اقداماتی که نهادهای حاکمیتی در دوران کرونا باید انجام می‌دادند / یادی از قاری شهید + فیلم
کد خبر: 3923652
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
سیدمحسن موسوی‌بلده:

اقداماتی که نهادهای حاکمیتی در دوران کرونا باید انجام می‌دادند / یادی از قاری شهید + فیلم

پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه نهادهای حاکمیتی باید در زمینه تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز در دوران کرونا تلاش بیشتری داشته باشند، گفت: قبل از کرونا، نسبت به فضای مجازی کم‌توجهی وجود داشت و فعالیت‌های قرآنی نیز از این امر مستثنی نبود. در حال حاضر اکثر جلسات با مشکلات زیرساختی مواجه‌اند و کمتر جلسه‌ای است که بدون‌ مشکل اینترنتی به پایان برسد.

سیدمحسن موسوی بلدهبه گزارش ایکنا، سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی امروز، 28 شهریورماه، در برنامه گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی با اشاره به آیه‌ «وَأَنَّا لَا نَدْرِی أَشَرٌّ أُرِيدَ بِمَنْ فِی الْأَرْضِ أَمْ أَرَادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَدًا» گفت: در این آیه از طرف جن، از خداوند باری تعالی سؤال می‌شود که آیا این اتفاقی که در زمین افتاده است، یک شر و توطئه علیه مردم کره زمین است؟ یا اراده الهی است و می‌خواهد انسان‌ها را رشد دهد؟ کرونا چه توطئه و چه اراده الهی برای رشد انسان باشد، در هر صورت باید از این موضوع برای به دست آوردن فرصت‌ها استفاده کنیم.

مدیر و مؤسس مؤسسه قرآنی احسن الحدیث، به بحث فضای مجازی و استفاده از آن در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: قبل از کرونا، نسبت به فضای مجازی کم‌توجهی وجو داشت و فعالیت‌های قرآنی نیز از این امر مستثنی نبود. البته کم‌کاری‌هایی در تأمین زیرساخت‌های فنی و فناوری نوین برای استفاده از این فضا وجود داشته است.

این مدرس قرآن به آیه ۹۴ سوره مبارکه اعراف اشاره و تصریح کرد: خداوند متعال فرموده است «وَمَا أَرْسَلْنَا فِی قَرْيَةٍ مِنْ نَبِی إِلَّا أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ» وقتی پیامبری را به سوی قومی می‌‌فرستیم، آنها را به بلایایی سخت گرفتار می‌کنیم. شاید مردم، در مواجهه با این مشکلات به فکر فرو روند و به سوی خدای خود بازگردند. کرونا نیز می‌تواند چنین فرصتی را ایجاد کند و باعث بازگشت به سوی خدا شود.

آموزش قرآن به شبکه‌های تخصصی محدود نشود

مؤلف کتاب آموزش تجوید حلیةالقرآن اظهار کرد: یکی از فرصت‌ها در بحث کرونا این بود که جامعه نیاز پیدا کرد تا محتوا را از فضای مجازی دریافت کند. جامعه تا احساس نیاز نکند، دنبال چیزی نمی‌رود. از سوی دیگر فضا برای حاکمیت و سایر دست‌اندرکاران آماده شده است تا زیرساخت‌های لازم در این عرصه را تقویت کنند. البته اقداماتی در این زمینه انجام شده که پررنگ شدن بحث آموزش از طریق صدا و سیما از آن جمله است و انصافا کار با ارزشی انجام شده است. پخش تدریس قرآن برای دانش‌آموزان از شبکه‌های تخصصی سیما و صدای قرآن از جمله این اقدامات بود هر چند که عده‌ای اعتقاد دارند پخش آن نباید به این دو شبکه محدود شود. در کنار صداوسیما، شبکه‌های مجازی نیز جایگزین کلاس‌های حقیقی شدند. حمایت‌هایی هر چند مختصر و ناچیز از مؤسسات قرآنی و مردمی نیز صورت گرفته است.

این‌ پیشکسوت قرآنی با تأکید بر اینکه مؤسسات قرآنی در دوران کرونا به شدت متضرر شد‌ه‌اند و تا آستانه تعطیلی پیش رفته‌اند، گفت: کمک‌های مختصری به مؤسسات انجام شده است. البته بیشتر برای اینکه صرفاً گفته شود به یاد شما بوده‌ایم، وگرنه آسیب‌های کرونا به مؤسسات بسیار بیشتر از آن بوده است تا با این حمایت‌ها برطرف شود.

اجرای سند قرآن و فضای مجازی سرعت گیرد

این مدرس قرآن گفت: سند جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی، یکی از اقداماتی است که شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مجموعه‌های تحت نظارت این شورا، مراحلی از آن را پیش برده است و انتظار می‌رود اجرای این سند سرعت بیشتری گیرد. برنامه‌ریزی برای تقویت زیرساخت‌های فضای مجازی یکی دیگر از اقداماتی است که باید متولیان امر به آن توجه بیشتری داشته باشند. در بسیاری از جلسات مجازی و وبیناری حضور داشته‌ام و کمتر جلسه‌ای بود که بدون‌ مشکل اینترنتی به پایان برسد. 

بر اساس گزارش ایکنا، سیدمحسن موسوی‌بلده در پاسخ به سؤالی درباره سبک‌ زندگی اسلامی و وضعیت قرآنی کشور گفت: فضای انس مردم با قرآن به نسبت با قبل از پیروزی انقلاب، قابل مقایسه نیست. گستردگی که بعد از پیروزی انقلاب در زمینه فعالیت‌های قرآنی به ویژه ورود بانوان به این عرصه به وجود آمد، بسیار چشمگیر بود. قبل از انقلاب در حد صفر بود، اما امروز بعد از چهل سال در بخش بانوان بسیار بیشتر از آقایان فعالیت‌ها دیده می‌شود. وقتی یک بانو وارد عرصه قرآنی می‌شود، تنها یک فرد وارد نمی‌شود، بلکه یک خانواده و یک‌ نسل وارد فعالیت‌های قرآنی می‌شوند. همین مادران هستند که نسل‌های بعد را تربیت می‌کنند.

موسوی‌بلده در پاسخ به سؤالی در مورد قرار گرفتن عرصه فعالیت‌های قرآنی در یک موقعیت مطلوب بیان کرد: در این حوزه بسیار فاصله داریم، برای رفع این فاصله نیاز است تا همه ما از بخش مردمی تا حاکمیت نیاز به انس مردم با قرآن را، ایجاد کنیم. وقتی مردم به این احساس رسیدند، خودشان به دنبال این موضوع خواهند رفت. با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و دغدغه‌های قرآنی معظم‌له، نهادهای مسئول باید به وظیفه خود عمل کنند و نیاز به قرآن را در مردم ایجاد کنند.

قدردانی از پخش مسابقه‌ قرآنی از شبکه یک سیما

این پیشکسوت قرآنی درباره راهکارهای ایجاد نیاز در بین مردم برای گرایش به سمت قرآن و فرهنگ قرآنی گفت: در درجه اول و با توجه به فراگیر بودن صدا و سیما، وظیفه این رسانه است که احساس نیاز را در مردم ایجاد کند. البته صدا و سیما در این رابطه اقدامات خوبی انجام داده است که تأسیس شبکه قرآن و رادیو قرآن از جمله آنها بوده است. بحث قرآن و فرهنگ قرآنی در تمام شبکه‌های صدا و سیما باید در قالب‌های بسیار جذاب و زیبای هنری عرضه شود. خوشبختانه آثار خوبی در این زمینه دیده شده است و به عنوان یک‌ معلم قرآن از اهتمام اخیر شبکه یک سیما به پخش یک مسابقه قرآنی(ترنم) قدردانی می‌کنم. در عرصه ورزشی علاوه بر شبکه ورزش که ۲۴ ساعته مباحث ورزشی را انعکاس می‌دهد، سایر شبکه‌ها هم اهتمام به این موضوع دارند. سؤال این است که آیا بحث قرآن و تربیت قرآنی بیش از ورزش نیست؟ قطعا هست. بنابر این تقاضا دارم مباحث قرآنی، حتی بیش از مباحث ورزشی انعکاس داده شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مردمی بودن یا حاکمیتی بودن فعالیت‌های قرآنی گفت: باید خیران قرآنی را وارد عرصه کنیم. وقف و خیرات تنها برای اهل بیت نیست. علما به این سؤال پاسخ دهند که اگر بخشی از وقف‌هایی که برای اهل بیت(ع) ایجاد شده است به قرآن اختصاص یابد، مشکلی ایجاد خواهد کرد یا خیر.

نام 30 شهید در دفتر حضور و غیاب جلسه قرآن

موسوی‌بلده به حضور جمعی از شاگردانش در جبهه‌های حق علیه باطل و خارج نکردن نام شهدای قرآنی از فهرست حضور و غیاب جلسه قرآنش اشاره کرد و گفت: حضور و غیاب قرآن‌آموزان، یکی از بخش‌های ثابت جلسه من است و هر کسی سه جلسه غیبت داشته باشد، حذف می‌شود. زمانی خبر شهادت اولین شهید از قاریان قرآن رسید، در جلسه قرآن صبح جمعه به رسم همیشگی حضور و غیاب انجام دادم، تا به نام آن شهید رسیدم، یکی دو بار اسم شهید را خواندم، برای لحظاتی من و همه قرآن‌آموزان منتظر شنیدن کلمه حاضر بودیم، حس عجیبی شکل گرفته بود، بعد از سکوت چندثانیه‌ای، یکی از شاگردان پاسخ داد و کلمه حاضر را اعلام کرد و در ادامه همه یکصدا پاسخ دادند، از آن روز حضور و غیاب نام شهدا به یک رسم تبدیل شد و تا به امروز ادامه داشته است.

وی در پایان سخنانش افزود: حدود ۳۰ شهید در فهرست جلسه حضور دارند. برخی از این شهدا اگر‌ الان بودند، جز قراء شاخص و بین‌المللی بودند. شهید سیدعلی محمودیان یکی از همین شهدای قرآنی بود. در لحظه دفاع از شهر و در هنگام تیراندازی نیز مشغول تلاوت بود، در حین اینکه تلاوت می‌کرد و می‌جنگید، ترکش به حنجره وی اصابت کرد.

در بخش دیگری از این برنامه، ارتباط تصویری با سیدیوسف درود، معاون اجرایی مؤسسه احسن‌الحدیث برقرار شد. وی در پاسخ به سؤالی در مورد فعالیت‌های این مؤسسه در دوران کرونا گفت: بخشی از کلاس‌ها تعطیل شد. البته در دورانی از زمان شیوع کرونا بازگشایی‌هایی صورت گرفت، اما با شیوع بیشتر کرونا، مجدد به تعطیلی کشیده شد. در همین مدت دوره‌های جدیدی را در رشته تربیت مربی ایجاد کرده‌ایم که در حال حاضر به دو صورت‌ مجازی و حضوری و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در حال برگزاری است. با توجه به اینکه در همین ایام مؤسسات رو به تعطیلی رفتند، اما این مؤسسه توانست، روند فعالیت خود را حفظ کند.

صداوسیما فرصت تبلیغ محصولات و رویدادهای قرآنی را ایجاد کند

درود در پاسخ به سؤالی درباره عبور از وضعیت فعلی گفت: مؤسسات قرآنی در گذشته ارتباط شبکه‌ای چندانی نداشته‌اند. فضای مجازی می‌تواند به این مسئله کمک کند. خواست مردم نیز این است که به مؤسسه‌ای رجوع کنند که ساختارهای لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مؤسسات قرآنی فضای تبلیغی و ترویجی مناسبی در اختیار ندارند، افزود: در صدا و سیما انواع و اقسام خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها که شاید نیاز چندانی به تبلیغ نداشته باشند، تبلیغ می‌شوند، اما تبلیغات محصولات و رویدادهای قرآنی مشاهده نمی‌شود.

یادآور می‌شود، گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی امروز، ۲۸ شهریورماه با اجرا و کارشناسی مهدی قصری‌زاده پخش شد.

انتهای پیام
captcha