جمع‌آوری ۱۱ هزار میلیارد ریال زکات در کشور
کد خبر: 3951830
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸

جمع‌آوری ۱۱ هزار میلیارد ریال زکات در کشور

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: ۱۱ هزار میلیارد ریال زکات در طول امسال در سطح کشور جمع‌آوری شد که بیشترین میزان این زکات جمع‌آوری شده بین فقرا و نیازمندان کشور توزیع شده است.

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام محمدطه مهری، مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی(ره)، امروز، 15 بهمن‌ در نشست شورای زکات استان کردستان با اشاره به پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «زکات باید سرلوحه کار مسئولان اجرایی باشد و از کم‌کاری و اهمال در بحث زکات به عفو الهی پناه می‌بریم»، اظهار کرد: این پیام وظیفه تک تک ما در قبال احیا و ترویج زکات و توجه بیشتر به این فریضه الهی را سنگین‌تر می‌کند.

وی با تأکید بر احیای زکات و تبیین دستاوردهای این بخش برای مردم، افزود: با توجه به بیانات رهبری ما نیز بیشتر به دنبال فرهنگ‌سازی زکات در روستاها و بخش‌ها بوده‌ایم و در تلاشیم فرهنگ زکات به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود.

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) بیان کرد: سیاست اصلی ما رفع مشکلات اقتصادی جامعه با بهره‌گیری از پرداخت زکات است و بر این اساس درصد بالایی از زکات جمع‌آوری شده در کشور نیز صرف رفع و رجوع مسائل و مشکلات نیازمندان می‌شود.

وی افزود: قانون زکات در سال ۹۰ از سوی مجلس تصویب شده و ۱۱ وزارتخانه، نهاد و سازمان عضو آن بوده و ریاست زکات برعهده نماینده ولی‌فقیه و کمیته امداد به عنوان قائم مقام و دبیر شورای زکات معرفی شده است.

مهری با اشاره به اینکه درحال حاضر حدود ۱۷ تا ۱۹ کشور اسلامی در سطح وزارتخانه، سازمان و ستاد مسئله زکات را پیگیری می‌کنند، گفت: از نظر و دیدگاه علمای اهل سنت و تشیع، پرداخت زکات علاوه بر اینکه یک تکلیف واجب الهی است از احکام اسلامی برای اداره جامعه نیز به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: اگر زکات بر مبنای اسلام و به درستی مدیریت و پرداخت شود، نباید یک فقیر در جامعه اسلامی وجود داشته باشد و امروز که ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، در شأن نظام نیست که فقیری برای تهیه غذای خود زباله‌گرد شود.

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور یادآور شد: در کشور ما این ظرفیت وجود دارد که بتوان با پرداخت زکات مشکلات فقرا را تا حدود بسیاری رفع کرد و در این راستا لازم است با تبلیغ، اعتمادسازی و فرهنگ‌سازی مردم را آگاه کرده و همچنین شفاف‌سازی در زمینه هزینه کرد زکات انجام شود.

انتهای پیام
captcha