مفاهیم قرآنی را با زبان هنر جهانی کنیم
کد خبر: 3954459
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
گزارش ایکنا از افتتاحیه نمایشگاه «صریر سبلان»

مفاهیم قرآنی را با زبان هنر جهانی کنیم

حجت‌الاسلام قاسم جعفر‌زاده در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «صریر سبلان» گفت: هنر به واسطه ظرفیت‌هایی که دارد، می‌تواند مفاهیم قرآنی را در قالب بین‌المللی به جهانیان عرضه کند.

به گزارش ایکنا، آیین افتتاحیه نمایشگاه «صریر سبلان» در نمایشگاه ابوالفضل عالی حوزه هنری امروز 28 بهمن، افتتاح شد.

در این نمایشگاه که جمعی از مدیران استان اردبیل و هنرمندان آن خطه حضور داشتند تولیدات تجسمی هنرمندان این استان به نمایش گذاشته شد.

در ابتدای این گزارش حجت‌الاسلام قاسم جعفر‌زاده، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل ضمن تقدیر و تشکر از ایکنا برای اشاعه مفاهیم دینی و قرآنی اظهار کرد: این نمایشگاه حاصل تلاش هنرمندان و خوشنویسان استان اردبیل است. در آثار به نمایش درآمده یک نکته آشکار است آن هم توجه روی موضوعات دینی و قرآنی است. برای همین تلاش شده تا ظرفیت‌های هنری این استان در سراسر کشور معرفی شود که «صریر سبلان» یکی از اقدامات مورد نظر است.

وی ادامه داد: براساس منویات مقام معظم رهبری، هنر براساس ظرفیت‌های که دارد می‌تواند مفاهیم را در قالب جهانی عرضه کند، زیرا خصیصه فرا مرزی دارد و آموزه‌هایش برای همه مردم دنیا قابل درک است.در ضمن به واسطه اینکه، هنر در فطرت همه انسان‌ها وجود دارد مردم از آن تاثیر می‌گیرند، پس وقتی زیبایی در غالب کار هنری عرضه شود مطمئن باشید جریان‌سازی هم خواهد داشت.

مفاهیم قرآنی را با زبان هنر جهانی کنیم

این مدیر فرهنگی متذکر شد: رویکرد پست مدرن در هنر، نگاه‌ها را محدود می‌کند و به نوعی ریشه الهی را از هنر می‌گیرد و به نوعی هنر را در قالب تفکرات اومانیستی ارائه می‌دهد. این شکل از هنر با هنر متعالی که از آن حرف می‌زنیم، فرق دارد. در هنر متعالی فهم و درک روحی در اختیار، جنبه الهی انسان قرار می‌‌گیرد. نمایشگاه «صریر سبلان» در این راستا حرکت می‌کند.

وی یادآور شد: صیانت و یکپارچگی زبان فارسی به عنوان شناسنامه و هویت ملی ما در قالب‌های مختلف باید پیگیری شود یکی از این مسیرها هنر خوشنویسی است. خوشنویسان ایرانی با توانایی که دارند ظرفیت‌های خود را به جهانیان نشان دادند اما اگر تعداد نمایشگاه‌های این عرصه بیشتر باشد تاثیرگذاری مسلماً چند برابر خواهد شد. در همین راستا از همه مردم تقاضا می‌کنم برای بازدید به نمایشگاه بیایند تا بیشتر با هنر هنرمندان اردبیلی آشنا شوند.

مفاهیم قرآنی را با زبان هنر جهانی کنیم

در بخش دیگری از این مراسم امیر رجبی رئیس حوزه هنری استان اردبیل نیز تصریح کرد: «صریر سبلان» حاصل تلاش 25 هنرمند اردبیلی است که 50 اثرشان به نمایش درآمده است. هنرمندانی که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش درآمده است از سه نسل هستند، بنابراین همین با دیدار از این نمایشگاه می‌توان کیفیت کار جوانان اردبیلی را در کنار اساتید این خطه به وضوح مشاهده کرد.

وی اضافه کرد: این نمایشگاه با این هدف برگزار می‌شود که ظرفیت هنرمندان اردبیلی در سطح ملی نیز دیده شود. چون ناخودآگاه هنرمندان شهرستانی با مظلومیت روبرو هستند، البته می‌توانستیم نمایشگاه را با تعداد آثار بیشتر برگزار کنیم، اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام کرونایی دست ما را بسته بود.

رجبی درباره کتابت وصیت سردار دلها تصریح کرد: بهمن حیدری هنرمندان اردبیلی وصیت نامه شهید حاج قاسم سلیمانی را در یک صفحه 100 در 70 به نگارش درآورده است. این اثر هدیه ناقابلی از طرف هنرمندان اردبیلی به خانواده شهید حاج قاسم است تا بعد از نمایش در این نمایشگاه تحویل بیت سردار دلها شود.

مفاهیم قرآنی را با زبان هنر جهانی کنیم

وی درباره الزامات دینی، انقلابی و قرآنی چنین توضیح داد: حوزه هنری با این هدف به وجود آمده که مفاهیم دینی و قرآنی را در عالم هنر اشاعه دهد. پس هر کاری که ما در این رابطه انجام می‌دهیم انجام وظیفه است، ولیکن وقتی کارها مضامینشان مستقیم به موضوعات قرآنی و انقلابی مربوط می‌شود انگیزه ما برای انجام کار چند برابر خواهد شد.

رجبی با بیان اینکه هنر انقلاب یا چند نمایشگاه رشد نخواهد کرد گفت: برای اعتلای هنر دینی و انقلاب نیاز به زمان و سرمایه گذاری کافی است پس با چند برنامه موضوعی نباید توقع اتفاقات خاصی را داشت. بلکه باید حمایت از این اقدامات متداوم باشد تا در درازمدت شاهد نتایج آن نیز باشیم.

مفاهیم قرآنی را با زبان هنر جهانی کنیم

در ادامه این مراسم بهمن حیدری، هنرمند خوشنویس اردبیل درباره کار خود در این نمایشگاه بیان کرد: به سفارش سازمان تبلیغات اسلامی وصیت نامه 28 صفحه‌ای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را در یک صفحه 100 در 70 با خط نستعلیق به نگارش درآوردم.

وی با بیان اینکه کتابت وصیت نامه سردار دلها 10 روز به طول انجامید، تاکید کرد: عموماً خوشنویس‌ها به دلیل اینکه با مضامین ادبی و عرفانی در ارتباط هستند به روی نکاتی که نگارش می‌کنند توجه ویژه‌ای دارند، برای همین وقتی وصیت‌نامه ایشان را به نگارش درآوردم به نکاتی پی بردم که شاید هیچگاه به آن توجه و دقت لازم را نداشتم. در وصیت‌نامه سردار یک نکته واضح و مشخص بود آن هم تاکید روی حفظ وحدت و یکپارچگی ایران اسلامی بود.

حیدری با بیان اینکه کرونا فعالیت‌های هنری را کم فروغ کرده است، بیان کرد: به واسطه رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیاری از فعالیت‌های هنری یا تعطیل یا کم فروغ شدند، اما خوشبختانه در این نمایشگاه همان گونه که می‌بینید استقبال چشمگیر بوده است، زیرا هر جا که نام سردار دلها باشد مردم از آن استقبال خواهند کرد.

مفاهیم قرآنی را با زبان هنر جهانی کنیم

شهرام بابایی هنرمند نقاش به عنوان آخرین فردی که در این گزارش با او گفت‌‌‌وگو شد اظهار کرد: واقعیت این است که من قبل از افتتاح نمایشگاه تمامی کارها را با دقت مشاهده کردم، اکثر کارهای این نمایشگاه بیشتر در حوزه نگارگری و خوشنویسی هستند و کمتر در آنها نقاشی مشاهده می‌شود، اما یک نکته کاملاً عیان است، آنهم اینکه کیفیت کارها به شدت بالاست. این امر نشان می‌دهد هنرمندان اردبیلی قابلیت این را دارند تا نمایشگاه‌های بیشتری در سراسر ایران برپا کنند. نکته قابل ذکر در میان آثار به نمایش درآمده خلاقیتی بود که در کارها می‌شد، مشاهده کرد.

نمایشگاه تولیدات تجسمی هنرمندان استان اردبیل «صریر سبلان» به همت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری از 28 الی 10 اسفند در نگارخانه ابوالفضل عالی دایر خواهد بود.

انتهای پیام
captcha