فردگرایی و مصرف‌گرایی؛ مهمترین آسیب برای خانواده
کد خبر: 3957574
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
در مقاله «نقش خانواده تراز انقلاب اسلامی در معنویت‌گرایی جامعه بین‌الملل» مطرح شد؛

فردگرایی و مصرف‌گرایی؛ مهمترین آسیب برای خانواده

مقاله «نقش خانواده تراز انقلاب اسلامی در معنویت‌گرایی جامعه بین‌الملل» که به صورت مشترک با همکاری صدیقه محقق و فاطمه شریفی به رشته تحریر درآمده، در اختتامیه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی ارائه شد.

ارسال/ فردگرایی و مصرف‌گرایی؛ مهمترین آسیب برای خانوادهبه گزارش ایکنا، صدیقه محقق،‌ پژوهشگر، امروز، 14 اسفندماه، در مراسم اختتامیه جشنواره شیخ طوسی در ارائه مقاله خود بیان کرد: پژوهش به صورت توصیفی و تحلیل با هدف بررسی نقش خانواده تراز انقلاب در معنویت‌گرایی در چهار بررسی شاخصه‌های خانواده، آسیب‌های معنوی خانواده، راهکارهای ارتقای معنویت در خانواده و راهکارهای ارتقای معنوین در جامعه بین‌الملل از طریق خانواده بررسی شده است.

وی به شاخصه‌های خانواده تراز انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: پذیرش حاکمیت الهی و ولایت‌پذیری، دینی و معنوی بودن همه امور و روابط خانوادگی، قانون‌مندی بهره جنسی، ازدواج و تولید مثل»، «رعایت حقوق و احترام متقابل در میان اعضای خانواده، اتحاد و تعامل و مهرورزی، احساس مسئولیت نسبت به امور خانواده و جامعه، پویایی و کارآمدی خانواده از مهمترین شاخصه‌های خانواده تراز انقلاب اسلامی است.

وی ضمن بررسی آسیب‌های معنوی در خانواده، آسیب‌های مدرنیته را از ملموس‌ترین آسیب‌ها در این عرصه دانست و اظهار کرد: «جایگزینی ارزش‌های دینی خانواده‌ها بافرهنگ و ارزش‌های غربی»، «فردگرایی»، «مادی‌گرایی»، «مصرف‌گرایی افراطی» «بحران هویت» از برجسته‌ترین آسیب‌های مدرنیته شدن به شمار می‌رود.

محقق در ادامه با اشاره به آسیب‌های رفتاری، پر شدن اوقاف فراغت خانواده با سرگرمی‌های جدید را مورد توجه قرار داد و گفت: راهکارهای رفتاری، راهکارهای شناختی، راهکارهای عاطفی و تکریم، راهکارهای انگیزشی، از برجسته‌ترین ابعاد ارتقای معنویت در خانواده به شمار می‌رود.

وی در بررسی راه‌کارهای ارتقای معنویت در جامعه بین‌الملل از طریق خانواده، «ارائه نمادهای معنویت دیندارانه»، «حسن معاشرت»، «رعایت حقوق و قوانین و مسئولیت‌پذیری»، «ازدواج و افزایش زاد و ولد»را از راهکار مستقیم و نیز «شرکت در مراسمات عمومی و مذهبی»، «فعال‌سازی مساجد بومی»، «سلامت رفتاری اعضای خانواده»، «تربیت صحیح فرزندان»، را از راهکارهای غیر مستقیم دانست.

این پژوهشگر در بخش پایانی سخنان خود «تقدم حاکمیت الهی بر همه امور و روابط خانوادگی»، «احترام و رعایت حقوق متقابل بین اعضای خانواده»، «بهره جنسی و تولید نسل قانونمند و شرعی»، «اتحاد و تعاون»، «مسئولیت‌پذیری و مهرورزی بین اعضای خانواده و نسبت به جامعه»، «ولایت‌پذیری و موعودگرایی» را از مهمترین شاخص‌های تراز انقلاب اسلامی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: خانواده تراز انقلاب اسلامی با استفاده از راهکارهای صحیح، به هنگام، هوشمندانه و مدبرانه، در گام نخست ضمن تقویت بسترهای تعالی‌بخش در خانواده، حضور موثری در تقویت بنیان‌های معنوی و معرفتی خانواده، محله و جامعه خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha