اعلام آمادگی حزب‌الله برای ادامه گفت‌وگو با کلیسای مارونی لبنان
کد خبر: 3957541
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸

اعلام آمادگی حزب‌الله برای ادامه گفت‌وگو با کلیسای مارونی لبنان

معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان بر ادامه گفت‌وگوهای موجود میان این جنبش با کلیسا و جامعه مارونی تأکید و بین‌المللی کردن مسائل لبنان را خطرناک عنوان کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری المیادین، اظهارات اخیر مار بشاره پطرس الراعی، رهبر مارونی‌های لبنان  درباره لزوم برگزاری کنفرانس بین‌المللی برای حل بحران لبنان از طریق نظارت جامعه جهانی با جنجال رسانه‌ای همراه شد.

شیخ نعیم قاسم در بخشی از گفت‌‌وگوی شامگاه چهارشنبه خود با شبکه المیادین در این باره تأکید کرد: ما در حزب‌الله نمی‌خواهیم درباره ایده‌هایی که پطرس الراعی ارائه داد، بحث کنیم؛ ما مشتاق هستیم که کار کمیته گفت‌گوی دو جانبه که بین حزب الله و اسقف اعظم کلیسای مارونی لبنان  وجود دارد، ادامه یابد.

معاون دبیر کل حزب الله گفت: «ما به ایده بین‌المللی کردن مسئله لبنان و برگزاری کنفرانس بین‌المللی از نگاه وجود توطئه‌ای یا طرفی که می‌خواهد لبنان را به یک سمت مشخصی ببرد، بحث نمی‌کنیم، بلکه ایده کنفرانس بین‌المللی را به شکل یک ایده مستقل مورد بحث قرار می‌دهیم، خواه این ایده درست یا اشتباه باشد.»

شیخ نعیم قاسم پرسید: در حال حاضر یک مداخله بین‌المللی اجباری در لبنان وجود دارد که ما از آن رنج می‌بریم، پس چگونه می‌توانیم با اختیار خود مسائلمان را بین‌المللی کنیم تا بر ما شروطی را تحمیل کنند که تحمل آن را نداریم؟.

معاون دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه فشارهای بین‌المللی بر لبنان به قوت خود باقی است، گفت: ما به خاطر همین فشارها چه تلخی‌هایی را تحمل می‌کنیم، بنابراین بین‌المللی کردن مسائل لبنان یک خطر است و مصائب و مشکلات ما را بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: اصلا آیا بدون توافق طرف‌های داخلی لبنان، بین‌المللی کردن مسئله لبنان ممکن است؟، خیر ما به عنوان یک طرف داخلی اگر این ایده مطرح شود با آن موافق نیستیم.

شیخ نعیم قاسم گفت: خیلی از متحدان ما نیز مخالف بین‌المللی کردن قضیه لبنان هستند و معتقدند اصلا این ایده یک ایده غیرقابل قبول است.

این مقام حزب‌الله با اشاره به اظهارات پطرس الراعی درباره اینکه لبنان نسبت به مسائل پیرامون خود بی‌طرف باشد، گفت: بی طرفی یعنی اینکه من نسبت به پیرامون خود و کشورهای دنیا هم نسبت به من بی طرف باشند، در حالی که ما با دو چالش روبه رو هستیم یکی اسرائیل که هر روز ما را تهدید می‌کند در حالی که آیا کشورهای دنیا از ما در برابر آن حفاظت می‌کنند؟ منظورم قدرت‌های بزرگ یا شورای امنیت است، این یک سوال است.

وی با بیان اینکه 22 سال از عمر قطعنامه 425 شورای امنیت می‌گذرد و رژیم صهیونیستی آن را اجرا نکرده است، گفت: این رژیم با قدرت سه گانه ارتش، ملت و مقاومت بود که ذلیل شد.

شیخ نعیم قاسم همچنین گفت: برخی حرکات تخریبی در کشور تحت پوشش مطالبات اجتماعی و با دستور مستقیم سفارت آمریکا انجام می‌شود تا معادلات را تغییر دهند.

شیخ نعیم قاسم موضوع خلع سلاح حزب الله را یک سفارش آمریکایی خواند و گفت: قضیه تعرض به سلاح مقاومت، لبنان را تضعیف می‌کند بنابراین بین‌المللی کردن بحران لبنان و اعلام بی طرفی لبنان اشتباه است.

معاون دبیر کل حزب الله تشکیل نشدن کابینه لبنان را هم به وجود اختلاف نظری میان میشل عون، رهبر جریان آزاد ملی لبنان با سعد الحریری مأمور تشکیل کابینه این کشور  مرتبط دانست و گفت که حزب الله هیچ دخالتی در این قضیه ندارد و همه دنیا می‌داند که حزب الله خواسته خاصی ندارد.

انتهای پیام
captcha