اسرار نماز را بشناسیم/ سجده؛ مشق قیامت
کد خبر: 3925659
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵

اسرار نماز را بشناسیم/ سجده؛ مشق قیامت

مفسر قرآن‌کریم با تاکید بر این‌که اسرار نماز بینش خوبی نسبت به نماز به انسان می‌دهد، اظهارکرد: سجده علاوه‌بر این‌که جزئی از نماز است عبارتی جداگانه محسوب می‌شود به‌معنای دیگر دو بار سر بر خاک گذاشتن، تجلی مرگ و حیات و به‌معنای واقعی کلمه سجده، مشق قیامت است.

اسرار نماز را بشناسیم/ سجده؛ مشق قیامتمهرداد ویسکرمی، مفسر قرآن‌کریم و نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به اهمیت اسرار نماز، اظهارکرد: نماز رابطه‌ انسان و خداست و برای این‌که رابطه میان دو موجود مشخص شود باید دو موجود را بشناسیم و خداوند چون انسان را به‌درستی می‌شناسد نحوه ارتباط انسان را در قالب نماز بیان کرده است.

وی با ذکر این مطلب که نماز برای ارتباط با خدا لازم اما کافی نیست، افزود: ادب نماز، آداب نماز، شرایط نماز، حکمت نماز، هدف نماز، اسرار و باطن نماز مباحثی هستند که باید نمازگزاران برای فهم آنان تلاش کنند.

ویسکرمی در خصوص راه دستیابی به اسرار نماز، گفت: اسرار نماز مربوط به عالم غیب است و راه آن کشف و شهود عرفانی است و برای فهم آن باید با استناد به روایات، به حالات و احوالات معصومین در هنگام اقامه نماز توجه کرد.

این مفسر قرآن‌کریم با تاکید بر این‌که هر کدام از حالات و اجزای نماز، دارای اسرار خاصی هستند، طهارت را مقدمه نماز دانست و با اشاره به این‌که طهارتی که در دین داریم اصطلاحی شرعی و غیر از بهداشت است، تصریح کرد: ممکن است جاهایی طهارت با بهداشت هم‌پوشانی پیدا کند اما هر بهداشتی، طهارت نیست همان‌طور که کثیفی و نجاست با هم تفاوت دارند.

وی به تفاوت میان کثیفی و نجاست اشاره کرد و گفت: کثیفی و تمیزی به جسم بر می‌گردد اما در خصوص نجاست، باید گفت هر چیز کثیفی نجس نیست، کافر نجس است اما ممکن است تمیز باشد.

ویسکرمی با اشاره به این‌که طهارت به روح، باطن و راز پدیده‌ها بر‌می‌گردد ولی بهداشت پدیده‌ای مادی است، تصریح کرد: کسی‌که وضو می‌گیرد سعادتی پیدا می‌کند تا بتواند آیات قرآن را لمس کند لذا اصطلاحات دینی را باید درست درک کرد بدین معنا که طهارت به پاکی روح برمی‌گردد

مباحث دینی را با یافته‌های علمی تفسیر نکنیم

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که تمام اسرار نماز با علم و تجربه به دست نمی‌آید، ادامه داد: در تیمم انسان طهارت می‌گیرد اما بعد از آن برای خوردن غذا باید دست را تمیز کند بدین معنا که مباحث دینی را نباید با یافته‌های علمی تفسیر کرد.

این مفسر قرآن‌کریم با تاکید بر این‌که گاهی انسان در مرتبه‌ای از عرفان قرار می‌گیرد که می‌تواند عالم غیب را ببیند، تصریح کرد: انسان‌های اهل شهود، انسان‌های طاهر را می‌بینند و فرد باوضو را از بی‌وضو تشخیص می‌دهند چراکه نشانه‌هایی در انسان طاهر وجود دارد که در انسانی که طاهر نیست وجود ندارد.

مؤمن؛ بالاترین مطهرات در عرفان

وی طهارت را شرط اولیه ارتباط با خدا دانست و با اشاره به مراتب طهارت، خاطرنشان کرد: یکی‌از مراتب طهارت، طهارت از گناه است که پایین‌ترین مرتبه طهارت است این در حالی‌است که مرتبه دیگر طهارت، طهارت از امور مباح است بدین مضمون که برخی انسان‌ها به مرتبه‌ای می‌رسند که چیزهای مباح را به حد ضرورت مصرف می‌کنند.

وی با ذکر این مطلب که انسان برای ناپاکی ناشی از دوری به خدا نیاز به طهارت نیاز دارد، در خصوص بالاترین نوع طهارت، گفت: طهارت از غیر خدا بالاترین مرتبه طهارت است این در حالی‌است که در عرفان بالاترین مطهرات مؤمن و در فقه بالاترین مطهرات آب است.

ویسکرمی با اشاره به این‌که روح انسان بعد از وضو پاک می‌شود در خصوص چرایی طهارت با آب، گفت: طهارت با آب است چون آب اساس خلقت است و زمانی‌که آب پیدا نشود طهارت با خاک واجب می شود چون اساس دیگر خلقت خاک است و انسان از خاک آفریده شده است.

این مفسر قرآن‌کریم با تاکید بر این‌که نماز باید وقت معین خوانده شود اما اگر در اول وقت اقامه شود، فضیلتی بیشتر در نزد خدا خواهد داشت، گفت: اصل در نماز بر جماعت و خواندن در اول وقت است چراکه اگر نماز در اول وقت خوانده نشود ممکن است موجب غفلت شود.

نمایش توحید با خواندن رو به قبله نماز

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با طرح این سؤال که چرا باید رو به قبله نماز خواند، اضافه کرد: دنیا در قالب زمان و مکان تعریف شده است خواندن رو به قبله برای نمایش توحید است این در حالی‌است که طبق محاسبات مغناطیسی، قبله جایگاه خاص دارد و با امواج مغناطیسی نیز می‌توان قبله را تشخیص داد.

وی با ذکر این مطلب که رو به قبله بودن در نماز نمایش توحید است، گفت:  در نمازهای نافله رو به قبله بودن شرط نیست در نافله‌ها می‌توان نماز را نشسته و یا در حال حرکت هم خواند کمااینکه نافله‌ها برای مقبول شدن نماز واجب است.

ویسکرمی در خصوص اسرار تکبیرةالاحرام قبل از نماز، گفت: طبق روایات در تکبیرةالاحرام نماز، مستحب است هفت بار تکبیر گفته شود چراکه انسان با نماز  انسان در نماز به معراج می‌رود و برای رسیدن باید هفت آسمان را طی کند و هر تکبیر برای عبور از یک آسمان است. 

وی اسرار رکوع را قامت خمیده از امانت الهی دانست و در خصوص اسرار سجده نماز، گفت: سجده برترین عبادات است علاوه‌بر این‌که جزئی از نماز است، عبادتی مستقل محسوب می‌شود این در حالی‌است که سجده موجب ریزش گناهان و نزدیک‌ترین حالات به خدا است و دو بار سر بر خاک گذاشتن به‌معنای مرگ و حیات مشق قیامت است.

این مفسر قرآن‌کریم با تاکید بر این‌که آن‌چه از تشهد نماز دریافت می‌شود آن است که اصل مقام انسان عبودیت است، در خصوص اسرار سلام نماز، تصریح کرد: وقتی انسان از نماز به‌عنوان سیر و سلوک الی‌الله برمی‌گردد به جمع خلایق برمی‌گردد و به آنان دوباره سلام می‌دهد و سلام یکی‌از اسماء الهی است.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که اسرار نماز بینش خوبی نسبت به نماز به انسان می‌دهد و نماز فقط وضو گرفتن و خم و راست شدن نیست، خاطرنشان کرد: زندگی ما آگاهانه باشد و انسان باید به حال آن روزی که عریان از قبر خارج می‌شود گریه کند چراکه مؤمن در دنیا غریب است و فقط در لقای خدا آرام می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha