لزوم تشکیل نهضت قرآنی حضور جوانان در محافل معنوی
کد خبر: 3961270
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲

لزوم تشکیل نهضت قرآنی حضور جوانان در محافل معنوی

مسئول جامعه قرآنی لرستان بر لزوم تشکیل نهضت قرآنی حضور جوانان در جلسات قرآن تأکید کرد و گفت: خانواده‌ها باید نسبت به آموزش قرآن فرزندان دغدغه داشته باشند.

نوروز ارسال شود/// لزوم تشکیل نهضت حضور جوانان در جلسات قرآنعزت‌الله گوشه‌ای، قاری پیشکسوت و مسئول جامعه قرآنی استان لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به آغاز آشنایی خود با قرآن، اظهار کرد: در دوران طفولیت و از سن ۱۰ سالگی با حضور در محافل و مجامع قرآنی، دوره‌های آموزشی از جمله روخوانی، حفظ و قرائت را طی کرده و نیم قرن است که برنامه‌های قرآنی ما ادامه دارد.

وی به کسب رتبه‌های برتر قرآنی در مسابقات قرآن نیروهای مسلح، اوقاف و امور خیریه و دیگر برنامه‌ها و فستیوال‌های قرآنی اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر داوری مسابقات قرآن در سطح استان لرستان را برعهده دارم و به عنوان مدرس قرآن در خدمت قرآن‌آموزان استان لرستان هستم.

گوشه‌ای با بیان اینکه در کنار مسئولیت جامعه قرآنی استان لرستان، مؤسسه قرآنی یوسف‌النبی(ص) شهرستان خرم‌آباد نیز با مدیریت بنده آمادگی برگزاری تمامی دوره‌های قرآنی مانند حفظ، قرائت، ترتیل و تحقیق قرآن را دارد، افزود: از دل قرآن‌آموزان این مؤسسه شاگردان بسیاری تربیت شده که امروز در سطح بین‌الملل باعث افتخار هستند.

مسئول جامعه قرآنی لرستان با بیان اینکه فعالیت مؤسسه قرآنی یوسف‌النبی(ص) در دو بخش آقایان و بانوان صورت می‌گیرد، ادامه داد: انس با قرآن و برکت آن در تمام سطوح زندگی انسان مشخص می‌شود کمااینکه بسیاری از مشکلات مادی به برکت قرآن برطرف شده است به طوری‌ که ازدواج من و همسرم نیز متکی به قرآن و برگرفته از آموزه‌های قرآنی بود و امروز نتیجه آن فرزندان سالم است.

مسئول مؤسسه قرآنی یوسف‌النبی(ص) با بیان اینکه احترام مردم به قاریان و جامعه قرآنی برگرفته از نام قرآن است، ادامه داد: توصیه من به مردم این است که در جامعه قرآنی باید فرزندان با قرآن بیشتر آشنا شده و در میان تک تک خانواده‌ها قرآن در اولویت آموزش فرزندان قرار گیرد.

گوشه‌ای به محدود بودن بودجه و اعتبار قرآنی اشاره کرد و با تأکید بر ضرورت توجه به اعتبارات قرآنی، اضافه کرد: نسل جوان ما در شرایط کنونی بیش از هر زمانی محتاج و نیازمند انس با قرآن است کمااینکه در شرایط کرونا نیز نباید برنامه‌های آموزش قرآن تعطیل شود.

این قاری پیشکسوت لرستان وظیفه ذاتی آموزش و پرورش را تربیت قرآنی دانش‌آموزان دانست و ادامه داد: برنامه‌های روزانه متعددی توسط آموزش و پرورش در حوزه قرآن صورت می‌گیرد و معلمان قرآن در کلاس‌های درس روخوانی و روانخوانی قرآن را تدریس می‌کنند اما این وظیفه ذاتی آنان است و در قبال آن حقوق دریافت می‌کنند و هنر ما آن است که بتوانیم در کنار وظیفه خود، خدمت بزرگی به قرآن داشته باشیم.

وی با اشاره به مهجوریت قرآن در بین خانواده‌ها، افزود: جامعه ما منتسب به نام قرآن است و باید خانواده‌ها در کنار سایر آموزش‌های ورزشی، کلاس‌های زبان و دیگر کلاس‌ها، آموزش قرآن را در اولویت قرار دهد چرا که مسیر هدایت و صراط مستقیم انسان از رهگذر انس با قرآن می‌گذرد.

استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش قرآن

گوشه‌ای با بیان اینکه پس از شروع کرونا هیچ یک از برنامه‌های قرآنی مؤسسه یوسف‌النبی(ص) شهرستان خرم‌آباد تعطیل نشد، به ظرفیت بالای فضای مجازی برای آموزش قرآن اشاره و بیان کرد: تمام برنامه‌های حفظ، روخوانی و روانخوانی، تجوید و قرائت بستر فضای مجازی ادامه می‌یابد این در حالی‌است که کرسی‌های تلاوت و محافل انس با قرآن نیز تعطیل نشده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

این داور مسابقات قرآن با بیان اینکه توصیه ما به نسل جوان آن است که به قرآن روی بیاورند، راه نجات انسان‌ها را تمسک به قرآن دانست و افزود: امروزه تجهیزات و امکانات بسیاری برای آموزش تخصصی قرآن فراهم است و حتی در حد ابتدایی قرآن‌آموزان می‌توانند با گوش دادن به نوارهای آموزشی به صورت تخصصی قرآن را بیاموزند.

وی با بیان اینکه یک قاری قرآن با تمام آیات قرآن مأنوس است و آن را با گوشت و پوست خود احساس می‌کند، بیان کرد: در بین تمام آیات قرآن انس بیشتری با آیت‌الکرسی دارم و با خواندن آن احساس آرامش و معنویت بیشتری می‌کنم.

گوشه‌ای بر لزوم ایجاد نهضت قرآنی حضور مستمر در محافل و مجالس قرآنی تأکید کرد و گفت: برای فرزندان و نسل جوان باید مشوق‌هایی برای حضور در جلسات قرآن یا حضور در کلاس‌های آموزشی قرآن در نظر گرفته شود چرا که تشویق نقش مهمی در ایجاد علاقه به آموزش دارد کمااینکه خانواده‌ها باید نسبت به آموزش قرآن فرزندان، دغدغه داشته باشند.

این داور مسابقات قرآنی در بخشی از سخنانش تبلیغ دین را مهمترین رسالت یک قاری قرآن دانست و گفت: همان‌گونه که پیامبراکرم(ص) فرمودند: «بهترین شما کسانی هستند که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران باد بدهند» لذا یکی ‌از وظایف هر قاری قرآن این است که هرآنچه از قرآن آموخته به دیگران نیز آموزش دهد و از طرف دیگر نیز می‌تواند به‌ وسیله تلاوت و قرائت زیبای خود روی مردم به‌ ویژه جوانان تأثیر گذاشته و به این واسطه دین و ارزش‌های دینی را در جامعه اشاعه داده و با عملکرد خوبش اخلاقیات را در جامعه رواج دهد.

وی با بیان اینکه یک قاری قرآن باید در قرآن تدبر کند و به آنچه که قرآن می‌فرماید عمل کند تا خداوند متعال او را دوست داشته باشد، اضافه کرد: یک قاری می‌تواند با خوب خواندن، با عملکرد خوبش، با امر به معروف و نهی از منکر، با عنوان کردن مفاهیم قرآن در جامعه و آگاه کردن مردم از متن قرآن و چیستی و چرایی آن؛ همه خوبی‌ها را به جامعه منتقل کند و در مقابل  رعایت نکردن این نکات از سوی قاریان قرآنی پیامدهای منفی را در جامعه به‌دنبال خواهد داشت.

این پیشکسوت قرآنی لرستان با بیان اینکه فرزندان ما از هر لحاظ باید سلامت باشند چراکه اگر آن‌ها سالم باشند دیگر کسی نمی‌تواند از مسیر حق منحرفشان کند، گفت: از نهادهای متولی قرآنی انتظار دارم که دست به دست هم بدهند و فعالیت‌های قرآنی شهر و استان را متحول کنند، چراکه همین فعالیت‌ها سدی برای نفوذ فرهنگ بیگانه در کشور است.

انتهای پیام
captcha