تحقق همه اهداف هستی را تربیت پشتیبانی می‌کند
کد خبر: 3957135
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
محسن حاجی‌میرزایی تأکید کرد؛

تحقق همه اهداف هستی را تربیت پشتیبانی می‌کند

وزیر آموزش و پرورش در آیین گرامیداشت هفته تربیت اسلامی با بیان اینکه تحقق همه اهداف هستی را منحصراً تربیت پشتیبانی می‌کند، گفت: امور تربیتی پایان ندارد و در این مسیر نباید از نوآوری و خلاقیت غفلت کرد. افراد با هر دانشی در این عرصه قابلیت بروز و ظهور خواهند داشت.

محسن حاجی میرزایی

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم گرامیداشت هفته تربیت اسلامی و سالروز تأسیس نهاد امور تربیتی امروز سه‌شنبه ۱۲ اسفندماه با حضور محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: خداوند انسان را آفرید و او را مسجود ملائک قرار داد و گفت؛ «لِما خَلَقْتُ بِیَدَیَّ؛ آدم را با دستان خود آفریده‌ام». خداوند به انسان کرامت بخشید، او را اکرام کرد و بزرگ داشت و جانشین خود بر روی زمین قرار داد و گفت از روح خودم در او دمیدم. این‌ها تعابیر بلندی است که در کلام آسمانی و نورانی خداوند درباره انسان آمده است. خداوند همه هستی را مسخر انسان کرد؛ «وَسَخَّرَ لَکُمْ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا مِنْهُ». انسان را به گونه‌ای خلق کرد که در خلقت او بر خود آفرین گفت و فرمود: «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ».

حاجی‌میرزایی ادامه داد: خداوند برای این انسان و مخلوق خود، هدف‌هایی قرار داد و تأکید کرد که انسان را بیهوده نیافریده است و برای هدف‌های بلندی دست به خلقت او زده است. این انسانی که بار امانت سنگین را بر دوش می‌کشد؛ «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ»، موجودیت بالقوه‌ای دارد که باید به فعل برسد. برای به فعل رساندن این موجود بالقوه نیز فرموده است؛ «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا». برای اینکه این انسان به آن درجات عالی برسد که به درگاه عبودیت نائل شود و به فعلیت برسد، خداوند متعال تأکید کرد که پیامبرانی را می‌فرستد که او را تعلیم دهند؛ «یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتبَ وَ الحِکمَة» و یا در جای دیگری که می‌فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ». این پیامبران برای هدایت امر تربیت آمدند و خداوند آن‌ها را مربیانی برای انسان پیش‌بینی کرد.

وی با بیان اینکه تحقق همه اهداف هستی را منحصراً تربیت پشتیبانی می‌کند، افزود: تربیت کار بزرگی است و این توفیقی است که جای شکرگزاری دارد. در عین حال که ممکن است با کاستی توأم باشد. امور تربیتی پایان ندارد و در این مسیر نباید از نوآوری و خلاقیت غفلت کرد. افراد با هر دانشی، در این عرصه قابلیت بروز و ظهور خواهند داشت.

در بخشی از این مراسم علیرضا کاظمی، معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش، نیز طی سخنانی اظهار کرد: یقیناً هفته امور تربیتی فرصت مناسبی برای صحبت از جایگاه امور تربیتی و نیز تقدیر از پیشکسوتان این عرصه است و نیز این ظرفیت وجود دارد که بخشی از مشکلات این حوزه را مورد مداقه قرار دهیم و به بازبینی فعالیت‌ها و مأموریت‌ها و دستاورد‌های این حوزه بپردازیم و راه‌حلی برای بعضی مسائل پیدا کنیم. امور تربیتی یادگار شهیدان رجایی و باهنر است و در اهمیت و استمرار حیات آن همین بس که بار‌ها و بار‌ها با نگاه تیزبینانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری، مورد تأکید ایشان قرار گرفته و فرمودند: امور تربیتی صدقه جاریه شهیدان رجایی و باهنر است و خدا رحمت کند آن‌ها را که این نهال را در آموزش و پرورش کاشتند. مسئله معاونت پرورشی را باید جدی گرفت و فلسفه تأکید معظم‌له به دلیل نقش اول این حوزه در ترویج فرهنگ اسلامی و تقویت هویت ملی و دینی و تحقق سند تحول بنیادین است.
 
علیرضا کاظمی
کاظمی ادامه داد: با ایجاد موقعیت‌های تربیتی رشدمدار و نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در تمام ساحت‌های تربیتی ذکر شده در سند تحول بنیادین و به تعبیر مقام عالی وزارت حوزه پرورشی و فرهنگی می‌تواند نقطه عزیمت آموزش و پرورش به سمت دستیابی به اهداف سند تحول باشد و حاکمیت مطلق امر تربیت و پرورش سیطره پیدا کند. در این شرایط که فعالیت‌های حضوری و میدانی کمرنگ شده است، توجه به این عرصه اهمیت مضاعفی پیدا کرده است.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به برخی مأموریت‌ها و انتظارات جامعه از حوزه تربیتی این نهاد، گفت: مأموریت‌ها به لحاظ موضوعی حد و مرز ندارد و در مقابل موضوعات و انتظارت، با محدودیت‌هایی در حیطه منابع مالی و نیروی انسانی مواجهیم نهادینه‌سازی مسائل فرهنگی و تربیتی مهمترین وظیفه ماست، اما با کدام منابع مالی و انسانی؟ مدیران می‌گویند حجم برنامه‌ها زیاد است، اما جذابیت و تنوع ندارد. برای ایجاد جذابیت و تنوع لازم است این منابع موجود باشند تا تنوع برنامه‌ای با توجه به استعدا‌های متفاوت پیش‌بینی کنیم. در این مسئله باید مسیری را انتخاب کرد که به نفع دانش‌آموز است.

کاظمی ادامه داد: با وجود تعارضات موجود، تلاش‌های مربیان پرورشی با تمام محدودیت‌ها ستودنی است. در نظام تعلیم و تربیت، موفقیت در هر بخشی مدیون چند متغیر اساسی از جمله نیروی انسانی، تجهیزات، نرم‌افزار، محتوا و مدیریت است. نیروی انسانی اساسی‌ترین رکن نظام تعلیم و تربیت است که جای همه نداشته‌ها را می‌تواند پر کند و در این زمینه با مشکل روبرو هستیم. کمبود شدید نیروی انسانی به گونه‌ای است که بسیاری از مدارس از داشتن مربی پرورشی محروم‌اند. اما چگونه می‌توان این خلأ را جبران کرد؟ داشتن مهارت و دانش کافی و به‌روز در نیرو‌های فعلی، در جای خود ارزنده است. برای نخستین‌بار در سال جاری دو اتفاق مهم رقم خورد و با حمایت مقام عالی وزارت، بیش از ۸ هزار مشاور و مربی را جذب کردیم و نیز رشته راهنمایی و مشاوره با طراحی جدید در دانشگاه فرهنگیان راه‌اندازی شد.

وی افزود: در حوزه منابع مالی نیز باید اذعان کرد برای اولین‌بار تخصیص منابع به حوزه پرورشی در سال جاری رشد داشته است، اما در بخش تجهیزات و تعمیرات همچنان مشکل داریم و خارج از خط قرار گرفته‌ایم. امروز کانون‌ها و دارالقرآن‌ها از جایگاه خوبی برخوردار نیستند و دیگر کانون، دارالقرآن و اردوگاهی ساخته نمی‌شود و ردیفی نداریم و سرانه‌ای به آن‌ها اختصاص پیدا نمی‌کند. البته تلاش‌های مقام عالی وزارت در تعریف معافیت‌های مالیاتی خیران قابل توجه است. همچنین توجه به ارتقای اردوگاه فرهنگی تربیتی باهنر و استرداد اردوگاه و وجه‌الضمان آن و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ستودنی است، اما امید می‌رود که بخش‌های دیگر حوزه پرورشی و فرهنگی و چالش‌های آن نیز مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

کاظمی با اشاره به فعالیت مربیان پرورشی در زیست‌بوم جدید شاد، تصریح کرد: لازم است از تلاش‌های خالصانه در راه‌اندازی شبکه بزرگ شاد که از بزرگترین دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی در دوران کرونا بود و از همراهی‌های شبکه شاد و مدیریت تیم فنی آن در ایجاد زیرساخت‌های لازم تقدیر و تشکر کنم. در حوزه فرهنگی و پرورشی تلاش کردیم تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم. شعار ما در زیست‌بوم جدید این بود که هیچ فعالیتی تعطیل نمی‌شود و با استمرار و توسعه فعالیت‌ها متناسب با ذائقه و سلیقه دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی‌ها انجام شود و امروز با افتخار اعلام می‌کنیم نه تنها هیچ برنامه‌ای را تعطیل نکردیم، بلکه برنامه‌های جدیدی را در این فضا تعریف کردیم و به مدد ظرفیت‌های بی‌بدیل، جذاب این شبکه، فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی، محتوا‌هایی در تمامی حوزه‌ها به دانش‌آموزان ارائه شد.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به برخی اقدامات بیان کرد: افزایش تنوع‌پذیری، تشکیل و راه‌اندازی قرارگاه‌های مجازی قرآن و عترت، برگزاری جشن تکلیف فراگیر و مسابقات قرآن، عترت و نماز، برگزاری دوره‌های توانمندسازی مدیران دارالقرآن‌ها، برگزاری جشنواره حمایت از کالا‌های ایرانی و جشنواره علمدار و مدرسه مجازی شعر و داستان، برگزاری مجازی اردوی راهیان‌نور مجازی، توسعه طرح یاری‌گران زندگی، ایجاد تشکل همیار مشاور، اجرای طرح‌های ارتقایی صدای مشاور و طرح همدل، زمینه‌سازی برای مشارکت گسترده تشکل‌های دانش‌آموزی و ... از مصادیق بارز تلاش و همت مربیان و مدیران برای تعطیل نشدن فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی بوده است. اگر چه این فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی بوده و جایگزین فعالیت‌های حضوری نخواهد بود، اما امیدواریم با لطف و عنایت خداوند متعال بتوانیم در دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین موفق ظاهر شویم.
 
مسعود شکوهی
در بخشی از این مراسم همچنین مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در سخنانی اظهار کرد: این هفته را به کسانی که گمنام و بی‌ادعا برای ارتقای جایگاه رفیع تعلیم و تربیت تلاش می‌کنند، تبریک و از آن‌ها صمیمانه تشکر می‌کنم. این نهاد میراث‌دار شهیدان رجایی و باهنر است و مفتخر است از حمایت‌های جدی و عملی مقام معظم رهبری برخوردار است. مقام معظم رهبری همواره در مناسبت‌ها و دیدار‌های مختلف بر اهمیت حوزه امور تربیتی و پرورشی در ساختار آموزش و پرورش تأکید کرده‌اند.
 
 
 
 
انتهای پیام
captcha