رسانه‌های معارفی کارکرد تبیینی در پیش گیرند / ضرورت مصداق‌سازی از پرهیزکاری
کد خبر: 3967880
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
خدادی در سخنرانی آنلاین ایکنا تشریح کرد؛

رسانه‌های معارفی کارکرد تبیینی در پیش گیرند / ضرورت مصداق‌سازی از پرهیزکاری

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه رسانه‌های معارفی باید تلاش مضاعف کنند تا به سؤال‌ها و شبهات پاسخگو باشند و مهم‌تر از همه کارکرد تبلیغی را کنار بگذارند و کارکرد تبیینی در پیش گیرند، گفت: رسانه‌ها پرهیزکاری را در دنیا معنا، ساده‌سازی و موضوعات را مصداق‌سازی کنند تا قابل فهم باشد.

جایگاه مؤثر خبرنگاران معارفی در جهان / کارکرد تبیینی در پیش بگیریدبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست آنلاین «رسالت و جایگاه رسانه‌ها در زندگی معنوی جامعه ایرانی» به مناسبت هجدهمین سالروز تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) امروز چهارشنبه هشتم اردیبهشتماه، با حضور و سخنرانی محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد.

در این نشست که به صورت برخط از صفحه اینستاگرام خبرگزاری ایکنا به نشانی iqnanews@ پخش شد، محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با تأکید بر اینکه اولین وظیفه و مأموریت ما نهادیه کردن اخلاق در جامعه است، گفت: اولین صفت یک رسانه باید دقت برای صحت باشد و بعد به دنبال سرعت برود. وقتی مدیرعامل ایرنا بودم بخشنامه کردم که نباید اولویت نخست شما سرعت باشد؛ خبر را دیر منتشر کنید اما صحت، صداقت و امانت‌داری را در اطلاعات اصل بدانید.

وی ادامه داد: مبادا یک رسانه دچار فریب شود و دچار سمت و سو پیدا شود؛ آن موقع است که نقش و سهم خود از مخاطب را از دست می‌دهد. رسانه باید سعی کند بستر انتقال اطلاعات باشد و اگر اطلاعات را منتقل می‌کند به نیازهای مردم پاسخ داده و منافع مردم را بر منافع خود ارجح بداند.

خدادی با تأکید بر اینکه اگر یک رسانه صداقت و امانت‌داری را رعایت کند، اصول حرفه‌ای رسانه‌داری را حتماً انجام داده است، گفت: به تعبیری رسانه باید به دنبال مقبولیت باشد و مشروعیت خود را در امانت‌داری معنا کند، در آن صورت است که به قدرت رسانه‌ای تبدیل و ماندگار می‌شود. اما اگر ابزاری در اختیار قدرت، ثروت و برتری طلبی باشد فرقی با یک سلاح کشنده ندارد.

جایگاه مهم خبرنگاران معارفی در جهان/ کارکرد تبیینی در پیش بگیرید

وی هشدار داد که اگر نتوانیم رسالت خود را بر عهده گیریم، ذهن مردم و محرومان جامعه را می‌کُشیم، در حالی که باید مدافع محرومان جامعه باشیم و گفت: مهم‌ترین ویژگی یک رسانه، روزنامه‌نگار و خبرنگار مهارت است. مهارت در تهیه، پردازش و نشر اطلاعات. این مهارت است که قدرت انتخاب و شاخص می‌دهد و عاقبت یک رسانه را تعریف می‌کند.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اضافه کرد: رسانه‌ای که فقط به دنبال انتشار خبر اول باشد ولو دروغ، قطعاً در بلند مدت جایگاه خود را از دست می‌دهد و اگر حتی در یک دوره مطرح و دیده شود هم به عنوان یک رسانه‌ امین مورد قبول مردم نخواهد بود.

استمرار مخاطب منوط به امانت‌داری است

وی تصریح کرد: بین رسانه‌ای که اساساً دیده می‌شود و رسانه‌ای که اطلاعاتش مورد قبول قرار می‌گیرد تفاوت وجود دارد. در عصر دیجیتال یک تلفن همراه مثل یک خبرگزاری در حال جمع‌آوری و انتشار اخبار است؛ این موارد یک اصول تغییرناپذیر است و فرقی نمی‌کند شما یک دروغ را در شبکه اجتماعی ببینید یا در تلویزیون یا روزنامه؛ استمرار ارتباط به عنوان داشتن مخاطب همراه و پایدار منوط به امانت‌داری محتوا و انتخاب اولویت صحت در بستر امانت در انتقال اطلاعات است.

خدادی به این مسئله نیز اشاره کرد که اگر قرار بود پول فقط قدرت رسانه‌ای بیاورد اکنون عربستان بالاترین قدرت رسانه‌ای را داشت، اما اینگونه نیست و افزود: شهادت سردار سلیمانی را ببینید. حاج قاسم سلیمانی کمترین حضور رسانه‌ای را با بیشترین اتهامات و اخبار منفی داشت. هیچ حضور رسمی رسانه‌ای با هیچ رسانه‌ای نداشت اما بیشترین حمایت در تاریخ معاصر از ایشان صورت گرفت؛ این موضوع به دلیل امانت‌داری و صداقت پیام سردار است. حتی فیلم‌های حاج قاسم هم با موبایل اطرافیان گرفته شده بود و به ندرت مصاحبه مطبوعاتی داشتند؛ این یک نمونه واضح است. محتوای پیام اگر بر بستر امانت و صداقت باشد حمایت حداکثری و پایداری حداکثری را به دنبال دارد.

رسالت خبرنگاران معارفی از همه رسانه‌ها مهم‌تر است

خدادی در پاسخ به این سؤال که در این فضا خبرنگارانی که در رسانه‌های معارفی کار می‌کنند، چگونه باید فعالیت کنند؟ گفت: رسالت خبرنگاران معارفی از همه رسانه‌ها مهم‌تر است. امروز به دلیل فضای تضاربی که در محیط شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، قدرت شبهه، ابهام، القا و .... زیاد شده و سؤالاتی که در ذهن جوانان ایجاد می‌شود بیش از گذشته است. رسانه‌های معارفی باید تلاش مضاعف کنند تا به سؤال‌ها و شبهات پاسخگو باشند و مهم‌تر از همه کارکرد تبلیغی را کنار بگذارند و کارکرد تبیینی در پیش گیرند؛ پرهیزکاری را در دنیا معنا کنند، ساده‌سازی و موضوعات را مصداق سازی کنند تا قابل فهم باشند.

وی تصریح کرد: ما دروغ را بزرگ‌ترین گناه می‌دانیم اما مصادیق آن را باید استخراج و بیان کنیم. باید بیان کنیم جایگاه معرفت در زندگی کجاست؟ فرق جامعه با معرفت و بی‌معرفت در کجاست؟ ساده‌سازی، مصداق‌سازی و به نوعی کارکرد تبیینی متناسب با سن و تحصیلات مخاطب باید مدنظر قرار گیرد.

اگر می‌توانستند اکسیژن را هم برای ما تحریم می‌کردند

خدادی در پاسخ به این سؤال که با توجه به سانسور گسترده، چطور صدایمان را به جهان برسانیم؟ گفت: سانسور و تحریم در همه شئونات زندگی ما هست. اگر آمریکا و اسرائیل می‌توانستند اکسیژن را هم برای ما سانسور و تحریم می‌کردند. در هیچ موضوعی هم نیست که آنها موفق شده باشند. اساساً محدود کردن شاید سرعت ما را کم کند اما نمی‌توانند جلوی انتقال پیام ما را بگیرند. همانطور که می‌بینید اقتدار جمهوری اسلامی از 40 سال قبل بیشتر شده است، پس انحصار، سانسور و تحریم در مقابل انگیزه، اعتقاد، ایمان و اندیشه دینی که در وجود مردم ما است شکست خورده است.

وی تصریح کرد: طی تمام این مدت هم ما از اصولمان عقب‌نشینی نکرده‌ایم بلکه آنها مجبورند که مدلشان را تغییر دهند. قدرت ما در وجود همبستگی، ایمان، توکل به خدا و توسل به ائمه(ع)  است و این شکست‌ناپذیر است چون پایانی ندارد همانطور که قیام اباعبدالله(ع) تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در پایان خطاب به خبرنگاران قرآنی، گفت: تا جایی که می‌توانید اطلاعات را تولید، ساده‌سازی و مصداق‌سازی کنید. باورپذیری اطلاعات را ممکن کنید و خام فروش نباشید. ما باید مانند اقتصاد مولد باشیم و اطلاعات قابل فهم را فرآوری کنیم.

انتهای پیام
captcha