راه رسیدن به اتحاد اسلامی شناسایی ریشه‌های تفرقه است
کد خبر: 3956683
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
اندیشمند نیجریه‌ای:

راه رسیدن به اتحاد اسلامی شناسایی ریشه‌های تفرقه است

نور محمد خالد معتقد است: عوامل بیرونی و نفوذی بیشتر از عوامل داخلی در میان مسلمانان منجر به تفرقه و اختلاف می‌شود، از این رو مهم‌ترین راه رسیدن به اتحاد اسلامی شناسایی ریشه‌های تفرقه و به ویژه عوامل بیرونی و خارجی است.

به گزارش ایکنا به نقل از تقریب‌نیوز، نور محمد خالد، اندیشمند نیجریه‌ای در گفت‌وگو با تقریب با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دلایل اختلاف و تفرقه در میان مسلمانان دوری از اسلام راستین و قرآن کریم است، گفت: در سده‌های نخستین اسلام، وحدت بیشتری میان پیروان اسلام وجود داشت. مسلمانان در آن دوران به دلیل اعتقاد و عمل به اسلام واقعی که اصول آن دقیق و نیرومند و مقررات و دستورات آن محکم و شامل همه رموز زندگی فردی و اجتماعی بود، با یکدیگر متحد بودند و کشورهای اسلامی در راه قدرت گرفتن و عظمت اسلام گام بر می‌داشتند.

محمد خالد با بیان اینکه فاصله از اسلام و اصول تعالی‌بخش آن باعث تفرقه آنان شد، افزود: اگر مسلمانان می‌خواهند که دوباره عظمت اولیه خود را به دست آورند باید به اسلام واقعی برگردند و قرآن را سرلوحه اعمال خود قرار دهند. یکی از رویکردهای مهم و اصلی دستیابی به وحدت، ارتباط و هماهنگی رهبران و اندیشمندان دینی و متفکران اسلامی است. اتحاد جهان اسلام زمانی می‌تواند امکان‌پذیر شود که رهبران دینی و علمای مذاهب اسلامی به تفاهم برسند و به احساس مشترکی دست یابند.

وی در ادامه افزود: تبادل نظر و هم‌فکری عالمان مذاهب در چارچوبی مشخص می تواند بسیاری از مشکلات مردم را حل و دین اسلام را دوباره احیا کند و همچنین مسیر درستی برای توجه به علوم اسلامی، آگاه ساختن مسلمانان و ترویج و گسترش اسلام و حراست از آن فراهم کند.

نور محمد خالد با تأکید بر اینکه همان طور که دلایل تفرقه می‌تواند داخلی باشد، می‌تواند به عوامل بیرونی هم مربوط باشد، اظهار کرد: عوامل بیرونی و نفوذی بیشتر از عوامل داخلی در میان مسلمانان منجر به تفرقه و اختلاف می‌شود از این رو مهم‌ترین راه رسیدن به اتحاد اسلامی شناسایی ریشه‌های تفرقه و به ویژه عوامل بیرونی و خارجی است.

انتهای پیام
captcha