ایمان متزلزل فرد را در مقام عمل سست می‌کند
کد خبر: 3923612
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
محرم و زندگی مؤمنانه / 5

ایمان متزلزل فرد را در مقام عمل سست می‌کند

آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی گفت: کسانی که با مهاجرت از یک محیط به محیط دیگر رفتارشان تغییر می‌کند، باورهایشان حاصل القائات محیطی بوده و پشتوانه فکری ندارد اما کسانی که با فکر و منطق ایمان می‌آورند، اعتقادات خود را حفظ می‌کنند.

ایمان متزلزل فرد را در مقام عمل سست می‌کند / ایمان حاصل پشتوانه فکری است نه القائات محیطآیت‌الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی، مرجع تقلید شیعیان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان درباره رسم و آداب زندگی مؤمنانه اظهار کرد: خداوند تبارک و تعالی حقیقت مطلق است و اگر کسی بخواهد به کمال مطلق برسد باید راه عبودیت در پیش بگیرد و در این مسیر نیت است که به اعمال انسان شکل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه نیت چیزی است که می‌توان اصلاح کرد، ادامه داد: کسی که باور مذهبی داشته باشد کارهای خود را با انگیزه الهی انجام می‌دهد. براساس روایات ایمان 10 درجه دارد و نمی‌توان از کسی که ایمان کمتری دارد انتظار داشت مانند شخصی رفتار کند که مراتب ایمان را تا درجات بالاتر سپری کرده است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: نمی‌توان اعتقادات یک شخص را به دیگری تحمیل کرد؛ چراکه باورهای مردم از ایمان، اسلام و خدا متفاوت است. برخی القائات محیطی را در گرایش مذهبی افراد دخیل می‌دانند اما باید گفت چیزی که از بیرون به یک فرد تلقین شود، اختیاری بودن موضوع را از دست او خارج نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه اصول دین تقلیدی نیست، یادآور شد: اگر باور برای فرد حاصل نشود در مقام عمل راسخ نیست. برخی در دین تحقیق نمی‌کنند و با حسن ظن به پدر و مادر راه آن‌ها را می‌روند در حالیکه امروزه وسایل ارتباطی و ابزارهای تعلیم و تربیت بسیاری در اختیار بشر قرار دارد تا سعادت خود را با اعتقادات صحیح تضمین کند.

وی بیان کرد: کسانی که با مهاجرت از یک محیط به محیط دیگر رفتارشان تغییر می‌کند، باورهایشان حاصل القائات محیطی بوده و پشتوانه فکری ندارد اما کسانی که با فکر و منطق ایمان می‌آورند، اعتقادات خود را حفظ می‌کنند. انسان در انسانی شدن خود مختار است و نمی‌تواند بگوید من در محیطی زندگی می‌کردم که مجبور به این رفتار شدم. ما ناچاری در دین نداریم، فرد براساس اختیار خودش یک فکری در وجودش ملکه می‌شود.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی تأکید کرد: سیرت انسان باید به وسیله خود فرد پالایش شود و تعلیم و تعلم و تزکیه نفس یکی از راه‌های آن است. القائات محیط در فرد انگیزه ایجاد می‌کند اما اگر فرد اعتقادات محکمی نداشته باشد، انگیزه کارساز نخواهد بود و در این راه باید نیت‌ها را سالم کرد تا در پیشگاه الهی روسیاه نباشیم.

وی یادآور شد: در شب عاشورا اباعبدالله‌الحسین(ع) یاران خود را جمع کرد و به آن‌ها فرمود: «من بیعتم را از شما برداشتم». یعنی حق اطاعت را آن‌ها برداشت و این کار برای این بود که به آن‌ها حق انتخاب بدهد. همه اصحاب از اولیای خدا بودند و بلوغ فکری داشتند و بودن کنار سیدالشهدا(ع) را به انتخاب خود برگزیدند.

وی در پایان تأکید کرد: انسان باید در مسیر عبودیت شاکله‌های درونی را اصلاح کند و عمل او انگیزه الهی داشته باشد. انسان باید سعی کند عمل خود را خالص انجام دهد البته عمل خالص سخت‌تر از انجام خود عمل است و نیت خالص یعنی انتظاری جز از خدا نداشته باشد.

انتهای پیام
captcha