌نظر، خیرخواه، باتجربه و امین و رازدار باشند، گفت: نباید با افراد فرومایه، پست، چند چهره، بدون دانش و مهارت لازم، ترسو، حریص، بخیل، کم‌عقل، لجوج و … مشورت کرد.

وی با تأکید بر اینکه با مشورت بهترین انتخاب‌ها را انجام دهیم، افزود: مدیران استان، مشورت با جوانان، نخبگان، برجستگان و… را همواره در دستورکار داشته باشند. این در حالی‌است که مقام معظم رهبری با آن مشغله فراوان و مسئولیت سنگینی که دارند با طبقات و اقشار مختلف جلسه گفت‌وگو می‌گذارند و سخنان افراد را می‌شنوند، در حقیقت جلسه شور و مشورت دارند که متأسفانه جای این امر در لرستان خالی است و بارها تأکید کرده‌ام که اینگونه جلسات برای مشورت‌دهنده و مشورت‌گیرنده سازنده و مفید است، به‌ویژه در گام دوم انقلاب اسلامی کاستی‌های گام اول را نداشته باشیم.

نماینده ولی ‌فقیه در لرستان، تأکید کرد: یکی از کاستی‌ها گام اول انقلاب در استان، این بوده که جلسات شور و مشورت با نخبگان، برجستگان، جوانان انقلابی، متدین و… کم بوده که لازم است این جلسات برپا شوند، با از بین رفتن ویروس کرونا زمینه این جلسات فراهم شود.

امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه از طریق ویدئو‌کنفرانس هم می‌توان این جلسات شور و مشورت را برگزار کرد، ادامه داد: این امر از طریق ویدئو کنفرانس در همه شهرهای استان عملیاتی شود و مدیران دستگاه‌های اجرایی از این گنج گران‌بهای شور و مشورت که باعث می‌شود از دانش، عقل و تجربه دیگران بهره ببریم و بهترین راه را برای رسیدن به ارتقای فرهنگی و پیشرفت اقتصادی استان پیدا کنیم، استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha