قضات آرا محکم و مستدل صادر کنند/ لزوم رعایت اصل بی‌طرفی
کد خبر: 3925877
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵

قضات آرا محکم و مستدل صادر کنند/ لزوم رعایت اصل بی‌طرفی

رئیس‌کل دادگستری لرستان با تاکید بر این‌که قضات با استقلال خود باید آرا محکم و مستدل و مطابق مبانی فقهی و حقوقی صادر کنند، اضافه کرد: سیاست‌های اولویتی قوه باید مدنظر همه قضات بوده و در راستای اجرای کامل و دقیق آن‌ها تلاش کنند.

ببه گزارش ایکنا از لرستان، محمد رزم، رئیس‌کل دادگستری لرستان یک‎شنبه، 6 مهر در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی لرستان با بیان این‌که قضاوت جایگاه بسیار مهمی است و از قداست بالایی برخوردار است، گفت: قضاوت متفاوت از سمت‌های اجرایی است و نباید به دید شغل و کارمندی و کسب درآمد به این جایگاه نگاه کرد.

وی افزود: قضاوت شئون خاصی دارد که بایستی رعایت شود و قضات باید بر محور عدالت حرکت کنند و ما در این زمینه آیات و روایات فراوانی داریم که بر قضاوت عادلانه تاکید دارند.

این مقام ارشد قضایی استان لرستان در ادامه با تاکید بر رعایت اصل بی‌طرفی در بین اصحاب دعوا، ادامه داد: قاضی باید به‌گونه‌ای با اصحاب دعوا برخورد کند که هیچ شائبه‌ای مبنی‌بر جانبداری از یکی از اصحاب دعوی به وجود نیاید.

رزم ضمن تاکید بر این‌که آموزش بایستی به‌صورت مستمر در دستور کار قضات قرار گیرد، گفت: قضاوت کار انبیا و ائمه اطهار(ع) است و در نهایت به عهده فقها و مجتهدین جامع‌الشرایط گذاشته شده و همه قضات ماذون از ناحیه ولی‌فقیه هستیم که این امر به ریاست قوه قضائیه تفویض شده است.

وی با اشاره به این‌که در نظام جمهوری اسلامی مردم پشتیبان نظام و ولی‌نعمت مسئولین هستند و مسئولین و قضات بایستی کارشان زمینه‌‌ساز جلب رضایت مردم را فراهم کند، افزود: هنگامی پشتیبانی مردم را داشته باشیم قوه قضائیه با صلابت و اقتدار خواهد شد و به رسالت اصلی خود که همان اجرای عدالت است، دست خواهد یافت.

رئیس‎کل دادگستری لرستان درادامه ضمن تاکید بر این‌که قضات با استقلال خود بایستی آرا محکم و مستدل و مطابق مبانی فقهی و حقوقی صادر کنند، اضافه کرد: سیاست‌های اولویتی قوه بایستی مدنظر همه قضات بوده و در راستای اجرای کامل و دقیق آن‌ها تلاش کنند.

پیشگیری از طلاق؛ مهم‌ترین برنامه مشاوران خانواده

رزم همچنین، در حاشیه بازدید از آزمون وکلای دادگستری و مشاوران خانواده، در خرم‌آباد، با بیان این‌که در آزمون مشاوران خانواده استان لرستان تعداد 106 نفر به رقابت پرداختند، افزود: این آزمون در بین دانش‌آموختگان رشته‌های روانشناسی، جامعه‌شناسی، مددکاری اجتماعی و علوم اجتماعی و رشته حقوق برگزار شد.

وی با بیان این‌که افرادی‌که موفق به کسب نمره علمی لازم شوند شناسایی و به‌عنوان مشاور خانواده در استان لرستان مشغول به فعالیت خواهند شد، اضافه کرد: این مشاوران متخصصینی هستند که در امور قبل از طلاق و مشاوره قبل از طلاق در کنار دادگاه‌ها به مشاوره می‌پردازند.

رئیس‌کل دادگستری لرستان گفت: تلاش برای استحکام بنیان خانواده و جلوگیری از تزلزل بنیان خانواده و پیشگیری از جدایی و طلاق بین زوجین مهم‌ترین برنامه و هدف مشاوران خانواده است.

رزم با بیان این‌که کار مشاوره خانواده کار سخت و سنگینی است، گفت: مشاوران خانواده در واقع باید دعاوی بین زوجین را گوش بدهند و با سعه‌صدر تصمیم مناسب گرفته و بتوانند طرفین را به سازش دعوت کنند.

وی اظهارکرد: مشاوره خانواده کار معلمین، علما و روحانیون و افراد معتمد است و قوه قضائیه از این جهت با توجه به اهمیت موضوع در جهت حفظ بنیان خانواده و جلوگیری از طلاق زوجین این آزمون را برگزار کرده و افراد توانمند و متخصص را جذب خواهد کرد.

رئیس‌کل دادگستری لرستان اظهارکرد: مشاوران خانواده زیر نظر مرکز وکلا، کارشناسان و امور قضایی قوه قضائیه فعالیت خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha