علامه الزین از علمای تأثیرگذار در تحکیم وحدت و جبهه مقاومت بود
کد خبر: 3957359
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
عضو شورای تجمع علمای مسلمین در گفت‌وگو با ایکنا:

علامه الزین از علمای تأثیرگذار در تحکیم وحدت و جبهه مقاومت بود

عضو شورای تجمع علمای مسلمین لبنان شیخ احمد الزین را عالمی ربانی و مجاهد عالی‌قدر لبنان و جهان اسلام توصیف کرد که در تحکیم وحدت اسلامی و جبهه‌ مقاومت علیه رژیم صهیونیستی نقشی تأثیرگذار داشت.

 شيخ غازی حنينه، عضو شورای تجمع علمای مسلمین لبنان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا ضمن عرض تسلیت درگذشت شیخ احمد الزین از علمای برجسته اهل تسنن لبنان خدمت امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به بیان ویژگی‌های این عالم فقید و وارسته پرداخت.

شیخ احمد الزین، قاضی سابق شرعی در شهر صیدا و رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمین لبنان روز سه‌شنبه، ۱۲ اسفند به لقاءالله پیوست.

عضو شورای تجمع علمای مسلمین لبنان گفت: شیخ الزین علاوه بر برخورداری از آگاهی بالای سیاسی دارای تفکر وحدتی اسلامی در راستای متحد شدن مسلمانان از میان مذاهب مختلف اسلامی بود و از همین رو از طریق ارتباط با همه فعالان در خط اصیل محمدی برای تقریب و ایجاد وحدت میان امت واحده اسلام تلاش می‌کرد.

او با اشاره به سفرهای متعدد این مقام تجمع علمای مسلمین لبنان به کشورهای اروپای غربی، آمریکا، آفریقا، آسیا و کشورهای اسلامی منطقه به منظور نشر افکار وحدت‌آفرین و تلاش برای برچیدن همه موانع در ایجاد وحدت اسلامی گفت: علامه الزین در کشورهای عربی، اسلامی و غربی درصدد ارتباط گرفتن با مسلمانان و گسترش روح برادری اسلامی و کنار گذاشتن تفرقه و فاصله میان مسلمانان بود.

شیخ حنینه با بیان اینکه مرحوم  شیخ الزین از نخستین علمایی بود که خطر دشمن صهیونیستی را برای لبنان و منطقه درک کرد، افزود: شیخ الزین در کنار امام موسی صدر و جنبش وی در لبنان بود  و در تشکیل گروه نصرة الجنوب با امام موسی صدر و دیگر علما مشارکت داشت، گروهی که هدفش کمک به افراد جنوب لبنان به ویژه آنهایی بود که بر اثر تجاوزهای صهیونیست‌ها، آسیب دیده بودند و همچنین مسئول پیگیری اوضاع جنوب لبنان و تلاش در جهت احیای حقوق اهالی جنوب لبنان و  تثبیت روحیه مقاومت ضد صهیونیستی در این منطقه بود.

عضو شورای تجمع علمای مسلمین لبنان تاکید کرد: فعالیت‌های این شخصیت متعهد لبنانی نشانه‌ای آشکار از هوشیاری سیاسی و تفکر سیاسی برخاسته از خط اصیل محمدی است که بر اساس دیدگاه قرآنی اسلامی شکل گرفته و خطر دشمن صهیونیستی را برای لبنان، منطقه و جهان اسلام درک می‌کند.

شیخ حنینه با اشاره به مجاهدت دیرینه شیخ الزین در عرصه رویارویی با دشمن صهیونیستی گفت: در اواسط دهه شصت این عالم فقید در هر آنچه که به رویارویی با دشمن اشغالگر منجر می‌شد، فعالیت می‌کرد و برای او آرمان فلسطین و به خصوص مسئله قدس و مسجد الاقصی یک آرمان اساسی و مرکزی محسوب می‌شد.

او با اشاره به حمایت شیخ الزین از مقاومت فعال فلسطین در اراضی لبنان طی دهه هفتاد و اوایل هشتاد قرن گذشته گفت: این مجاهد بزرگ در حمایت از فلسطین میان این گروه و آن گروه تفاوتی قائل نمی‌شد. از هر گروه فلسطینی با هر فرهنگ و رویکرد سیاسی حمایت می‌کرد، زیرا از نظر او مهم این است که از فلسطینی‌هایی که برای بازپس‌گیری قدس سلاح مقاومت به دست گرفته‌اند، حمایت شود.

این عضو شورای مرکزی تجمع علمای مسلمین تصریح کرد: شیخ الزین در اوایل دهه پنجاه از دانشگاه الازهر مصر فارغ‌التحصیل شده است و با همه گروه‌های اسلامی اعم از اخوان‌المسلمین، التحریر و جماعه الدعوه تعامل داشت و در همان دهه پنجاه و شصت با احزاب اسلامی شیعه در لبنان نیز ارتباط دائم داشت.

شیخ حنینه گفت: شیخ الزین با گروه‌های اسلامی و مسیحی در لبنان صرف نظر از سنی، شیعه، دروزی و علوی  یا کاتولیک و ارتودکس ارتباط داشت و از نظر او همکاری با گروه‌های اسلام میانه‌رو که مخالف افراط‌گرایی، تروریسم و تکفیر و وهابیت هستند برای حفظ انسجام جامعه لبنانی و نابودی فتنه ضرورت داشت.

وی در پایان سخنان خود بار دیگر این عالم ربانی را از پیشگامان در عرصه تحکیم وحدت داخلی لبنان توصیف کرد و گفت: شیخ الزین بر این باور بود که یک جبهه داخلی مستحکم سپر محکمی را برای مقاومت و جوانان آن در برابر دشمن صهیونیستی ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha