گزارش ایکنا از مرحله پایانی جشنواره قرآنی المصطفی(ص) / نگاه شهید اول به جایگاه قرآن در حوزه
کد خبر: 3957588
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶

گزارش ایکنا از مرحله پایانی جشنواره قرآنی المصطفی(ص) / نگاه شهید اول به جایگاه قرآن در حوزه

مرحله نهایی بخش شفاهی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی(ص) امروز 14 اسفندماه برگزار شد.

/تکمیل/ یک‌رنگی نژادها و زبان‌های مختلف زیر چتر مسابقات قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، مرحله نهایی بخش شفاهی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی قرآن المصطفی(ص) امروز، 14 اسفندماه در سالن شهید عارف حسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) وابسته به جامعة المصطفی(ص) العالمیه برگزار شد.

این مرحله از مسابقات از صبح امروز به صورت مجازی و در قالب پخش فایل‌های ضبط شده از قبل برای داوران حاضر در سالن، در حال برگزاری است. 

شهریار پرهیزکار، حمیدرضا ستوده‌نیا، کریم دولتی، احمد ابوالقاسمی، غلامرضا شاه‌میوه و حسین نصراللهی داوری این مسابقات را در بخش‌های مختلف، صوت، لحن، تجوید، وقف و ابتدا و ... بر عهده داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یوسف محمدی، جانشین رئیس ستاد برگزاری این دوره از جشنواره درباره این مسابقات، گفت: فراخوان و مرحله مقدماتی این مسابقات از مهرماه 99 آغاز شد. رقابت‌ها به مدت شش ماه در 18 رشته شامل؛ هشت رشته کتبی و 10 رشته شفاهی شامل قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ 15 جزء قرآن، دعاخوانی و ابتهال پیش رفت. مراحل کتبی در سه ماه گذشته پایان یافت و برگزیدگان آن مشخص شدند که در اختتامیه اسامی آنها اعلام و جوایزی تقدیم می‌شود. مرحله شفاهی هم به شیوه مجازی و ضبط تلاوت و حفظ شرکت‌کنندگان بوده و در چند مرحله ارزیابی شده است.

وی اظهار کرد: کسانی به این مرحله از مسابقات رسیده‌اند در ارزیابی مراحل گذشته بیشترین نمرات را دریافت کرده بودند؛ 31 نفر از این افراد در رشته حفظ کل، قرائت ترتیل و تحقیق برگزیده و به این مرحله راه یافتند و بقیه رشته‌ها مانند دعاخوانی، ابتهال و خطبه‌خوانی تک‌مرحله‌ای بوده و نفرات برتر مشخص شده‌‌اند.

محمدی تصریح کرد: امروز نتایج نهایی این سه رشته مشخص می‌شود و مراسم اختتامیه 19 اسفندماه در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) به صورت مجازی و صرفاً با حضور 20 نفر از برگزیدگان برپا خواهد شد. 

وی با بیان اینکه مسابقات کتبی هم تماماً مجازی برگزار شد، تأکید کرد: تمامی فایل‌های مرحله نهایی از قبل ضبط شده و امروز در دو نوبت صبح و عصر در معرض داوری قرار گرفته است، تا نفرات برتر این سه رشته شناسایی شوند.

14 هزار شرکت‌کننده از 60 کشور

جانشین رئیس ستاد برگزاری این جشنواره با بیان اینکه متسابقین بیش از 60 کشور جهان در این جشنواره حضور یافته‌اند، اضافه کرد: نفرات برتر راه یافته به مرحله نهایی بخش شفاهی از 31 ملیت هستند، گرچه با احتساب بخش کتبی به بیش از 60 کشور می‌رسد و جمعاً در تمامی مراحل این دوره از جشنواره 14 هزار نفر شرکت داشته‌اند.

محمدی در پاسخ به این سؤال که به حفظ قرآن در المصطفی(ص) چقدر بها داده شده و تأثیر آن در تهذیب طلاب چیست؟ تصریح کرد: رویکرد اصلی جامعة المصطفی(ص) پرداختن به حفظ قرآن است، زیرا رویارویی اصلی ما با رقبای مذهبی در بحث حفظ است، جوامع اهل تسنن کسی را عالم می‌دانند که حافظ قرآن باشد، بنابر این تأکید زیادی بر این مقوله می‌شود.

وی اضافه کرد: طلاب المصطفی(ص) در این راستا در بخش حفظ پیشرفت خوبی داشته‌اند، همچنین در تمامی سطوح برنامه و مسابقات حفظ را داریم و حتی در رشته‌های 10 و 3 جزء و یک جزء هم برنامه‌ریزی برای طلاب و خانواده‌ها وجود دارد و با اعطای جوایز تشویق می‌شوند.

جانشین رئیس ستاد برگزاری این جشنواره با بیان اینکه در این مسابقات هم چهار مقطع رشته حفظ در بین آقایان و بانوان وجود دارد، در پاسخ به این سؤال که چرا در حوزه کمتر به قرآن توجه می‌شود، اظهار کرد: جامعة المصطفی(ص) بسان دانشگاه بین‌المللی است که اقتضائات فرهنگی کشورهای اسلامی را مدنظر دارد، بنابر این اهمیت خاصی برای قرآن و به خصوص حفظ، قائل است ولی در حوزه علمیه به صورت عام چنین موضوعی کمتر حس می‌شود.

دست برتر در نقل و عقل

وی تأکید کرد: ما باید در مباحث عقلی، نقلی و ترویجی در جهان اسلام دست پیش را داشته باشیم به همین دلیل هم نگاه روزآمد و نو در قالب مجموعه مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن و علوم در المصطفی(ص) پررنگ است و مواجهه بیرونی المصطفی چنین اقتضائی را طلب می‌کند.

/تکمیل/ وحدت نژادها و زبان‌های مختلف زیر چتر مسابقات قرآن

محمدی با بیان اینکه یکی از رویکردهای مهم ما بحث علمی در قالب ارائه مفاهیم، تفسیر و معارف است، اظهار کرد: نهج‌البلاغه همچنین صحیفه سجادیه، دوبار در طول این مسابقات مرور شده است و حتی انتخاب این رشته‌ها را برای برادران اهل تسنن هم آزاد گذاشته‌ایم.

محمدی در پاسخ به این سؤال که برخی کتب حدیثی ما در میان اندیشمندان غربی مورد توجه هست ولی نهج‌البلاغه مظلوم است، آیا برای رفع آن تلاش کرده‌اید؟ افزود: منابع رشته‌های این جشنواره از مرحله مقدماتی در تمامی کشورهای مخاطب به مسابقه گذاشته می‌شود که یکی از آنها هم نهج‌البلاغه است و از برخی کشورها هم شرکت‌کننده داشته‌ایم. 

اشکالات عمده در تجوید متسابقین

همچنین حمیدرضا ستوده‌نیا، داور این مسابقات ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره تصریح کرد: بحمدلله مرحله پایانی این مسابقات با حضور بیش از 30 نفر از برگزیدگان در رشته‌های ترتیل، حفظ کل و قرائت در حال برگزاری است و هم اکنون در میانه این رقابت‌ها هستیم.

وی افزود: سطح مسابقات بسیار خوب و رقابت‌های نزدیکی را شاهدیم و امیدوارم تا پایان مسابقات هم شاهد رقابت‌های بهتری باشیم و زحمات جامعه المصطفی(ص) در این مسیر قابل تقدیر است.

ستوده‌نیا اظهار کرد: مشخص است که شرکت‌کنندگان تلاش زیادی داشته و خوب کار کرده‌اند، ولی به خصوص در تجوید هنوز اشکالات عمده‌ای وجود دارد که در فصاحت آنها مؤثر بوده است و باید تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وی تاکید کرد: متولیان مسابقات می‌توانند با برپایی کارگاه‌های آموزشی ولو به صورت مجازی این نقایص را برطرف کنند تا شاهد ارتقای مسابقات باشیم. 

همچنین حجت‌الاسلام احمدپور، مسئول امور قرآنی مجتمع آموزشی المهدی جامعة المصطفی(ص) در حاشیه این مسابقات به ایکنا، درباره تاثیر حفظ قرآن کریم بر جوانان و به خصوص طلاب و ضرورت آن، گفت: حفظ قرآن با این دیدگاه که باید همراه با فهم قرآن باشد مسئله ضروری است، زیرا وقتی افراد حافظ قرآن باشند، در طول شبانه‌روز آیات را در ذهنشان مرور می‌کنند و این مرور مقدمه تدبر در آیات است.

وی افزود: طلاب اگر حافظ قرآن باشند، قطعا تاثیر بیشتری در سبک زندگی حساس خواهند کرد که در طلابی که انس چندانی ندارند دیده نمی‌شود، بنده به دوستان می‌گویم اگر ما فقط به آیه 20 سوره مزمل، فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ؛ عمل کنیم خودبه خود به سمت حفظ کشیده می‌شویم. این آیه فرموده است که هر قدر برای شما ممکن است قرائت کنید و این قرائت باید با تدبر و فهم باشد.

احمدپور بیان کرد: قرآن برای انسان نازل شده و کتاب زندگی است و کسی که با آن مانوس شود، قطعاً تأثیر آن را در زندگی خواهد دید.

وی اضافه کرد: برخی بزرگان مانند شهید اول معتقدند که طلاب قبل از آن که از فقه چیزی بیاموزند باید قرآن را به حد مقدور ولو چند جزء حفظ کنند و با قرآن انس بگیرند. 

انتهای پیام
captcha