آیتالله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفتوگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به مؤلفههای فلاح و رستگاری از دیدگاه قرآن در سوره مؤمنون، اظهار کرد: فلاح و رستگاری کلیدواژه حساس دینی است و در تمام ادیان توجه و رسیدن به رستگاری وجود دارد.
وی با ذکر این مطلب که خداوند برای فلاح و رستگاری اهمیت زیادی قائل شده است، اظهار کرد: اگر کلمهای در قرآن تکرار شود نشان از اهمیت آن از منظر پروردگار دارد این در حالی است که اگر کلمه فلاح و رستگاری با نامهایی چون «تفلحون» در قرآن در قالبهای مختلف بارها تکرار شده است نشان از اهمیت آن است.
آیتالله مبلغی با اشاره به مؤلفهها و خصوصیات آشکار و شفاف فلاح و رستگاری از دیدگاه قرآن، تصریح کرد: 6 خصلت وجود دارد که اگر فردی، جامعه یا نسلی به آن توجه کند، رستگار خواهد شد این در حالی است که خصوصیات آشکار و شفاف فلاح و رستگاری در سوره مبارکه مؤمنون بیان شده است.
وی با اشاره به این که نماز منهای خشوع، اثربخشی کامل معنوی ندارد، بیان کرد: رستگاری ویژگی مؤمنان است و ویژگی نخست فلاح و رستگاری، خشوع در نماز است این در حالی است که اگر در آداب نماز خشوع وجود داشته باشد رستگاری ایجاد میکند و خشوع احساس تواضع و فروتنی به درگاه خداوند متعال است.
آیتالله مبلغی مؤلفه دوم فلاح و رستگاری را دوری از لهو و لعب حرام دانست و با تأکید بر این که ایجاد سرگرمی به معنای لهو و لعب نیست، ادامه داد: تأکید اهلبیت(ع) بر خوشحالیها و شادی حلال است این در حالیاست که لهو حرام، سرگرمی بدون خاصیتی است که تمام زمان شبانهروز انسان را به خود مشغول میکند.
وی با تأکید بر این که لهو و لعبی که موجب دوری از خدا شود و انسان را از یاد خدا باز دارد، موجب فلاح و رستگاری نخواهد شد، بیان کرد: لهو و لعبهایی که با گناه آمیخته شده باشد و تمام عمر ما را بگیرد، از دیدگاه قرآن پذیرفته نیست.
آیتالله مبلغی زکات را مؤلفه دیگر فلاح و رستگاری از منظر قرآن کریم در سوره مؤمنون برشمرد و افزود: کسی که زکات را پرداخت نمیکند در مسیر فلاح و رستگاری قرار نمیگیرد و ترککننده زکات، معیار رستگاری را ندارد این در حالی است که زکات باید عملی شود چراکه اگر زکات نباشد، فلاح و رستگاری نیست.
وی با ذکر این مطلب که دوری از آلودگیها نیاز به بسترهای اجتماعی دارد و دولت باید زمینه ازدواج را فراهم کند، ادامه داد: از نظر اجتماعی، ازدواج باید در اولویت اول قرار گیرد.
آیتالله مبلغی امانتداری و وفای به عهد را مؤلفه دیگر فلاح و رستگاری از دیدگاه قرآن دانست و با تأکید بر اینکه انسان رستگار امانتدار است و به عهد خود وفادار میداند، تصریح کرد: کسانی که نماز را برپا میکنند رستگار میشوند این در حالی است که معیارهای فلاح و رستگاری از خشوع در نماز شروع و به نماز ختم میشود؛ لذا باید معیارهای فلاح و رستگاری را با آب طلا نوشت و آنان را جامه عمل پوشاند.
انتهای پیام