مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه یادواره شهدای ارتش برگزار می‌شود
کد خبر: 3957388
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳

مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه یادواره شهدای ارتش برگزار می‌شود

چهلمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه و نوزدهمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه‌های آجا یادواره شهدای ارتش از 13 تا 16 اسفندماه به میزبانی ستاد نیروی دریایی راهبردی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری چهلمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه و نوزدهمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه‌های آجا، صبح امروز، 13 اسفندماه با حضور سرهنگ مهدی میدانی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش و حجت‌الاسلام فردین داودی، رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز نیروی راهبردی ارتش برگزار شد.

در این نشست، میدانی با اشاره به اینکه مسابقات فوق به میزبانی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران از امروز 13 اسفندماه تا 16 اسفندماه درحال برگزاری است، تصریح کرد: در این دوره از مسابقات 368 نفر در مقاطع کارکنان پایور، وظیفه و دانشجویان در رشته‌های حفظ 1، 3، 5، 10، 15، 20 و 25 جزء و قرائت تحقیق و ترتیل و مفاهیم سطح یک(زیر دیپلم) و سطح دو(بالای دیپلم) با محوریت جزء بیست و سوم تفسیر نمونه آیت‌الله مکارم شیرازی باهم به رقابت می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه امروز کارکنان وظیفه در تمامی رشته‌ها باهم به رقابت خواهند پرداخت، گفت: فردا، 14 اسفندماه نیز دانشجویان دانشگاه‌های ارتش باهم رقابت می‌کنند و جمعه و شنبه، 15 و 16 اسفندماه نیز کارکنان وظیفه به دلیل حجم بالای شرکت‌کنندگان، مسابقه خواهند داشت.

میدانی ادامه داد: همچنین آزمون مفاهیم نیز جمعه، 15 اسفندماه، ساعت 10 صبح به صورت آنلاین و همزمان در سامانه پرسال برگزار می‌شود و روز پایانی مسابقات یعنی 16 اسفندماه، آزمون ارشدیت حفظ برای حافظان برگزار خواهد شد. آزمون اعطای ارشدیت به حافظان قرآن براساس پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح طی خردادماه سال ۷۶ به فرمانده کل قوا و مقام معظم رهبری و موافقت ایشان و براساس آئین‌نامه آن انجام می‌گیرد که طی این آزمون، محفوظات تمام حافظان بررسی می‌شود.

ارسالی///برگزاری مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه یادواره شهدای ارتش/ مراحل پایانی بازنگری آیین‌نامه

وی با اشاره به ویژگی‌های این دوره از مسابقات، گفت: افزایش کمی رشته‌های مسابقات چون افزودن رشته‌های حفظ یک و سه تا این مرحله از مسابقات از جمله ویژگی‌های این دوره است که ا توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت حافظان انجام گرفت، به طوری که تعداد حافظان را طی سال‌های اخیر از سه هزار و 300 نفر به 15 هزار نفر رسانده‌ایم و در نظر داریم تا سال آینده، بیش از 28 هزار حافظ قرآن از یک جزء تا کل تربیت کنیم.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش افزود: با توجه به اولین سال استقلال اداره قرآن، عترت و نماز ارتش در سال 99، امسال شاهد برگزاری چهلمین دوره مسابقات قرآن هستیم که این امر را به فال نیک می‌گیریم، چون 40 عدد کامل و تمامی است. همچنین چهل دوره برگزاری مسابقات در ارتش نشان می‌دهد که در زمینه مسابقات همواره پیشگام بوده‌ایم.

وی با اشاره به نامگذاری این دوره از مسابقات به نام یادواره شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: این مسابقات برای نخستین بار در فضای مجازی و با میزبانی نداجا و با همکاری چندین عامل و همکاری‌های متعدد، در حال برگزاری است. همچنین مخاطب رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان بوده‌اند و ما یکی از کشورهای جوان دنیا هستیم که 36 میلیون جوان در کشور داریم و جوانان همواره تحول‌خواه هستند و تحول‌پذیر و اگر می‌خواهیم رشدی صورت گیرد، باید به جوان‌ها اهمیت دهیم. بنابراین مخاطبان در این مسابقات اکثرا جوانان هستند. در این مسابقات نیروهای وظیفه و سربازان و دانشجویان از جوانان هستند، حتی در مسابقات قرآن خانواده‌ها نیز شاهد حضور جوانان در مسابقات هستیم و حدود 70 درصد از کارکنان پایور ارتش نیز از جوانان هستند. حتی علاوه بر شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات، شاهد دعوت از قاریان جوان در میان اعضای هیئت داوران هستیم.

ارسالی///برگزاری مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه یادواره شهدای ارتش/ مراحل پایانی بازنگری آیین‌نامه

میدانی ادامه داد: این مسابقات با قضاوت حسین دهقانی‌زاده در بخش تجوید، محمدجواد جاوری در بخش وقف و ابتدا، حبیب صداقت در بخش صوت، معتز آقایی در بخش حسن حفظ و محمدرضا نصیری در بخش لحن همراه است.

در ادامه این جلسه، مصطفی تاج، مدیر قرآن اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره ارتقای تعداد حافظان به 28 هزار حافظ، گفت: در سال 96 طرح پژوهشی را با محوریت وضعیت موجود و مطلوب حفظ قرآن در ارتش طی شش ماه انجام دادیم که طی آن مشخص شد تعداد حافظان یک جزء تا کل سه هزار و 343 نفر است. بنابراین طرح‌‌های جهادی و ضربتی برای نیل به منویات مقام معظم رهبری در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را در دستور کار قرار دادیم و مشخص کردیم که سهم ارتش از این 10 میلیون حافظ، 65 هزار نفر است تا طی برنامه‌ریزی مشخص، ظرف مدت حداقل 10 ساله و حداکثر 15 ساله به آن برسیم. در این راستا اقدام به تأسیس دارالتحفیظ‌ها در تمامی یگان‌های ارتش و منازل مسکونی کردیم که تا پایان سال 99 به عدد نزدیک به 15 هزار حافظ رسیده‌ایم و تا پایان سال 1400، تعداد حافظان را به 28 هزار حافظ افزایش خواهیم داد.

وی ادامه داد: در این راستا سعی کردیم که کلاس‌های قرآن را افزایش دهیم؛ یعنی از سن 5 سالگی فرزندان کارکنان پایور شروع به برگزاری کلاس‌ها و تأسیس مهدهای قرآن کریم کردیم و برای فرزندان در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم و همسران و بانوان شاغل برنامه‌ریزی مشخصی کردیم.

تاج با اشاره به اینکه در تمامی یگان‌های ارتش، روزهای سه‌شنبه صبح جلسه قرآن با محوریت ترجمه و مفاهیم برگزار می‌شود، اظهار کرد: طی برنامه‌ریزی مشخص قرار شد در کنار این جلسه قرآن، دو کلاس حفظ نیز احیا شود.

وی درباره سؤال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر بازنگری آیین‌نامه مسابقات ارتش و نزدیکی آن بر آیین‌نامه مسابقات کشوری، اظهار کرد: آیین‌نامه مسابقات ارتش منطبق با استاندارد آیین‌نامه مسابقات قرآن کشوری است. امسال جلسات متعددی به منظور بررسی آیین‌نامه مسابقات قرآن ارتش با حضور تمامی نیروهای قرآنی ارتش در دفتر فرماندهی کل قوا تشکیل شد که این آیین‌نامه بازنگری شد و علاوه بر تشویق‌هایی که برای حفاظ قرآنی در نظر گرفته شده است، برای سایر رشته‌ها نیز این امر تسری پیدا کرده است، به طوری که برای قاریان و مؤذنان نیز این امر در مسابقات قرآن سال آینده لحاظ خواهد شد. این بازنگری مراحل پایانی خود را طی می‌کند و سپس ابلاغ خواهد شد و این امر انگیزه بیشتری برای حضور در مسابقات قرآن و فعالیت‌های قرآنی فراهم می‌کند.

تاج در پاسخ به این سؤال که آیا در بازنگری آیین‌نامه افزایش تعداد برگزیدگان دیده شده است، گفت: در نظر داریم که برای مسابقات قرآن سال 1400 میزان جوایز را افزایش دهیم بنابراین جوایز را در برخی از رشته‌ها تا دو برابر افزایش داده‌ایم.

بخش دیگر این جلسه سخنرانی حجت‌الاسلام فردین داودی، رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز نداجا بود. وی با اشاره به گزارشی از روند میزبانی و برگزاری فضا و تجهیزات این مسابقات، اظهار کرد: از زمان ابلاغ میزبانی نداجا برای این مسابقات تا این لحظه، طی برنامه‌ریزی سعی کردیم تا با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های نیروی دریایی راهبردی ارتش، در این زمینه میزبان خوبی باشیم و مسابقات به صورت مطلوب و در شأن متسابقان برگزار شود.

وی ادامه داد: برای برگزاری بهتر این مسابقات، جلساتی با رئیس عقیدتی ـ سیاسی نداجا، و معاونت‌های اداره برگزار شد و مسئولیت‌ها و وظایف مشخص شد تا در کنار همدیگر و با تعمل بهتر این میزبانی را به بهترین شکل انجام دهیم. حتی طی اعزام کاروان قرآنی در بندرعباس، زمینه‌ای فراهم شد تا در آنجا جلسه‌ای با امیر خانزاده، فرمانده نیروی دریایی داشته باشیم که ایشان تأکید بر برگزاری و پشتیبانی حمایت از این موضوع کردند.

داودی با اشاره به اینکه مسابقات در بستر اسکای‌روم در حال اجرا است، گفت: این امر مستلزم فراهم کردن بستری برای بهره‌مندی تمامی متسابقین از سراسر کشور آن هم به سهولت بود، لذا از ظرفیت اداره فضای مجازی سازمان عقیدتی سیاسی و واحد فضای مجازی نیروی دریایی استفاده شد. به معنای کامل از پشتیبانی سامانه فرماندهی و معاونت نیروی انسانی، آماد و طرح برنامه استفاده کردیم.

وی ادامه داد: در کنار فضای حضوری داوران در سالن مسابقات، نمایشگاه شهدای ارتش جمهوری اسلامی به منظور افزودن معنویت به فضای مسابقات و مزین کردن مسابقات به رنگ و بوی شهدا راه‌اندازی کردیم.

ارسالی///برگزاری مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه یادواره شهدای ارتش/ مراحل پایانی بازنگری آیین‌نامه

داودی درباره واگذاری میزبانی مسابقات به نیروهای پنجگانه ارتش، گفت: این میزبانی تأثیرگذار است، چرا که نیروها نسبت به برگزاری هرچه بهتر و با کیفیت‌تر مسابقات و تعهدات، احساس وظیفه می‌کنند. از سوی دیگر برگزاری مسابقات قرآنی دارای برکات زیادی است.

رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز نداجا درباره هزینه کرد این دوره از مسابقات قرآن، تصریح کرد: معتقدیم هزینه کردن برای مسابقات قرآنی و در مجموع برای فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی، به نوعی سرمایه‌گذاری و هزینه نیست، بلکه منفعت است. اگر در این فضاهای معنوی و قرآنی بتوانیم جوانان را به سمت دین و عترت بکشانیم و در این راه نگه‌ داریم، از برکات آن است.

سپس چهلمین دوره مسابقات کارکنان پایور و وظیفه و نوزدهمین دوره مسابقات دانشجویان دانشگاه‌های آجا، امروز، 13 اسفندماه با حضور امیردریادار دوم منوچهر سلیمان، معاون هماهنگ کننده اداره عقیدتی ـ سیاسی نداجا، امیردریادار دوم تذکری، فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی راهبدی ارتش، به صورت حضوری، اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت رسمی افتتاح شد.

ارسالی///برگزاری مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه یادواره شهدای ارتش/ مراحل پایانی بازنگری آیین‌نامه

یادآور می‌شود، اختتامیه این دوره از مسابقات 20 اسفندماه، همزمان با شب مبعث حضرت رسول اکرم(ص) در محل ستاد نداجا و با تجلیل از برگزیدگان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha