بررسی روند تفاهم‌نامه سازمان دارالقرآن با وزارت کشور
کد خبر: 3956651
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
بهبودی بیان کرد:

بررسی روند تفاهم‌نامه سازمان دارالقرآن با وزارت کشور

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به روند تفاهم‌نامه بین سازمان دارالقرآن و وزارت کشور در راستای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در روستا‌ها و شهر‌ها گفت: متاسفانه امسال با شیوع کرونا وضعیت مالی همه دستگاه‌ها سخت شد و توفیقاتمان نسبت به تحقق تفاهم‌نامه اندک بود؛ اما همچنان جا برای بهره‌برداری بیشتر از آن وجود دارد.

حسین بهبودی، مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به روند بهره‌برداری از تفاهم‌نامه چهارجانبه بین سازمان و وزارت کشور در راستای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در روستا‌ها و شهر‌ها گفت: این تفاهم‌نامه سه‌ساله با وزارت کشور، در دهه فجر سال گذشته منعقد شد. پیرو آن قرار است، همگی در رشد و توسعه فرهنگ قرآنی به ویژه در روستا‌ها و تأسیس خانه‌های قرآن کمک کنند و در توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در سطح روستاها، مناطق و محلات مختلف شهری در سراسر کشور فعالیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه آموزش سبک زندگی قرآنی، توسعه خانه‌های قرآن روستایی، آموزش کارکنان دهیاری‌ها و شهرداری‌های سراسر کشور، ایجاد خانه‌های قرآن در مناطق ویژه شهرداری از‌ دیگر مفاد و اهداف انعقاد این تفاهم‌نامه است افزود: البته در حوزه خانه‌های قرآن، هم در راستای تأسیس و نیز کمک به بازسازی خانه‌های قرآن قدیمی، مفاد این تفاهم‌نامه به استان‌ها ابلاغ شده است.

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن با بیان اینکه براساس این تفاهم‌نامه کمیته‌ای مرکزی پیش‌بینی شد که مقر آن در تهران است، ادامه داد: این کمیته، مسئولیت نظارت بر تحقق مفاد تفاهم‌نامه را برعهده دارد و طی آن جلساتی نیز در سال جاری داشته است. با تشکیل این کمیته در تهران، برای اینکه موضوع تحقق مفاد تفاهم‌نامه را تسریع کنیم، کمیته متناظری با همین عنوان در استان‌ها تشکیل شد.
 
بهبودی با اشاره به اینکه برخی از استان‌ها از طریق مدیران کل امور شهری و روستایی استان‌ها این موارد را پیگیری می‌کردند که توفیقات آن‌ها هم بیشتر بود، به ایکنا گفت: برخی از اوقات یکی از طرفین تفاهم، توفیقات کمتری داشته است و ما هر چند وقت یک بار درخواست گزارش و عملکرد کمیته‌های استانی را دریافت می‌کنیم و موارد تحقق تفاهم‌نامه را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه امسال با شیوع کرونا دست همه دستگاه‌ها به نوعی برای اینکه بتوانند به تشکل‌های قرآنی کمک کنند، تنگ شد. تشکل‌ها با وضعیتی که داشتند، عمدتاً نیازشان هم مضاعف شد، چراکه باید زیرساختی را برای اینکه فعالیت حضوری آن‌ها متوقف شده بود و در فضای مجازی باید آن را ادامه می‌دادند، فراهم می‌کردند و لذا امسال توفیقاتمان نسبت به تحقق تفاهم‌نامه کم بود. البته اگر همین هم نبود خیلی از فعالیت‌ها تعطیل می‌شد.

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم در پاسخ به این سؤال که با توجه به این تفاهم‌نامه مشخص شده است که چه تعداد روستا و خانه قرآن تحت پوشش قرار گرفته‌اند، گفت: محدودیتی در تفاهم‌نامه برای تعداد خدمات و روستا‌ها وجود ندارد، اما اینکه ما چنین آماری را داشته باشیم که اقدامات عملی که در روستا‌ها صورت گرفته را ارائه بدهد، متأسفانه در حال حاضر این آمار را در اختیار نداریم. برخی از تصمیماتی که در استان‌ها گرفته شده، کلی است و به نوعی به کل خانه‌های قرآن استان کمک می‌کند و در برخی موارد هم به صورت جزئی اشاره شده است. برخی از استان‌ها هم به مراکز حاشیه‌ای خود متمرکز شده‌اند که کمک‌های خودشان را در جهت تقویت فعالیت‌های قرآنی به مناطق کمتر توسعه‌یافته یا ویژه معطوف کرده‌اند.

وی بیان کرد: در کل توفیقاتی داشته‌ایم، اما به نظر می‌رسد که جا برای بهره‌برداری بیشتر از این تفاهم وجود دارد و بر همین اساس دو طرح را پیگیری می‌کنیم که در سال ۱۴۰۰ به استان‌ها ابلاغ می‌شود و باید ببینیم که نحوه مشارکت دوستان در این دو طرح به چه شکل خواهد بود.
انتهای پیام
captcha