فداکاری معلم عشایری در مسیر زکات علم
کد خبر: 3964430
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴

فداکاری معلم عشایری در مسیر زکات علم

حجت‌اله تیموری طولابی یک معلم عشایری ساکن روستای تشکن چگنی است که در این شرایط سخت کرونایی در اقدامی خداپسندانه به دانش‌آموزان مناطق محروم رایگان آموزش می‌دهد.

نگاهی به اقدامات فداکارانه معلم عشایری لرستان از آموزش رایگان تا تدریس در زیر نور ماهبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل آموزش و پرورش لرستان، بسیاری از افراد زمانی که وارد عرصه‌ای می‌شوند باید با مدت‌ها کار و تلاش در آن حیطه، به کمال و زبدگی برسند، به قول معروف خم و چم راه را بلد شوند و تازه برای ادامه مسیر برنامه‌ریزی کنند.

حجت‌اله تیموری‌طولابی ساکن دهستان تشکن شهرستان چگنی اما از آن افرادی است که هنوز مُهر حکم استخدامی‌اش خشک نشده، می‌دانست چه‌کار باید بکند، 15 شهریور 99 رسماً وارد کار در آموزش و پرورش مناطق عشایری شد، ورودش با پیشتازی ویروس کرونا یکی شد و از همان اول از حضور در کلاس‌های کامل درس و دانش‌آموزان پر جنب و جوش محروم ماند.

به مدارس شهدای نیروی هوایی ولدکش و شهید جهان‌آرای هفت چشمه بخش شاهیوند رفت تا هرآنچه در چنته داشت برای دانش‌آموزان محروم رو کند و تدریس را با امید به موفقیت آغاز کرد.

از آنجایی که کلاس‌های مدارس عشایری مهارتی هستند و هر دبیر موظف است علاوه بر کتاب تخصصی خود تدریس کتاب دیگری را نیز عهده‌دار شود، بنا به پیشنهاد مدیران مدارس، تدریس کتاب ریاضی را بر عهده گرفت.

هرچند مدارس عشایری در زمان شیوع کرونا تا حدودی آموزش حضوری داشتند اما هنوز هم برخی خانواده‌ها بودند که به‌دلیل ترس از این ویروس، گاهی مانع حضور فرزند خود در مدرسه می‌شدند، علاوه بر این پایه درسی دانش‌آموزان هم ضعیف بود و آقا معلم را بر آن داشت تا کلاس‌های تقویتی رایگان را برای شاگردانش برگزار کند.

با موافقت خانواده‌ها، پای کلاس درس شبانه به خانه‌ها باز شد و معلم جوان و پرانرژی تجربه نخستین سال‌ تحصیلی را در کنار خانواده دانش‌آموزان و زیر نور ماه زیبای روستا ثبت می‌کرد.

کلاس‌های شبانه برای شاگردان روستاهای کرگز، ولدکش، چناران، هفت چشمه، شیخگل و چهارآب برگزار شد و تیموری طولابی با هزینه و امکانات شخصی خود مسیر هر روستا تا روستای دیگر را با عشق و علاقه به آینده‌ای روشن طی می‌کرد.

آقای معلم در این حین متوجه شد دبیرستان شبانه‌روزی روستای چمپلک(مرکز بخش شاهیوند) به‌دلیل شیوع کرونا تعطیل شده است و خیلی از دانش‌آموزان به‌خاطر نبود شبکه اینترنتی هیچ‌گونه آموزشی نمی‌بینند. او که با وجود سابقه بسیار کم کاری، تجربه خوبی در تدریس شاگردان محروم کسب کرده بود این‌بار هم دست به کار شد و پس از اجازه مدیر و سرپرست خوابگاه مدرسه، تدریس رایگان کتاب زبان خارجی دانش‌آموزان دبیرستانی حوزه کاری خود را خارج از زمان کاریش بر عهده گرفت و بار نبود اینترنت را به دوش کشید تا بخشی از سنگینی‌های تحصیل را از دوش دانش‌آموزان محروم بردارد.

هنوز 30 سال پیش روی این معلم جوان و مسیری پر از داستان‌های ناب، خوب و بد و به یادماندنی در انتظار آقای معلم است اما انگار ماجراجویی انسان‌دوستانه او تمامی ندارد و آمده است تا خود را وقف شاگردان مناطق محروم کند.

این بار تعطیلات نوروزی را برای کارهای هر چند کوچک اما ماندگار خود انتخاب می‌کند و وقتی از طرف یکی از خیرین تهرانی به او پیشنهاد شد همراه با فرزند ایشان که فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف است جهت خدمت آموزشی رایگان در ایام نوروزی عازم مناطق محروم شود، با جان و دل می‌پذیرد و نوروز 1400 را از دوم فروردین تا چهاردهم در مدرسه روستای کرم‌آباد بخش شاهیوند با دانش‌آموزان سر می‌کند.

این معلم جوان هنوز یک سال از عمر کاریش نگذشته زکات علم خود را به خوبی پرداخت کرده است و حساب دانش‌آموزان نیازمندی که برادرانه در کنارشان نشسته و به آنها درس زندگی داده از دستش در رفته است اما امید دارد که حساب و کتاب این اقداماتش نزد خداوند واضح و شفاف باشد و همین برای ادامه پر قدرت مسیر برای او کافی است.

اگر کسی در ما این احساس را بیدار کرد که مشتاق شویم بهتر از آنچه هستیم باشیم، بدون شک عشق به سراغمان آمده است، شاید شاگردان مناطق محروم عشایری لرستان با تمام نداشته‌هایشان، هرگز ندانند آنها این احساس ناب را در دل معلم تازه کار ایجاد کرده و به او هدیه داده‌اند تا همیشه با عشق قلم به دست بگیرد و مسیر پر پیچ و خم معلمی را با دلگرمی ادامه دهد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۹ - ۱۹:۵۰
0
2
به‌به‌
خدا‌خیرشان‌بدهد
captcha