اسلام سنت‌های خوب را به رسمیت می‌شناسد
کد خبر: 3959983
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲

اسلام سنت‌های خوب را به رسمیت می‌شناسد

رئیس عقیدتی ــ سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه سنت چهارشنبه‌سوری در سال‌های اخیر بسیار آسیب‌زا شده و خسارت‌های مالی و جانی و هزینه‌هایی را نیز برای بیت‌المال در پی داشته است، گفت: اسلام سنت‌های خوب را به رسمیت می‌شناسد، با شادی مخالف نیست، اما شادی را می‌پسندد که در آن یاد خدا بوده و جامعه را دچار آسیب نکند.

از آتش پریدن یا کفر به زبان آوردنحجت‌الاسلام محمدرضا عبدالهی، رئیس عقیدتی ــ سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، در مورد مراسم شب چهارشنبه آخر سال، اظهار کرد: اینها تعاریفی است که ارکان دینی زرتشت برای مردم مطرح کرده است.

وی افزود: مردم در این مراسم مقید هستند بگویند «زردی من از تو؛ سرخی تو از من» و برخی حتی معتقدند اگر این جمله را نگویند پریدنشان از روی آتش درست نیست و اعتبار ندارد.

رئیس عقیدتی ــ سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: شهید مطهری در این باره می‌گوید که در مورد آتش شب چهارشنبه آخر سال که نمونه‌ای از آتش‌پرستی‌های قدیم است که نه تنها چیز خوبی نیست بلکه خیلی چیز بدی هم هست؛ آتش روشن کردن شعار آتش‌پرستان است، از روی آتش پریدن در چهارشنبه آخر سال در اسلام بوی کفر می‌دهد؛ سرخی تو از من؛ زردی من از تو در اسلام شرک و کفر است. اینها شعار آتش‌پرست‌هاست و اسلام برای مبارزه کردن با اینها آمده است؛ اسلام دین اذان و دین لا اله الا الله است.

عبدالهی ادامه داد: همچنین شهید مطهری در جایی دیگر می‌نویسد: متأسفانه پاره‌ای خرافات هم‌اکنون در میان برخی ایرانی‌ها وجود دارد؛ از قبیل پریدن از روی آتش در چهارشنبه آخر سال و سوگند خوردن به سوی چراغ که از بقایای ماقبل اسلام است و این وظیفه اسلامی است که با مقیاس‌های اصولی، عقاید پاک و خالص اسلام را از کدورت اندیشه‌های جاهلی همیشه دور نگه دارند.

وی افزود: ما مسلمانیم و باید بدانیم صرف پریدن از روی آتش هیچ منعی ندارد، اما اگر فردی عبارت «زردی من از تو؛ سرخی تو از من» را با اعتقاد بر زبان آورد، این کفر است؛ یعنی اگر اعتقاد داشته باشد که زردی او را آتش می‌گیرد و به او شادابی و نشاط عطا می‌کند به شرک و کفر رسیده است.

رئیس عقیدتی ــ سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: کشور ما یک کشور اسلامی است و عقاید خرافی عصر جاهلیت در آن جایگاهی ندارد؛ ما همه به اذن خدا و با قدرت او زندگی می‌کنیم، معنای آرامش و شادی ما خداست و او این حقیقت‌ها را به ما می‌چشاند نه هیچ جسم، شیء و یا هر انسان دیگر در این دنیا.

عبدالهی اظهار کرد: وظیفه اصحاب رسانه و افرادی که قلم در دست دارند این است که مردم را از این عقاید دور نگه دارند؛ عقایدی که در عصر پیامبر(ص) به‌گونه‌ای بود و مانع شنیدن پیام الهی می‌شد و اکنون به‌گونه‌ای دیگر است.

وی یادآور شد: ما باید به فرزندان خود یاد دهیم که همه اتفاقات و هرچه رخ می‌دهد، در قدرت خداوند است و هیچ جسم خارجی نمی‌تواند این کار را انجام دهد چراکه خود ناتوان بوده و قدرتش را از خداوند می‌گیرد.

اسلام؛ دین سنت‌های خوب

رئیس عقیدتی ــ سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این سنت هیچ جایگاهی در اسلام نداشته و گاهی جز آسیب برای افراد رهاورد دیگری ندارد، افزود: مبلغان دین، روحانیون و اساتید باید با این سنت‌ها که گاهی در زندگی مردم نفوذ کرده با ابزار دین مقابله کنند.

عبدالهی اظهار کرد: اسلام سنت‌های خوب را به رسمیت می‌شناسد، با شادی مخالف نیست، اما شادی را می‌پسندد که در آن یاد خدا بوده و جامعه را دچار آسیب نکند؛ اما چهارشنبه‌سوری جز آسیب چه دارد؟

وی یادآور شد: سنت چهارشنبه‌سوری در سال‌های اخیر بسیار آسیب‌زا شده و خسارت‌های مالی و جانی و هزینه‌هایی را نیز برای بیت‌المال در پی داشته است؛ در نتیجه نه تنها مورد قبول اسلام نیست بلکه هیچ عقل سلیمی نیز آن را نمی‌پسندد.

رئیس عقیدتی ــ سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: باید شادی‌های خود را جهت‌دار کرده و نوعی از شادی را برگزینیم که به دیگران آسیب نرسانیم و در کنار آن از یاد خدا نیز غافل نشویم.

انتهای پیام
captcha