مسئولان هزینه‌کرد صحیح زکات را مدیریت کنند
کد خبر: 3951920
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶

مسئولان هزینه‌کرد صحیح زکات را مدیریت کنند

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: پرداخت زکات در جوامع اسلامی یک واجب الهی است، اما مسئولان و متولیان جمع‌آوری این فریضه الهی باید هزینه‌کرد صحیح زکات جمع‌آوری شده را مدیریت کنند.

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان امروز، 15 بهمن‌ماه در جلسه شورای زکات کردستان، اظهار کرد: در حال حاضر علاوه بر رفع بخشی از مشکلات قشر ضعیف جامعه از محل پرداخت زکات، امور اکثر علمای ما به ویژه علمای اهل سنت از این محل‌ها مورد رسیدگی قرار می‌گیرند، بنابراین لازم است برای هزینه کرد آن برنامه‌ریزی درست انجام شود.

وی افزود: پرداخت زکات در جوامع اسلامی یک واجب الهی است اما مسئولان و متولیان جمع‌آوری این فریضه الهی باید هزینه‌کرد صحیح زکات جمع‌آوری شده را مدیریت کنند.

نماینده ولی فقیه در کردستان بیان کرد: هم‌اکنون به واسطه تحریم‌های اعمال شده با مشکلات اقتصادی بیشتری در کشور مواجه هستیم که اگر به درستی بخش زکات و موقوفات اداره شود، گروه‌های ضعیف جامعه کمتر از این اوضاع آسیب می‌بینند.

پرداخت زکات به وظیفه همگانی تبدیل شود

ماموستا فایق رستمی، امام جمعه سنندج در ادامه این نشست با اشاره اینکه زکات در مسئله شکوفایی اقتصادی جامعه نقش بسیار بزرگی را ایفا می‌کند، افزود: وقتی فقر بر افراد یک جامعه سایه افکند آن جامعه رو به گناه و کفر سوق داده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پیامبر رحمت زکات، صدقه و دعا کردن را امور بسیار مهم مسلمانان برشمرده است، افزود: پیامبر اسلام(ص) فرموده کسانی که صاحب سرمایه هستند، در جمع‌آوری زکات نقش بسزایی دارند و این عمل خیرخواهانه آن‌ها درآمدشان را به هزار برابر می‌رساند و همچنین نیاز فقرا را تأمین می‌کند.

امام جمعه سنندج با اشاره به اینکه زکات اموال انسان را محفوظ و باعث برکت در زندگی می‌شود، بیان کرد: زکات موجب توسعه و فراهم شدن رزق و روزی آدمی می‌شود.

وی تأمین معیشت و مسکن فقرا را از اولویت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی خواند و گفت: باید فرهنگ پرداخت زکات در استان کردستان را ترویج و به وظیفه همگانی تبدیل شود.

۴۵ میلیارد تومان زکات در کردستان جمع‌آوری شد

محمدرسول شیخی‌زاده، مدیرکل کمیته امداد استان کردستان در ادامه این نشست اظهار کرد: از ۱۰ شهرستان استان کردستان هزار و ۶۵۷ روستا وجود دارد که هزار و ۲۸۷ روستا پرداخت‌کننده زکات هستند.

وی با اشاره به اینکه ۴۵ میلیارد تومان زکات طی ۱۰ ماهه گذشته در استان کردستان جمع‌آوری شده است، بیان کرد: از این مبلغ چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان زکات غلات، ۲۰ میلیارد تومان واجب و مال التجاره، ۱۸ میلیارد تومان زکات فطریه، یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان زکات مستحق و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کفاره بوده است.

مدیرکل کمیته امداد استان کردستان ذکر کرد: ۳۹ میلیارد تومان از زکات جمع‌آوری شده برای فقرا هزینه شده است که با این مبلغ ۴۱ فقره جهیزیه، ۱۷۷ مورد کمک هزینه درمانی، ۲۸۲ مورد کمک هزینه تحصیلی، ۳ مورد آزادی زندانیان، ۲۷ مورد خرید و احداث مسکن، ۱۸ مورد تعمیرات مسکن تأمین شده است.

وی با اشاره به اینکه از این مبلغ زکات ۵۳ هزار مورد کمک معیشت به نیازمندان پرداخت شده است، بیان کرد: ۶ میلیارد تومان از مبلغ زکات نیز برای ۹۳ مورد پروژه عا‌م‌المنفعه مانند ساخت مسجد، خانه عالم، غسالخانه و سایر پروژه‌ها هزینه شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان کردستان بیان کرد: تمامی زکات جمع‌آوری شده در همان شهرستان، روستا و منطقه با همکاری خیران، معتمدان و روحانیون بین فقرا توزیع شده است.

وی در پایان به میزان زکات تشویقی اشاره کرد و یادآور شد: امسال زکات تشویقی استان یک میلیارد و 340 میلیون تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۴ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام
captcha