اختصاص ۲۰ میلیارد تومان از زکات قزوینی‌ها به محرومان
کد خبر: 3967480
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵

اختصاص ۲۰ میلیارد تومان از زکات قزوینی‌ها به محرومان

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین گفت: طی سال گذشته بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان زکات در سطح استان قزوین جمع‌آوری شد که ۷۴ درصد آن برای محرومان هزینه شده است.

اختصاص ۲۰ میلیارد تومان از زکات قزوینی‌ها یه محرومان

به گزارش ایکنا از قزوین، به نقل از روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی(ره) قزوین، مهرعلی حق‌گویان، مدیرکل کمیته امداد استان قزوین در نخستین نشست شورای زکات استان قزوین در سال جدید که در محوطه مدرسه علمیه شیخ‌الاسلام برگزار شد، بیان کرد: زکات یک واجب الهی است و یکی از مسائل مهم در اجرای این دستور الهی فرهنگ سازی است.

وی ادامه داد: برای فرهنگ سازی این فریضه، طی سال گذشته اقدامات مختلفی انجام شده که می‌توان به برگزاری دو جلسه شورای استانی، ۵۲ جلسه در بخشها و بیش از ۴۱۰ جلسه در روستاها اشاره کرد. در این راستا سعی کردیم از ظرفیت دهیاری‌ها، بسیج سازندگی، افراد معتمد محلی و ... استفاده کنیم.

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین با اشاره به اقدامات انجام شده افزود: برنامه ریزی برای سال ۱۳۹۹ جمع آوری ۲۲ میلیارد تومان زکات بود که به حول و قوه الهی با جمع آوری بیش از ۲۸ میلیارد تومان زکات در سطح استان قزوین، شاهد تحقق ۱۱۸ درصدی برنامه پیش بینی شده و رشد ۳۷ درصدی نسبت به عملکرد سال ۹۸، هستیم.

حق‌گویان توضیح داد: از مجموع زکات جمع‌آوری شده در سال گذشته ۴۵ درصد معادل ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان زکات واجب، هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیون زکات مستحبی و هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان زکات فطریه و کفاره بوده است. از مجموع زکات جمع‌آوری شده در سال ۹۹، بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان معادل ۷۴ درصد، برای محرومان تحت حمایت و غیر تحت حمایت هزینه شده است.

وی اظهار کرد: برای خدمت‌رسانی به محرومان از محل زکات ۱۳۶ فقره جهیزیه با رقمی حدود یک میلیارد تومان، پرداخت کمک هزینه درمان به ۴۹۲ نفر با رقمی بیش از ۵۹۱ میلیون تومان، پرداخت کمک هزینه تحصیلی به ۴۶۶ دانش آموز و دانشجو بیش از ۶۴۰ میلیون، آزادی دو زندانی با ۴۴ میلیون تومان و احداث و تأمین ۴۴ واحد مسکونی با ۹۴۴ میلیون تومان را شاهد بودیم.

حق‌گویان تصریح کرد: البته یکی از مصارف زکات در حوزه محرومان کمک هزینه معیشتی بود که به ۲۶ هزار و ۴۰۸ نفر بیش از ۱۷ میلیارد تومان مساعدت شد. احداث ۶ خانه عالم، ۵ غسالخانه، تعمیر و ساخت ۲۶ حسینیه و مسجد و بهسازی ۲۸ معبر عمومی از دیگر اقدامات انجام شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین بیان کرد: در راستای فرهنگ‌سازی و تبیین فرهنگ زکات انتظار داریم صداوسیما با برگزاری نشست‌های مختلف خبری، اجتماعی و فرهنگی در کنار تهیه و پخش مستندهای اثرگذار از جریان جمع‌آوری و هزینه‌کرد زکات نقش‌آفرینی لازم را داشته باشد.

وی اظهار کرد: تشویق و ترغیب کشاورزان و باغ‌دارانی که زکات پرداخت می‌کنند در برنامه‌های صداوسیما و جهاد کشاورزی اقدام دیگری است که می‌تواند به فرهنگ‌سازی زکات کمک کند.

حق‌گویان یادآور شد: زکات یکی از محورهای مهم در جریان اقتصاد مقاومتی است که باید با استفاده از اندیشه جامعه دانشگاهی و علمی کشور، راه‌های بکارگیری زکات در جریان اقتصاد جامعه تبیین شود.

انتهای پیام
captcha