خلأ وجود مربیان تخصصی قرآن و ناقص ماندن آموزش‌ها
کد خبر: 3925319
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵

خلأ وجود مربیان تخصصی قرآن و ناقص ماندن آموزش‌ها

مدیر مؤسسه قرآنی ساجدین دورود با تاکید بر این‌که واگذاری طرح‌های قرآنی دستگاه‌های فرهنگی به مؤسسات موجب رونق آنها می‌شود، گفت: خلأ وجود مربیان متخصص در امر قرآن موجب ناقص ماندن آموزش‌های تخصصی قرآن شده است.

خلأ وجود مربیان تخصصی قرآن و ناقص ماندن آموزش‌هافاطمه چراغی، مدیر موسسه قرآنی ساجدین شهرستان دورود در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به مشکلات فراوان مؤسسات قرآنی در دوران کرونا بر لزوم توجه بیشتر به مؤسسات قرآنی تاکید و اظهارکرد: نخستین مشکل مؤسسات قرآنی در شرایط کنونی کاهش چشم‌گیر قرآن‌آموزان و عدم حضور افراد در شرایط کرونایی در مؤسسات قرآنی است که همین امر موجب تعطیلی شدن مؤسسات قرآنی شده است.

وی مشکلات مالی و اقتصادی را از مشکلات اساسی مؤسسات قرآنی استان لرستان در شرایط کنونی برشمرد و اضافه کرد: استقبال کم مردم در شرایط کرونایی و بحران‌های اقتصادی موجب شده است که مؤسسات قرآنی ما در سطح استان لرستان در حال نابودی قرار بگیرند.

چراغی با بیان این‌که مؤسسه قرآنی ساجدین شهرستان دورود با وجود کاهش آمار مخاطبان و قرآن‌آموزان هنوز سرپا مانده است، اجاره مکان مؤسسات قرآنی را از دیگر مشکلات شاخص مؤسسات قرآنی در دوران کرونایی برشمرد و اضافه کرد: وضعیت قرمز شرایط کرونا باعث شد که در تمام رده‌های سنی کلاس‌های آموزشی قرآن تعطیل شود و امروز کلاس‌های مؤسسات قرآنی در رده‌های سنی کودکان و بزرگسالان تعطیل است.

مدیر مؤسسه قرآنی ساجدین شهرستان دورود با بیان این‌که در حال حاضر مؤسسه قرآنی ساجدین در دو شکل حضوری و مجازی فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد، تصریح کرد: کلاس‌های حضوری مؤسسه قرآنی ساجدین شهرستان دورود با حضور حداقلی و تعداد کم قرآن‌آموزان برگزار می‌شود این در حالی‌است که باید کلاس‌های قرآنی در زمان‌هایی برگزار شود که با کلاس‌های مدارس تداخل نداشته باشد.

وی نداشتن گوشی هوشمند و مشکلات اقتصادی دیگر مانند عدم تمکن مالی و پرداخت هزینه اینترنت را از دیگر مشکلات آموزش مجازی قرآن برشمرد و گفت: با توجه به این‌که آموزش‌های مدارس امروز در فضای مجازی برگزار می‌شود همین امر موجب شده است که در برخی کلاس‌های مجازی قرآن با زمان مدارس قرآن‌آموزان تداخل ایجاد شود.

چراغی در خصوص حمایت‌های دستگاه‌های متولی امر قرآن در دوران کرونا از مؤسسات قرآنی، خاطرنشان کرد: روز چهارشنبه، دوم مهر مبلغ یک میلیون تومان به حساب مؤسسات قرآنی که تحت نظر سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت دارند، واریز شده است.

مدیر مؤسسه قرآنی ساجدین دورود به خلأ وجود نیروهای متخصص و مربیان متخصص در امر قرآن اشاره کرد و افزود: عدم وجود نیروهای متخصص در حوزه آموزش قرآن در شهرستان دورود باعث شده است که آموزش‌ها در حوزه قرآن استاندارد نباشد که نمونه آن آموزش‌های تخصصی قرائت، صوت و لحن است.

وی با ذکر این مطلب که از سال ۸۳ تا چهار سال پیش طرح‌های قرآنی دستگاه‌های متولی قرآن به مؤسسات قرآنی واگذار می‌شد که همین امر موجب معرفی مؤسسات قرآنی بود، ادامه داد: طرح‌های قرائت، تجوید، تربیت معلم یا جشنواره قرآن همه ساله به مؤسسات قرآنی واگذار می‌شد که همین امر علاوه‌بر تقویت جایگاه مؤسسات قرآنی و مردمی موجب تقویت این مؤسسات بود اما از چهار سال گذشته تاکنون متاسفانه طرح‌های قرآنی از مؤسسات گرفته شده است که این امر جایگاه مؤسسات قرآنی را کاهش داده است.

مدیر مؤسسه قرآنی ساجدین دورود بر لزوم واگذاری طرح‌های قرآنی دستگاه‌های متولی قرآن به مؤسسات قرآنی تاکید کرد و گفت: واگذاری طرح‌ها علاوه‌بر تقویت مالی مؤسسات قرآنی موجب رونق مؤسسات بود اما محروم شدن مؤسسات قرآنی از این طرح‌ها موجب از رونق افتادن مؤسسات قرآنی شده است که باید کارشناسان در اتاق‌های فکر برای واگذاری طرح‌های قرآنی به مؤسسات قرآنی تدبیری بیندیشند.

وی با ذکر این مطلب که مؤسسات قرآنی توانایی انجام بزرگ‌ترین طرح‌های قرآنی را دارند، خاطرنشان کرد: واگذاری طرح‌ها به مؤسسات قرآنی علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها موجب انجام دادن با کیفیت کار توسط مؤسسات قرآنی به‌عنوان بازوی دستگاه‌های متولی قرآن می‌شود چراکه باید حمایت شوند و بهترین حمایت از مؤسسات قرآنی واگذاری طرح‌های قرآنی دستگاه‌های متولی امر قرآن به مؤسسات است.

انتهای پیام
captcha