کار رسانه تعطیل‌ناپذیر است/ بدون ایده‌های نو مخاطب را از دست می‌دهیم
کد خبر: 3952192
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
مدیر گروه اجتماعی الکوثر در گفت‌وگو با ایکنا:

کار رسانه تعطیل‌ناپذیر است/ بدون ایده‌های نو مخاطب را از دست می‌دهیم

مدیر گروه اجتماعی الکوثر عقیده دارد: ایده‌پردازی در رسانه یک کار مداوم و تعطیل‌ناپذیر است و محدود به زمان و مکان خاصی نیست. اگر نتوانیم ایده‌های نو ارائه دهیم، مطمئنا مخاطبان خود را از دست می‌دهیم.

در حال ادیت/ تقریب مذاهب بزرگترین هدف شبکه الکوثر استبه گزارش ایکنا، شبکه عربی زبان الکوثر از سال 1384 با تکیه بر اصل  لزوم تبیین و تقویت اتحاد امت اسلامی و معرفی کشور اسلامی ایران به کشورهایی که به دلیل استعمار رسانه‌ای غرب آشنایی چندانی با این سرزمین و مردمش ندارند، شروع‌ به ‌کار و تلاش کرد با برنامه‌های متنوع خود در حوزه‌های مذهبی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پل ارتباطی اندیشه و تمدن ایرانی و اسلامی با دنیای عرب‌زبانان جهان باشد. در همین راستا گفت‌و‌گویی با زهرا صدرزاده مدیر گروه اجتماعی شبکه الکوثر انجام داده‌ایم.

صدرزاده در‌خصوص اهداف و ماموریت‌های الکوثر و گروه اجتماعی این شبکه گفت: گستره پخش شبکه الکوثر، طیف وسیعی از مخاطبان عرب‌زبان از حاشیه خلیج فارس تا کشورهای شمال افریقا را شامل می‌شود. از این‌رو در کار برنامه‌سازی با تنوع گسترده‌ای از فرهنگ و تمدن، اختلاف زبان و لهجه‌های متفاوت مواجه هستیم که لازم است برای جذب هر چه بیشتر مخاطب، سلیقه‌ها و نیازهای حداکثری آنها مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: هدف ما در گروه اجتماعی آشنا کردن مخاطب با سبک زندگی اسلامی ‌و نیز معرفی جذابیت‌های کشور عزیزمان ایران است. برای این منظور مطالعات و پژوهش‌های میدانی و تحقیقات را نادیده نمی‌گیریم و با تمام توان سعی در برآورده کردن نیاز فکری و خواسته‌های مخاطبانمان داریم.  فعالیت ما، در گروه اجتماعی شامل برنامه‌های صبحگاهی، شامگاهی، میزگرد مسائل خانواده، مسابقه، گزارش و ویژه‌برنامه‌های مناسبتی شاد مانند مناسبت میلاد اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است.

مدیر گروه اجتماعی شبکه الکوثر درباره دستاوردهای این شبکه برون‌مرزی صداوسیما توضیح داد: بزرگ‌ترین دستاورد این است که از مخاطبانمان پیام محبت‌آمیز دریافت می‌کنیم. وقتی می‌بینیم بینندگان در اقصی نقاط جهان برنامه‌ها را دنبال می‌کنند احساس رضایت خوبی به ما دست می‌دهد و همه خستگی کار از بین می‌رود و جای آن را نشاط و انرژی می‌گیرد. در دنیای رقابت رسانه‌ای که هر گروه بر طبل خود می‌زند و سعی دارد افکار عمومی‌ جهان را به سویی بکشاند، مایه افتخار است که شبکه الکوثر توانسته نظر عرب‌زبانان جهان را به خود جلب کند و با تبلیغ دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی، گام بزرگی در معرفی ایدئولوژی و دیدگاه‌های ارزشی نظام و رهبری بردارد.

برنامه های گروه اجتماعی شبکه الکوثر هدفمند تولید می‌شوند

صدرزاده ادامه داد: ما در تمام برنامه‌های اجتماعی، برای بینندگان شبکه برنامه‌ریزی می‌کنیم. همه برنامه‌ها، هدفمند تولید می‌شود و حتی هیچ یک از مسابقات، صرفاً جنبه تفریح و سرگرمی ‌ندارد. همانطور که می‌دانید، در ایران به دلیل تخصصی بودن زبان شبکه که زبان عربی است، برای تامین مجری و کارشناس با مشکلات زیادی مواجه هستیم، اما به لطف خدا از سال گذشته با همت و جهش انقلابی توانستیم یک برنامه روتین روزانه به نام «یوم جدید» را که 90 دقیقه از آنتن را پر می‌کرد و سال‌ها از بیروت پخش می‌شد، به تهران منتقل کنیم که دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. دستاورد دیگر تولید مجموعه بسیار جذاب نمایش طنز «دبابیس» بود که به نقد مسائل مبتلا به اجتماعی می‌پرداخت. این برنامه در دو فصل تولید و پخش شده و اکنون درصدد تولید سری سوم آن هستیم.

در حال ادیت/ تقریب مذاهب بزرگترین هدف شبکه الکوثر است

این مدیر رسانه‌ای گفت: ایده‌پردازی در رسانه یک کار مداوم و تعطیل‌ناپذیر است و محدود به زمان و مکان خاصی نیست. اگر نتوانیم ایده‌های نو ارائه دهیم، مطمئنا مخاطبان خود را از دست می‌دهیم. جهان رسانه هر لحظه در حال نوآوری است. نباید از این قافله عقب بمانیم. از این‌رو هر سال چهره برنامه‌ها را نوسازی می‌کنیم. برای اینکار باید از رسانه‌های رقیب و برنامه‌های آنها به خوبی مطلع باشیم، بنابراین کار کارشناسی در گروه خیلی حساس است.

برنامه‌های معارفی  الکوثر، جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان دارد

وی مهم‌ترین نیاز مخاطب عرب زبان را برنامه‌های سالم و دین محور دانست و افزود: تولید برنامه‌هایی که در عین پاکی و سلامت اخلاقی تصاویر، بتواند نقاط روشن و جاودانه در زندگی مخاطبان ایجاد کند، در نقطه تمرکز ماست. گاهی دیدن یک نمایش اجتماعی و یا نشستن پای یک برنامه کارشناسی کوتاه که توسط یک استاد اخلاق و یا یک روانشناس اسلامی ‌ارائه می‌شود، می‌تواند زندگی افراد را متحول سازد. برنامه‌های معارفی شبکه، جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان دارد. معرفی اسلام ناب محمدی(ص) و معارف بلند تشیع و جایگاه رفیع اهل بیت عصمت و طهارت از مهم‌ترین نیازهای رسانه‌ای مخاطبان ماست. آنها تشنه شنیدن این معارف هستند و بی‌شک گزافه نیست اگر بگوییم یکی از  بهترین آبشخورهای اینگونه علوم و معارف اسلامی، برای مخاطبان عرب‌زبان دنیا، شبکه جهانی الکوثر است.

مدیر گروه اجتماعی شبکه الکوثر درخصوص مشکلات ساخت برنامه برای گروه اجتماعی  شبکه الکوثر بیان کرد: در بخش برنامه‌سازی، مشکلات در گروه اجتماعی بیشتر به تنوع مجریان عرب‌زبان برمی‌گردد. ما  با زحمت زیاد به این افراد دسترسی پیدا می‌کنیم. عرب‌زبان‌های خارجی، غالبا دانشجو هستند و مدت اقامت کوتاهی در ایران دارند یا به لحاظ فنون رسانه‌ای، بی‌تجربه و آماتورند. در این‌صورت مدت زیادی وقت، صرف آموزش و توانمندسازی آنها می‌کنیم. از آن مهم‌تر در کارهای نمایشی گروه اجتماعی که غالباً در ژانر طنز تولید می‌کنیم، با محدودیت بازیگر عرب‌زبان مواجه هستیم  که این مسئله نیز به سختی کارمان می‌افزاید.

صدرزاده درباره نقش شبکه الکوثر و به طور خاص گروه اجتماعی این شبکه در همگرايي ميان ملت‌هاي مسلمان توضیح داد: تقریب بین مذاهب یکی از بزرگترین آرزوها و هدف‌های بلندمدت برنامه‌سازی در شبکه الکوثر است. ما از ابتدای تاسیس شبکه، در این زمینه تلاش بسیاری کرده‌ایم و تاکنون برنامه‌های زیادی تولید و پخش شده است. برنامه‌های مانند «الوجه الآخر» که اکنون روی آنتن است به رسوا کردن چهره نفاق وهابیت می‌پردازد و درصدد ایجاد تقریب و همدلی بین مذاهب مختلف اسلامی ‌است.

انتهای پیام
captcha