مواز‎کاری و نبود اعتبارات یکسان؛ مهمترین ضعف حوزه قرآنی شهرستان‌ها
کد خبر: 3969301
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

مواز‎کاری و نبود اعتبارات یکسان؛ مهمترین ضعف حوزه قرآنی شهرستان‌ها

کارشناس قرآنی تبلیغات اسلامی دورود موازی‌کاری و نبود اعتبارات یکسان را از مشکلات حوزه قرآن دانست و گفت: بعضی ادارات برای فعالیت قرآنی بودجه دارند ولی طرح و برنامه‌ ندارند و در مقابل برخی ادارات طرح و برنامه دارند، اما بودجه ندارند و این نشان می‎دهد هماهنگی لازم بین دستگاه‌های دخیل در فعالیت‌های قرآنی وجود ندارد.

مواز‎کاری و نبود اعتبارات یکسان؛ مهمترین ضعف در حوزه قرآنعلی روزبهانی، کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دورود در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، از فعالیت شش مؤسسه قرآنی وابسته به اداره‌کل تبلیغات اسلامی در این شهرستان خبر داد و گفت: در حال حاضر فعالیت تعدادی از این مؤسسات قرآنی به خاطر کروناویروس و مشکلات مالی خیلی ضعیف شده است.

وی با بیان اینکه این مؤسسات قرآنی بر اساس میزان فعالیت عبارتند از خورشید آل‌یاسین، ساجدین، ابلاغ‌رسالات، بیت‌الاسرا، مصباح‌الهدی و بیت‌العرفان، افزود: پنج مؤسسه در شهر بروجرد مستقر هستند و مؤسسه بیت‌العرفان نیز در چالان‌چولان مستقر است.

روزبهانی به وجود هفت خانه قرآن روستایی که مجوز فعالیت آنها از سوی سازمان دارالقرآن‌الکریم صادر شده است، اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر فقط خانه‌های قرآن یاسین روستای سیاهکله و بعثت روستای داریاب فعال هستند و مابقی غیرفعال هستند.

کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دورود شیوع کروناویروس و تعطیلی فعالیت‌های حضوری، عدم حمایت مالی، پایین آمدن انگیزه مربیان قرآن را از عوامل ضعیف شدن فعالیت خانه‌های قرآن در روستاها دانست و گفت: فعالیت در خانه‌های قرآن برای مربیان و مدیران درآمد چندانی ندارد و این باعث بی‌انگیزه شدن مربیان و مدیران خانه‌های قرآن روستاها برای ادامه فعالیت شده است؛ متأسفانه پایین آمدن بودجه و اعتبارات قرآنی تبلیغات اسلامی نیز باعث شده نتوانیم حمایتی از خانه‌های قرآن روستایی داشته باشیم.

وی با اشاره به عدم استقبال روستائیان از کلاس‎های آموزش مجازی قرآن و مشکل بودن برگزاری کلاس‎های مجازی برای مربیان و مدیران خانه‌های قرآن، اضافه کرد: در سال‌های قبل سازمان تبلیغات اسلامی اعتبارات و بودجه‌های خوبی به فعالیت‌های قرآنی اختصاص می‎داد، اما در سال‌های اخیر این بودجه‌ها و اعتبارات به شدت کم و حتی حذف شده و این باعث شده ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها نتوانند حمایت چندانی از مؤسسات و خانه‌های قرآن داشته باشند.

وی تعداد حافظان کل قرآن در این شهرستان را حدود 20 نفر اعلام کرد که یک نفر آنها موفق به دریافت مدرک تخصصی از سازمان دارالقرآن‌الکریم شده است و تعداد قاریان این شهرستان‌ را نیز 20 نفر اعلام و اضافه کرد: البته آمار قاریان و حافظان قرآن این شهرستان‌ بیشتر از این است ولی تاکنون شناسایی نشده‌اند.

روزبهانی رویکرد جدید این اداره را شناسایی نخبگان فرهنگی و قرآنی این شهرستان بیان کرد و افزود: در نظر داریم در سال‌ جاری در زمینه شناسایی نخبگان فرهنگی و قرآنی که در محله‌ها تأثیرگذار هستند و فعالیت‌های خیرخواهانه قرآنی و فرهنگی دارند را در اولویت قرار دهیم.

وی در ادامه در بیان مشکلات حوزه قرآن در شهرستان دورود، گفت: موازی‎کاری ادارات دست‌اندرکار قرآنی یکی از مهمترین آسیب‎ها در حوزه قرآن است، چراکه در حال حاضر تبلیغات، ارشاد، اوقاف، آموزش و پرورش و سپاه و بسیج هر کدام در حوزه قرآن فعالیت دارند و این باعث موازی‌کاری در این حوزه و پایین آمدن کیفیت برنامه‌های قرآنی می‎شود.

کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دورود نبود اعتبارات یکسان را یکی دیگر از مشکلات حوزه قرآن دانست و گفت: بعضی از ادارات برای فعالیت قرآنی بودجه و اعتبار در اختیار دارند ولی برنامه‌ای ندارند و در مقابل برخی ادارات طرح و برنامه دارند اما بودجه و اعتبار ندارند و این نشان می‎دهد هماهنگی لازم بین دستگاه‌های دخیل در برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی وجود ندارد، حال ممکن است در سطح کلان هماهنگی بین دستگاه‌های متولی فعالیت‌های قرآنی وجود داشته باشد اما در سطح شهرستان‌ها این هماهنگی بسیار ضعیف است.

انتهای پیام
captcha