مشکلات خانه‌های قرآن روستایی و شکاف حمایتی مسئولان
کد خبر: 3948464
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰

مشکلات خانه‌های قرآن روستایی و شکاف حمایتی مسئولان

مدیرمسئول خانه قرآن شمس روستای قلعه‌شمسی بروجرد با اشاره به اینکه خانه‌های قرآن روستایی حداقل امکانات را ندارند، گفت: متأسفانه خانه‌های قرآن روستایی به حال خود رها شده‌اند و حمایتی از سوی نهادهای تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام نمی‌شود و در حال حاضر بسیاری از این مراکز در آستانه تعطیلی قرار دارند.

خانه قرآنی شمس/روستای قلعه شمس بروجردمریم روزبهانی، مدیرمسئول خانه قرآنی شمس روستای قلعه‌ شمسی شهرستان بروجرد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در معرفی فعالیت‌های این خانه قرآن، گفت: من فعالیت‌های قرآنی خود را از سال 82 در روستای قلعه شمس بروجرد آغاز کردم و در سال 90 موفق به دریافت مجوز از اداره‌کل تبلیغات اسلامی لرستان شدم.

وی با بیان اینکه این مرکز در زمینه آموزش قرآن در رشته‌های روخوانی، روانخوانی، تجوید، حفظ و ترتیل فعالیت دارد، افزود: در ایام تابستان، ماه‌های محرم و صفر، رمضان و مناسبت‌ها و اعیاد استقبال خوبی توسط اهالی روستا از فعالیت‌های این خانه قرآن می‎شود، به‌طوری ‎که در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) جمع کثیری از اهالی روستا در مراسم ویژه این روز شرکت کردند.

این بانوی فعال قرآنی با بیان اینکه قرآن‌آموزان این خانه قرآن از سنین هفت سال به بالا تا بانوان 50 ساله هستند، ادامه داد: اغلب قرآن‌آموزان ما وقتی با روخوانی و روانخوانی قرآن آشنا می‎شوند به‌دلایلی از جمله مشغله‌های کاری، تحصیلات و یا ازدواج و مهاجرت به شهر، آموزش‌ها را در سطوح بالاتر ادامه نمی‎دهند.

روزبهانی به مشکلات خانه‌های قرآن روستایی اشاره کرد و گفت: طی این مدت خانه قرآن شمس در خانه عالم این روستا مستقر است که با مشکلات و کمبودهایی نیز مواجه است داشته تا جایی‎که خودم مجبور بودم هزینه آب، برق و گاز آن را تأمین کنم.


بیشتر بخوانید:


وی با بیان اینکه متأسفانه خانه‌های قرآن روستایی رها شده‌اند و حمایتی از سوی نهادهای تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام نمی‌شود، اضافه کرد: شاید یکی از دلایل اصلی مواجه شدن خانه‌های قرآن با کوهی از مشکلات این است که خانه‌های قرآن متولی خاصی ندارند؛ متأسفانه برای حمایت از مؤسسات و خانه‌های قرآن و حل‌و‌فصل مشکلات به‌ویژه در مناطق روستایی هماهنگی لازم بین دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی وجود ندارد. تبلیغات اسلامی انتظار دارد مشکلات را ارشاد حل کند و در مقابل ارشاد هم انتظار دارد تبلیغات مشکلات خانه‌های قرآنی و مؤسسات را حل و فصل کند.

فعالیت خانه‌های قرآن فقط محدود به آموزش قرآن نشود

مدیرمسئول خانه قرآن شمس در ادامه با تشکر از اداره تبلیغات اسلامی بروجرد که خانه عالم روستای قلعه‌ شمسی را در اختیار این مرکز قرار داده است، گفت: ما از مسئولان تبلیغات و ارشاد انتظار داریم از فعالیت‌های خانه‌های قرآن روستایی بازدید کنند و در جریان چگونگی اجرای برنامه‌های قرآنی روستاها باشند تا در مربیان، اهالی روستا و قرآن‌آموزان ایجاد انگیزه شود؛ وقتی در روستا یک برنامه قرآنی برگزار می‎کنیم چندین بار باید برای بازدید مدیران فرهنگی و قرآنی به این ادارات مراجعه و یا نامه‌نگاری انجام دهیم.

این بانوی قرآنی خواستار بازرسی سالانه مدیران فرهنگی و قرآنی از خانه‌های قرآن روستایی شد و اضافه کرد: متأسفانه مدیران خانه‌های قرآن از حمایت‌های مادی و معنوی دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی محروم هستند و بارها پیش آمده برای اجرای برنامه‌ها و یا رفع مشکلات، خودمان پول جمع می‎کنیم و هیچ اداره یا دستگاهی حمایتی از ما ندارد و به‌نوعی می‎توان گفت که خانه‌های قرآن روستایی خودجوش هستند و خودشان باید خودشان را اداره کنند.

روزبهانی به شیوع کرونا و تعطیل شدن اجباری کلاس‎های آموزش قرآن در روستاها اشاره کرد و افزود: چندین روز است که فعالیت آموزشی با جمعیت محدود در خانه قرآن روستا را مجدد آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به تربیت پنج حافظ 30 جزء قرآن در این خانه قرآن، ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر کودکان و نوجوانان و حتی جوانان و بزرگسالان با انواع سرگرمی‎ها در ارتباط هستند، ما باید برای جذب افراد به مؤسسات و خانه‌های قرآن از روش‎های جذاب و سرگرمی‎های موجود در جامعه بهره ببریم.

روزبهانی اضافه کرد: به نظرم تبلیغات و ارشاد باید مؤسسات و خانه‌های قرآن روستایی را حمایت مالی کنند تا بتوانند با برگزاری کلاس‎های آموزش قالی‎بافی، آشپزی، ورزشی، هنری و صنایع دستی، زبان خارجه اهالی روستا را جذب خانه‌های قرآن کرده و از این طریق آنها را به سمت کلاس‎ها و فعالیت‌های قرآنی نیز هدایت کند.

مدیرمسئول خانه قرآن شمس تأکید کرد: طی سال‌های اخیر تا حدودی برگزاری مسابقات قرآن کم‌رنگ شده است که ضرورت دارد با برگزاری مسابقات قرآن، در کودکان و نوجوانان ایجاد انگیزه شود.

وی خواستار توجه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بحث بیمه فعالان قرآنی شد و گفت: گرچه بیش از 17 سال در زمینه آموزش قرآن در روستای شمس بروجرد فعالیت دارم اما متأسفانه بیمه فعالان قرآنی شامل حال اینجانب نشد که پس از پیگیری‌های فراوان اعلام کردند به‌دلیل استفاده از بیمه مشاغل آزاد، شامل دریافت بیمه فعالان قرآن نیستم.

روزبهانی اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر بسیاری از خانه‌ها و مؤسسات قرآن به‌دلیل مواجه بودن با مشکلات مالی به‌ویژه بالا بودن قیمت اجاره‌بها، مجبور به تعطیلی شدند که ضرورت دارد مسئولان حمایت از خانه‌ها و مؤسسات قرآن را پیگیری کنند و آنها را به حال خود رها نکنند.

انتهای پیام
captcha